Page 271 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 271

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          133

             5.ÜNİTE > Sohbet ve Fıkra  Kazanım A.4.7: Metnin üslup özelliklerini belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                    Ortak Bir Kültür Hazinesi: Dil                     25 dk.
             Amacı      Metne veya yazara özgü dil ve anlatım özelliklerini tespit edebilmek.    Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                   Dağınık Sözler
              Yazarlarımızın çoğu Türkçeyi bilmiyor. Başka dilleri öğrenmeye özeniyorlar; bir parça söktüler mi
              kurumlarından geçilmiyor. Yabancı diller ufuklarını genişletecek;  önlerine Avrupa’nın, bütün dün-
              yanın medeniyetini, ekinini, pardon! kültürünü serecek. Kültür, kültür, ah! Kültür... O hazineden
              avuç avuç alacaklar, saçacaklar ortaya; böylece yükselecek, ta doruklara erişecekler.

              Ama Türkçeyi bilmiyorlar, öğrenmiyorlar. Bildiklerinden, çok iyi bildiklerinden şüpheleri yok da
              onun için daha iyi öğrenmeye çalışmıyorlar sanmayın, sevmiyorlar Türkçeyi, önemlemiyorlar. Hayli
              zaman oluyor, yanılmıyorsam, Alamanca bir dergide bir karikatür görmüştüm: Bir genç oturmuş,
              “On sekizime geldim, hâlâ vatana bir kötülük edemedim!” diye hayıflanıyor. Bizim yazarlarımız onu
              hatırlatıyor: “Bu kadar dil öğrendim, hâlâ yazılarımda Türkçeye benzer yerler var!”

              Hikâye hikâyeyi açarmış, bir tane daha geldi aklıma. Yahya Kemal Bey anlatır: Bilmem kim gençli-
              ğinde Fransa’ya tahsile gitmiş, altı ay sonra da babasına Fransızca bir mektup yazıp: “Ben burada hep
              Fransızca konuşuyorum, onun için Türkçeyi unuttum.” demiş. Babası da: “Oğlum, benim sana otuz
              yılda öğrettiğim Türkçeyi sen böyle altı ayda unutursan altı ayda öğrendiğin Fransızcayı kim bilir
              ne çabuk unutursun. Gel, sen, dili o kadar çabuk öğrenme de sıkı öğrenmeye bak.” diye bir cevap
              yazmış. Bizim yazarlarımız da onun gibi. Bir yabancı dil öğrendiler mi, hemen Türkçeyi unutalım
              diyorlar. Kendi deyimleri ile söyleyelim: Unutmaya koyuluyorlar.

              (…)
                                                                                  Nurullah Ataç, Söyleşiler

             1.  Okuduğunuz metnin yazılış amacını bir cümleyle ifade etmeniz istenseydi bu cümle ne olurdu?
















             2.  Yazarın metinde eleştirdiği dil meselesinin günümüzde hâlâ devam etmesinin nedeni sizce ne ola-
                bilir? Düşüncelerinizi yazınız.















                                                                                                   269
   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276