Page 275 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 275

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          135

             5.ÜNİTE > Sohbet ve Fıkra  Kazanım A.4.8: Metinde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik ögeleri belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi/ Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                    Kültürel Ögelerin Devamlılığı                      25 dk.
             Amacı      Metinde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik ögeleri tespit edebilmek.  Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                     Çocukların Ana ve Babalarından Bekledikleri
              (…)

              Çocuğun yeryüzünde en sevdiği iki mahluk anası ile babasıdır. Dünyada bu kadar ana ve baba varken
              çocuğunuzu bunların arasına bırakınız o zengin, bu yakışıklı, şu kuvvetli demez ne halde olursanız
              olun yine sizi seçer ve daima, ufak yaştan itibaren her hareketiyle sizi taklit etmeye, size benzemeye
              özenir. Evinizdeki her hareketiniz, hadiseler karşısında takındığınız her tavır, siz farkına varmasanız
              bile onun için bir derstir. Öğretmenin mektepte öğretemeyeceği birçok şeyler vardır ki onları çocu-
              ğunuz sizden öğrenir.
              Çocuk; anasını, babasını sever. Bu, doğuştan ona Allah’ın verdiği bir sevgidir. Fakat hayatta iyi insan
              olabilmesi için bu sevgi kâfi gelmez. Başkalarını da sevmeyi ona öğretmeliyiz. Hayatta büyük sıkın-
              tılara maruz kaldığı zaman onu kurtaracak olan, yükünü hafifletecek, feraha çıkmasını temin edecek
              olan sevgi başkalarının sevgisidir. Bir çocuğun yalnız ana baba sevgisiyle kalması, onlara bağlanması
              sevgisini hudutlaması bir bakıma tehlikelidir de. Biz çocuğumuzu yalnız kendisine değil, aynı za-
              manda cemiyete faydalı bir adam olarak yetiştirmeye muvaffak olursak analık ve babalık vazifeleri-
              mizi layıkıyla yapmış oluruz.

              Bütün gayretlerimiz sırf onun iyiliği için olduğuna, yani hayatta rahat etmesini, sevilmesini ve yük-
              selmesini istediğimize göre ona doğruluğu, adil olmayı, sözünde durmayı, iyilik etmeyi öğretmeliyiz.
              Her vasıtadan istifade ederek ona bunları telkin etmeli, telkin etmekle de kalmayıp hayatta olduğu-
              muz müddetçe onu takip etmeliyiz. Çünkü bu istikamette onu takip edecek kimse yoktur. Ana ve
              babadan başka hiç kimse bu külfeti omuzlamak zahmetine katlanmaz.
              Çocuk iyi istikamette ne elde ederse, en geniş ölçüde anasından ve babasından elde edeceği için hayat
              yolunda onu yalnız bırakmamak da bizlere düşüyor. Daha doğrusu bizler gözlerimizi kapayıp da onu
              yalnız bıraktığımız zaman hayatta hakiki manasıyla yapayalnız kalmaması, bizim ona kazandıracağı-
              mız iyi huylar sayesinde mümkün olacaktır.
                                                                                   Şevket Rado, Eşref Saat


             1.  Metinde yazar, Biz çocuğumuzu yalnız kendisine değil, aynı zamanda cemiyete faydalı bir adam olarak
                yetiştirmeye muvaffak olursak analık ve babalık vazifelerimizi layıkıyla yapmış oluruz. demektedir. Bu
                cümlenin millî ve manevi değerlerimize yansıyan sonuçları neler olabilir?




















                                                                                                   273
   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280