Page 283 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 283

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          139

             5.ÜNİTE > Sohbet ve Fıkra  Kazanım A.4.10: Metinde yazarın bakış açısını belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                      Bir Başka Gözle Bakmak                           25 dk.
             Amacı      Yazarın, bakış açısıyla okuyucuyu yönlendirebileceğini kavrayabilmek ve metni yazarın bakış açısından   Bireysel
                        değerlendirebilmek.


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                Bir ve İki Yüzlü Bıçak
              Eski bir filozof hayatın her hadisesini bıçağa benzetirmiş: Eğer bu hadiseyi elinizi kesmeyen tarafın-
              dan tutabilirseniz yaralanmaz ve nikbin yaşarsınız. Her şeyden şikâyet edenler, bir hadiseyi daima
              yaralayıcı tarafından tutanlardır. Başka bir filozof da diyor ki: “İşte hafif bir yağmur; sokaktasınız,
              şemsiyenizi açıyorsunuz; “ne pis hava!” demenin manası var mı? Niçin: “Oh! Ne güzel rahmet demi-
              yorsunuz?” “İnsanlar da yağmur gibidir. Fakat bu o kadar kolay değil diyeceksiniz; kolaydır. Hatta
              yağmur karşısındaki nikbinliğinizden daha kolaydır. Çünkü yağmura karşı tebessümünüzün sizden
              başka hiç kimseye ve yağmura tesiri yoktur; fakat insanlara gülümserseniz onların can sıkıntılarını ve
              kederlerini azaltırsınız. Başkalarını mazur görmek için idman yapınız. Mark-Aurele her sabah kendi
              kendine dermiş ki: “Ben bugün kibirli bir adama, bir yalancıya, bir insafsıza, can sıkıcı bir gevezeye
              tesadüf edeceğim; fakat hepsini mazur görmeliyim, çünkü bu hallerinin sebebi cehalettir.” Bütün bu
              sözler ne kadar doğru değil mi? Doğrudur, fakat yerine göre. Ben her okuduğum şeyin telkinine der-
              hal kapılmak istemediğim için eski filozofun, öteki filozofun ve “Mark-Aurele”in söyledikleri üstün-
              de biraz düşünmek isterim. Şüphesiz hayatın her hadisesi bıçağa benzer ve bir felaketi andıran nice
              vakalar vardır ki bunları keskin olmayan tarafından tutabilirsek zararlarından kendimizi korumuş
              oluruz. Fakat bazı hadiseler de vardır ki iki yüzü de keskin birer bıçaktırlar ve hangi yüzünden tut-
              sanız mutlaka yaralarlar. Size bunlardan yalnız birinin ismini söyleyeyim, yetişir: Ölüm! İşte bütün
              ümitlerimizi birden kesen iki yüzlü bıçak. Eski filozof bunu niçin görmemiş?
              (…)
              Hayatta güneşin bütün renkleri vardır. Viktor Hugo daha güzel söyler: “İnsanların matemlerinde
              beraber ağlayınız, düğünlerinde beraber gülünüz!” Cenaze alaylarında bile bize gülmeyi tavsiye eder
              gibi görünen nikbin filozoflar, devamlı bir tebessümün ahmaklık işareti olduğunu ve ızdırapsız te-
              fekkür olamayacağını galiba unutmuşlardır. Fakat bunun gibi devamlı bir somurtkanlık da Allah’a,
              güneşe ve hayata karşı nankörlüktür ve belki o somurtkanlığın devamı da bu nankörlüğün cezasın-
              dan başka bir şey değildir.
                                                                          Peyami Safa, Bir ve İki Yüzlü Bıçak



              Kelime Dağarcığı
              mazur görmek: Hoş görmek. nikbin: İyimser. tefekkür: Düşünme, düşünüş. telkin: Bir duyguyu, bir düşünceyi aşılama.

             1.  Sizce yazar, bu metni niçin yazmış olabilir?  Metinde yazar ile anlatıcının aynı olması metnin anla-
                tımını nasıl etkilemiştir?















                                                                                                   281
   278   279   280   281   282   283   284   285   286   287   288