Page 341 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 341

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          168

             6.ÜNİTE > Roman  Kazanım A.2.9: Metindeki anlatım biçimleri ve tekniklerinin işlevlerini belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                     En Etkili Nasıl Anlatırım?                        20 dk.
             Amacı      Roman yazarının içeriği nasıl sunduğu ile ilgili hususları ifade edebilmek.  Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                              Yurdunu Kaybeden Adam
              (…)
              Marya’nın mezarı başında son defa diz çöktüm. Son kalan gözyaşlarımla ağladım. Sonra ayağa kalk-
              tım. Üniformamı alıp İnn’in köpüklü sularına attım. Dalgaların üstünde çalkana çalkana giden yeşil
              üniformamı gözlerimle takip ettim. Artık görünmez olunca onun hayatımda tuttuğu yeri, kuvvetini
              daha iyi anladım. Marya kadar o üniforma da beni hayata bağlayan bağlardan biriydi. Sanki o bağ
              da çözülüyordu. O üniformayla birlikte, beni şimdiye kadar ayakta tutan ümitler de İnn’in sularına
              karışmış gidiyordu.
              Üniformam yoktu, Marya yoktu, Türkistan’ım, Kafkasya’m, İdil-Ural’ım, Kırım’ım artık benim için
              yoktu. Uğrunda savaştığım, yıllarca savaştığım, kan döktüğüm her şey benden ayrılıyordu. İçim
              bomboş kalıyordu.
              Dünya ansızın karardı, karardı. Her şey sanki birdenbire yıkıldı, çöktü. Kaçmaya başladım. İnn’in
              kesilmek bilmeyen korkunç sesi kulaklarımdan, içimden gitmiyordu. Dağlar üzerime devrilecek gi-
              biydi. Bu Maryasız, üniformasız, ümitsiz dünyadan kaçıyordum. Nereye bilmiyorum! İçimde azmış,
              kudurmuş, söz geçiremediğim bir acı beni dağdan dağa koşturuyordu.
              Üç gün, üç gece dağlarda başıboş dolaştım. Dördüncü günün sabahı, çalılar arasından bir şose gör-
              düm. Şosede askerler, kamyonlar, tanklar vardı. Yavaş yavaş, gizlice yaklaşarak, kendimi gösterme-
              den askerlere baktım. Amerikan askerleriydi. Önce gidip teslim olmak istedim. Sonra birden korku
              içinde geriledim. Gene dağlara kaçtım.
              Amerikan askerleri gitmiştiler. Şose boş ve sessizdi. Bir gün sabahleyin ırmağın yalısına gittim. Elli
              metre kadar uzaktan bir kamyon gördüm. Kamyonun yanında beş askerle iki sivil vardı.
              (…)
              Birkaç asker kamyondan atlayıp bana doğru yürüdü. Ben de yavaş yavaş onlara doğru ilerledim.
              İçlerinden biri öne çıkarak bağırdı:
              — Polonyalı mısın?
              Evet, yerine başımı salladım.
              — Haydi, atla kamyona. İtalya’ya mı gidiyorsun?
              — Evet.
              — Sen harp zamanı İnnsbruck’ta ne yapıyordun dostum? Esir miydin, yoksa işçi mi?
              — İşçiydim.
              — Ne zaman çıktın İnnsbruck’tan?
              — Üç gün oluyor.
              — Nerede doyurdun karnını?
              — Doyurmadım.
              — Aç mısın?
              — …
              — Elbette açsın. Üç gün yemek yemeyen insanın karnı tok mu olur?
              Ekmek parçasının arasına biraz da sucuk koyarak elime sıkıştırdı.
              Neden bilmem, Uman esir kampında, 2 numaralı barakadayken esirlerin arasında, karanlıkta elime
              ekmek sıkıştıran Azerbaycanlıyı hatırladım. İçimde esirlik günlerimin hatıraları canlandı. Ekmeği
              yerken Kirovograd-Uman yolunu, esir kamplarını düşündüm. Kamyonda, esir kamplarında olduğu
              gibi, ekmeğimi yiyordum. Fakat şimdi kimin esiri olduğumu bilmiyordum.



                                                                                                   339
   336   337   338   339   340   341   342   343   344   345   346