Page 373 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 373

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          184

             7.ÜNİTE > Tiyatro  Kazanım A.3.1: Metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tespit eder.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi           Sözcüklerin Anlamını Bağlamı İçinde Belirliyorum            25 dk.
             Amacı      Sözcüklerin anlamını tespit edebilmek.                                   Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                 Bir Köy Öğretmeni
              İKİNCİ SAHNE
              Besime-Naciye

              BESİME
              (Etrafına bakarak) Bu harabeye okul diyoruz değil mi? Ne fakir ne talihsiz Anadolu... Çocuklarımızı
              böyle yerlerde mi terbiye etmek isterdik? Sonra tam bir vücut ve ruh sıhhatine malik olarak yetişme-
              lerini arzu ediyoruz... Bu nasıl olacak bilmem ki?..

              NACİYE
              Belki biraz güç fakat herhalde imkânsız bir şey değil… Anadolu’ya geldiğim zaman ben de evvela
              sizin gibi ümitsizliğe düşmüştüm... Fakat sonra fikrimi değiştirdim. Bu bakımsız topraklarda bü-
              yük bir istidat ve kabiliyet gizli... İnsan cevher gibi temiz ruhlara, cesaret ve kuvvetle dolu gençlere
              tesadüf ediyor... Biraz sonra göreceğiniz genç öğretmen bunlardan biridir... İstanbul Kız Öğretmen
              Okulunda yetişmiş gayretli, zeki ve mütevazı bir genç kız... Bazan köy okullarını gezerken ümitlerim
              kırılacak gibi olur... O vakit bu Nihal’i görmiye gelirim... Onun cesaret ve ümidi benim için adeta
              bir ilaç olur.  Nihal bu bakımsız köyün ruhu gibidir... Yalnız çocuklarla değil ailelerle, köyün içtimai
              dertleriyle de uğraşır... Hasılı kendini tam manasıyla memlekete ve ıstırap çekenlere vakfetmiştir.
              Bütün dünya emelini, istikbal arzusunu kendi ihtiyariyle gönlünden silmiştir... Onu hiç değişmiyen
              siyah, sade elbiseleriyle, dudaklarının hüzünlü ve çekingen gülümsemesiyle elli yaşında insanlar ka-
              dar ciddi ve ağır tavırlariyle gördüğüm zaman… (Sözün burasında dışarıda bir gürültü kopar... Elinde
              kocaman bavul vardır… Ziyaretçileri görünce hayretle bağırır… Bavulunu elinden atarak tekrar dışarı
              çıkar.)
              BESİME
              Bu ne? Köyde bu kıyafette insan ne arıyor?
              NACİYE
              Pek garip... Pek garip... Kendimi rüyada zannediyorum...
              BESİME
              Tanıdığınız birisi mi?

              NACİYE
              Evet... Nihal...

              BESİME
              Bahsettiğiniz Başöğretmen mi?.. (Kahkaha ile gülmeye başlar.)
              NİHAL
              (Biraz mahcup) Bir köy öğretmenine yakışmayacak şekilde karşınıza çıktım... Sebebini arz edeyim.
              (Bu sahneyi Nihal gittikçe artan bir neşe ve hoppalıkla oynar.) Çok güzel... Beni sevdiğiniz için siz de
              herhalde pek memnun olacaksınız... Ben zengin oldum...
              NACİYE
              Zengin mi oldunuz?..
              NİHAL
              Hem de bildiğiniz gibi değil... Müthiş zengin... Tam yüz elli bin lira...



                                                                                                   371
   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378