Page 369 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 369

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          182

             6.ÜNİTE > Roman  Kazanım A.2.16: Metinlerden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                       Sırada Dil Bilgisi Var                          20 dk.
             Amacı      Verilen metinden hareketle yazım ve noktalama kuralları konusunda dil bilgisi çalışmaları yapabilmek.  Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                             Saatleri Ayarlama Enstitüsü
              (…)

              Herhangi bir dikdörtgenin kenarlarına rakamlar koymakla hiçbir şey elde edemezdim. Başka bir şey
              bulmak lazımdı. Bursa’ya Konya’ya kadar gittim. İstanbul camilerini dolaştım. Bütün kapı şekillerine
              baktım. Fakat hiçbiri benim işime yarayacak şeyler değildi. Daha doğrusu hepsi düzgün, iyi işlenmiş
              dikdörtgenleriyle harikulâde şeylerdi amma, benim aradığıma cevap vermiyorlardı. Nihayet bir gece
              küçük İstanbul camilerinden birinin yana doğru kaldırılmış perdesi bana bir fikir verdi. Akreple
              yelkovandan bir perde gibi istifade edecektim. Şimdi hangi rakamlar üzerinde kapının boşluğunu
              ayarlayacağım meselesi kalıyordu. İki kanatlı perdesi kaldırılmış kapı fikrini bulduktan sonra gerisi
              kolaydı.

              Yaz aylarıydı. Ahmet tatilini her zaman yaptığı gibi mektepte geçirmek istiyordu. Fakat benim ısrarlı
              ricam üzerine, sırf bana yardım etmek için evde bizimle kalmağa razı olmuştu. Benim güçlük içinde
              olduğumu biliyor, ayrıca bu cinsten bir iş üzerinde çalışmak hoşuna gidiyordu. Beni saatlerce, velevki
              mânasını anlamadığı, hatta mânasız bulduğu bir iş üzerinde görünce yalnız bırakmağa razı olmamış-
              tı. Hayatımda Emine’nin ölümünden sonra ilk defa olarak hakiki saadeti tanıyordum. Oğlum sade
              beni affetmiş görünmüyordu. Ayrıca bana yardım ediyordu. Onu yanı başımda, yaşı ile hiç müna-
              sebeti olmayan birtakım meselelere, sırf güçlükleri için ilgilenmiş, her ihtimalin üstünde ciddi ciddi
              düşünür gördükçe sevinçten çıldırıyordum. Bu iş denen şeyin fazileti idi.
              İş insanı temizliyor, güzelleştiriyor, kendisi yapıyor, etrafıyla arasında bir yığın münasebet kuruyor-
              du. Fakat iş aynı zamanda insanı zaptediyordu. Ne kadar abes ve mânasız olursa olsun bir işin mesu-
              liyetini alan ve benimseyen adam, ister istemez onun dairesinden çıkmıyor, onun mahpusu oluyor-
              du. İnsan kaderinin ve tarihin büyük sırrı burada idi.
              (…)
                                                           Ahmet Hamdi Tanpınar, Saatleri Ayarlama Enstitüsü

             1. herhangi bir dikdörtgenin kenarlarına rakamlar koymakla hiçbir şey elde edemezdim başka bir şey
                bulmak lazımdı bursaya konyaya kadar gittim istanbul camilerini dolaştım bütün kapı şekillerine bak-
                tım fakat hiçbiri benim işime yarayacak şeyler değildi daha doğrusu hepsi düzgün iyi işlenmiş dik-
                dörtgenleriyle harikulâde şeylerdi amma benim aradığıma cevap vermiyorlardı nihayet bir gece küçük
                istanbul camilerinden birinin yana doğru kaldırılmış perdesi bana bir fikir verdi.
                Metinden alınan yukarıdaki bölüm yazım ve noktalama kuralları dikkate alınmadan düzenlenmiş-
                tir. Metnin bu hâlini okuduktan sonra yazı dilinde yazım ve noktalama kurallarına niçin ihtiyaç
                duyulduğu ile ilgili görüşlerinizi açıklayınız.














                                                                                                   367
   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374