Page 49 - Fizik 12 - Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 49

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             FİZİK 12       27

             1. ÜNİTE > Çembersel Hareket  Kazanım 12.1.3.2: Açısal momentumu çizgisel momentum ile ilişkilendirerek açıklar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Deney Düzeneği Kurma ve Yapma Becerisi  ÖĞRETMEN

             Etkinlik İsmi                 BİR NOKTA ETRAFINDA DÖNELİM                          25 dk.
             Amacı      Açısal momentum ile çizgisel momentum arasındaki ilişkiyi açıklayabilme.  Grup
             Gerekli Materyaller: Halat, açı ölçer.

             1. Yönerge  Gönüllü olanlar arasından belirleyeceğiniz iki öğrenciyi 1 ve 2 olarak numaralandırınız.

             2. Yönerge  2 m uzunluğundaki bir halatı sabit bir noktaya serbest bir şekilde bağlayıp aşağıda verilen düze-
                     neğin bir benzerini oluşturunuz. Belirlediğiniz iki öğrenciyi şekildeki gibi aralarında 1 m uzaklık
                     olacak biçimde A ve B noktalarına konumlandırınız. Öğrencilerin O noktası etrafında aynı anda
                     hareket etmelerini ve uzantısı O noktasından geçen doğrultu üzerinde olmalarını sağlayınız. Diğer
                     öğrencilerden de gözlem yapmalarını isteyiniz. Gözlem yapan öğrencilere 1 ve 2 numaralı öğrenci-
                     lerin O noktası etrafındaki bir tam turu kaçar adım atarak tamamladıklarını not etmelerini söyle-
                     yiniz. Her bir adımı V hızı olarak alınız.
                                                  Sabit çubuk            2. Öğrenci      1. Öğrenci







                                                           0       1 m    B      1 m      A







             3. Yönerge  Öğrencilerin aşağıda verilen soruları cevaplamalarını sağlayınız.
             1  Öğrencilerin hızları arasındaki büyüklük ilişkisi nasıl olur? Açıklayınız.




             2  Öğrencilerin harekete başladıkları noktaların O noktasına olan uzaklıklarını veren kavramı öğrencile-
                rin çizgisel momentumları ile çarptığımızda bulduğunuz matematiksel model hangi kavramı vermek-
                tedir?  Açıklayınız.




             3  Öğrenciler aynı nokta etrafında döndüklerine göre sağ ellerinin dört parmağını dönme yönünde tut-
                tuklarında dört parmağa dik olarak tuttukları başparmaklarının gösterdiği yön, hangi fiziksel kavra-
                mın yönünü verir?




             4  Açısal momentum ile çizgisel momentumun birbirlerine göre açısal olarak hareket durumları nedir?




             5  1. öğrencinin açısal momentumu ile 2. öğrencinin açısal momentumu arasında nasıl bir ilişki vardır?
                Açıklayınız.







                                                                                                    47
            Hazırlayan: Hasan ATÇEKEN
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54