Page 56 - Fizik 12 - Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 56
31 FİZİK 12 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
1. ÜNİTE > Çembersel Hareket Kazanım 12.1.3.4: Açısal momentumun korunumunu günlük hayattan örneklerle açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi ÖĞRETMEN
Etkinlik İsmi DÖNER SANDALYE 15 dk.
Amacı Açısal momentumun korunumunu gözlemleyebilme. Bireysel
Gerekli Materyaller: Döner sandalye, iki adet 1 kg’lık kütle.
Öğretmene Not: Bu etkinliğin 1. Yönerge’si sınıfta ve seçilen/gönüllü olan biri uygulayıcı diğeri yardımcı iki öğrenci tarafından ya-
pılacaktır. Diğer öğrenciler gözlemci olacaklardır. Etkinlik öncesinde kullanılacak materyaller güvenlik açısından kontrol edilmeli ve
gerekli önlemler alınmalıdır. 1. Yönerge'de gerçekleştirilen uygulamaların ardından öğrencilerin 2. Yönerge'de verilen soruları cevap-
landırması istenmelidir.
1. Yönerge Arkadaşlarınızdan aşağıda belirtilen adımları uyguladığınız sırada gözlem yapmalarını ve dönüş
hızı ile ilgili değişimleri not almalarını isteyiniz.
Uygulayıcı olarak sağ ve sol elinize 1 kg’lık kütleleri alınız ve kollarınız açık vaziyette, döner san-
dalyeye oturunuz.
Yardımcı arkadaşınıza sandalyeyi dengeli ve güvenli bir şekilde döndürmesi gerektiğini hatırlatınız.
Sınıf arkadaşlarınızın gözlem yapmaları için kısa bir süre bu durumda bekleyiniz.
Dönüş sırasında kütleleri kendinize doğru çekerek bekleyiniz.
Dönüş sırasında tekrar kollarınızı açınız.
Ağırlıklar olmadan aynı adımları tekrar ediniz.
2. Yönerge Ağırlıklı ve ağırlıksız yapılan uygulamalarda elde ettiğiniz bilgilerin tutarlığını kontrol ederek aşağı-
daki soruları cevaplayınız.
1 Sandalye dönerken kolların açık ve kapalı olması durumunda dönme hızında ne gibi değişiklikler
olduğunu yazınız.
2 Dönme hızındaki değişikliklerin sebeplerini yazınız.
3 Gözlemlediğiniz sonuçlara bakarak günlük hayattan açısal momentumun korunumu ile ilgili bir
örnek veriniz.
54
Hazırlayan: Murat ERAT