Page 24 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 24

TÜRKİYE CUMHURİYETİ                                                    TÜRKİYE CUMHURİYETİ
 10  İNKILAP TARİHİ 12   Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  İNKILAP TARİHİ 12   11
 ve ATATÜRÇÜLÜK
                                                                        ve ATATÜRÇÜLÜK
             2. ÜNİTE > Millî Mücadele  Kazanım 12.2.2: Büyük Millet Meclisinin açılış sürecini ve sonrasında meydana gelen geliş-
 1.  Mustafa Kemal’in Amasya Genelgesi metnini dönemin ünlü komutanlarına imzalatıp onaylatma-  meleri kavrar.
 sının amacı sizce ne olabilir?  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Kavrama Becerisi
             Etkinlik İsmi                        NÂSIHAT HEYETİ                                20 dk.
             Amacı      İç isyanların Millî Mücadele’ye etkilerini kavrayabilme.                Bireysel

             Yönerge  Metinlerden yararlanarak soruları yanıtlayınız.
 2.  “Milletin bağımsızlığını yine milletin azim ve kararı kurtaracaktır.” Amasya Genelgesi
 “Kuvay-ı  Millîye’yi etkin millî iradeyi hâkim kılmak esastır.” Erzurum Kongresi  1. Metin   ETHEM BEY

 Millî Mücadele’nin hazırlık döneminde alınan bu kararların ortak amacı sizce ne olabilir?  İzmir’in Yunanlılar tarafından işgalinden sonra Yunanlılara karşı “millet hattı” de-
              nilen bir cephe oluşturulmuştur. Ayrıca teşkil ettiği “Kuvay-ı Seyyare” adı verilen
              milis kuvvetleriyle Millî Mücadele’yi tehdit eden Balıkesir’in kuzeyinde tehlikeli bir
              hâl alan Anzavur İsyanı’nı, daha sonra Ankara’yı tehdit eden Düzce ve Adapazarı  Görsel 1: Ethem Bey
              civarındaki isyanları bastırmış, bu başarıları ona büyük şöhret kazandırmıştır. An-
              kara’da bütün milis kuvvetlerinin dağıtılıp Ethem’in gelişigüzel asker toplamasının yasaklandığı gibi
 3.  a. Sine-i millete dönmek sizce ne anlama gelmektedir?  Bu hareketin Millî Mücadele’de halk üzerin-  kendisine bağlı birliklerin Batı Cephesi Kumandanlığı emrine girmeleri istendiğinde kendisini  Ku-
 deki etkisi ne olmuştur?  vayı- Seyyare ve Kütahya yöresi kumandanı ilan etmiştir. Düzenli ordunun kurulması sonrasında is-
              yan başlatarak Kütahya’dan Gediz’e çekilmiş ve I. İnönü Savaşı sırasında Yunan ordusuna katılmıştır. 
                                                            Zekeriya Kurşun, Çerkez Ethem (Düzenlenerek alınmıştır.)
              2. Metin                    AHMET ANZAVUR

  RAUF ORBAY   KAZIM KARABEKİR PAŞA
              Alaylı bir subay olarak binbaşı rütbesiyle ordudan emekliye ayrılmış, itibarlı bir
 Rauf Bey ile Mustafa Kemal belirsizlik üzerinde ko-  XV. Kolordu Kumandanı Kazım Karabekir   kimse olarak tanınmıştır. Taşralı ileri gelenler arasında Kuvay-ı Millîye’ye yönelik
 nuşuyorlardı.  Mustafa  Kemal  Paşanın,  “Raufcuğum,   Paşa, Mustafa Kemal’i ziyarete gelir. Mustafa   geleneksel muhalefeti temsil eden isimlerden biridir. 1919 yılında Anadolu’da gi-
 her şey bitti. Hele böyle buhranlı zamanlarda makam   Kemal Paşa’nın bulunduğu odaya giren Kazım   derek güçlenen millî direnişi kırmak üzere Bandırma, Biga, Susığırlık (Susurluk)  Görsel 2: Ahmet
 ve rütbenin halk üzerindeki tesiri büyüktür. Bunlarsız   Karabekir Paşa, Mustafa Kemal’i hürmetle se-  gibi kazalarda cebren veya rıza yoluyla destek bulduğu bir dizi isyan hareketi ter-   Anzavur
 ne yapılabilir.” şeklindeki sözleri üzerine Rauf Bey onu   lamlayıp, “Kumandamda bulunan zabitan ve   tiplemiştir. Buralarda şahsi nüfuzunu da kullanarak Kuvay-ı Millîyecilerin dinsiz
 ümitlendirecek şu sözleri söylemişti: “Bilakis Paşam,   efradın hürmet ve tazimlerini arza geldim. Siz   oldukları ve köylüleri çocuklarıyla beraber katledecekleri gibi pek çok safsatayı yaymış, Yunan ordu-
 asıl şimdi mevki ve itibarınızın bir kat daha arttığı ka-  bundan evvel olduğu gibi bundan böyle de bi-  suna karşı gelmenin küfür ve isyan olduğunu telkin etmiştir. Türkçeye Kuvay-ı Millîye karşıtlığı anla-
 naatindeyim. Vatanın kurtarılması davasına, bir mil-  zim muhterem kumandanımızsınız. Kolordu   mındaki “Anzavurluk” kelimesini kazandırmış, inatçı, tutucu, kibirli, gösterişi seven ve cahil cesare-
 let ferdi gibi nefsinizi vakfedişiniz üzerine gerek ordu   kumandanına mahsus araba ile maiyetinize bir   tine sahip kişiliğiyle nam salmıştır. İngilizler için Çanakkale Boğazı’nın güvenliğini sağlamanın yanı
 gerekse halk gözünde eskisinden fazla sevgi ve itima-  takım  süvari  getirdim.  Hepimiz  emrinizdeyiz   sıra Ayvalık yöresinde Yunanlılarla çarpışan millî kuvvetleri yok etme gibi amaçlara hizmet etmiştir.
 da mazhar olacağınızdan eminim.”  Paşam!” demiştir.     Tevfik Orkun Develi, Ahmet Anzavur (Düzenlenerek alınmıştır.)
 Osman Akandere, Millî Mücadelenin Başlarında Mustafa Kemal   Osman Akandere, Millî Mücadelenin Başlarında Mustafa
 Paşada Sine-i Millet Düşüncesi ile Askerlikten İstifası Öncesi ve   Kemal Paşada Sine-i Millet Düşüncesi ile Askerlikten
 Sonrası Kendisine Gösterilen Bağlılıklar  (Düzenlenerek alınmıştır.)  İstifası Öncesi ve Sonrası Kendisine Gösterilen Bağlılıklar
 (Düzenlenerek alınmıştır.)  Heyet-i Nâsıha (Nâsıhat Heyeti), Mondros Mütarekesi sonrası Anadolu’da önce İstanbul hükûme-
              ti, Millî Mücadele sırasında ise Heyet-i Temsiliye ve Ankara hükûmeti tarafından halka “nâsıhat”
 b. Mustafa Kemal Paşa’nın istifasının sonrasında yakın arkadaşları Rauf Orbay ve Kazım Karabekir   vermek amaçlı oluşturulmuş “öğüt kurulları”dır. Mustafa Kemal’in Beypazarı’ndaki durum ve ayak-
 ile olan diyaloglarıyla ilgili çıkarımlarınızı gerekçesiyle birlikte yazınız.  lanmanın bastırılması için yapılması gereken şeyler hakkında bilgi vermesinden sonra Beypazarı
              halkına Kuvay-ı Millîye’yi anlatmak; TBMM, saltanat ve hilafet gibi konuları konuşmak ve halkın bu
              konulardaki kuşkularını gidermek üzere Heyet-i Nâsıha oluşturularak isyan bölgesine gönderilmesi-
              ne karar verilmiştir. Bu dönemde Mustafa Kemal Paşa, Ankara’yı tehdit eden Düzce ayaklanmasını,
              Bolu-Mudurnu hattında durdurmak ve etkisiz hâle getirmek için de birtakım askerî tedbirler alma-
              nın yanı sıra ayaklanma bölgesine doğru bir de Heyet-i Nâsıha göndermiştir. Bolu’ya gönderilmesi
 4.  Sivas Kongresi’nde tüm cemiyetlerin tek çatı altında toplanması ve Heyet-i Temsiliye’nin bütün   kararlaştırılan Heyet-i Nâsıhanın görevi, Bolu ve Düzcelileri Kuvay-ı Millîye saflarına çekmek ve
 vatanı temsil etmesi kararları kongrenin hangi özelliğini ortaya koymaktadır?  böylece millî bir teşkilat vücuda getirmek, Ankara harekâtının Padişah’a karşı değil, yurdu her yö-
              nüyle işgal eden İtilaf Devletleri’ne karşı yapıldığını anlatmak ve tek yönlü şartlanan halkı aydınlata-
              rak Ankara tarafına çekmektir.
                                                            Şenol Kantarcı, Heyet-i Nâsıha  (Düzenlenerek alınmıştır.)



 22                                                                                                 23
 Hazırlayan: Işıl ŞAHİN
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29