Page 316 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 316
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 156
6.ÜNİTE> Deneme Kazanım A.4.6. Metnin görsel unsurlarla ilişkisini belirler.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becersi Alan Becerileri: Okuma Becerisi
Etkinlik İsmi Sanatsal Hakikat 20 dk.
Amacı Deneme yazısı ve kullanılan görseller arasındaki ilişkiyi değerlendirebilme. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyup soruları metne göre cevaplandırınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
11
Tanpınar'ın mısrayı anlatabilmek için kullandığı kelime şiirin tümünü anlatmak için de kullanılmalı:
Köpük. Ama o, deniz köpüğü diyor mısra için. "Deniz köpüğünü dalgaların ucundan toplamaya kal-
kınız, avucunuzda birkaç damla tuzlu su kalır.” gibi şeyler söylüyor.
Şiir de köpük cinsi bir şeydir doğrusu. Bir hareket, bir çalkantı, bir ameliyenin bulunduğu yerden
çıkar. Koşan atların, kuduz hayvanların, saralı insanların ağzında, dalgaların çarptığı, çağlayanların
düştüğü yerde köpük olur. Bir de maden eritilen potalarda rastlarsınız köpüğe. Madenlerin erimesi,
ırmakların akması, atların koşmasıdır esas olan. Köpük bazan bir belirti, ama her zaman bir artıktır.
Köpük gider, geriye onun belirmesini gerektiren iş kalır. Şiir de bütün öteki sanatlar gibi asıl hareketin
kendisine özgü dışa vuruşudur. Bir tamamlama, bir kaçınılmaz fazlalık, yerini bulamamış insanlığın
çalkantısından doğmuş bir köpüktür.
Bana kalırsa en doğru sözü Picasso söylemiş bu alanda: "Sanat hakikat değildir; sanat bize hakikati
anlamayı öğreten bir yalandır.”
İsmet Özel, Şiir Kitabı
1. Metinde geçen Tanpınar'ın mısrayı anlatabilmek için kullandığı kelime şiirin tümünü anlatmak için
de kullanılmalı: Köpük. Ama o, deniz köpüğü diyor mısra için. "Deniz köpüğünü dalgaların ucundan
toplamaya kalkınız, avucunuzda birkaç damla tuzlu su kalır.” gibi şeyler söylüyor. ifadesinde şiirin deniz
dalgasındaki köpük gibi bir anda belirip yok olduğu, şiirin estetik hazzına tam olarak ulaşmanın pek
mümkün olmadığı vurgulanmak istenmiştir. Aşağıdaki görselin metinden alıntılanan bölümde vur-
gulanan anlama nasıl bir katkısı olabilir? Görüşlerinizi gerekçeleriyle ifade ediniz.
Görsel 1
315