Page 32 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 32

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12          14

             1.ÜNİTE> Giriş  Kazanım A.4.8: Metinde millî, manevi ve evrensel değerler ile sosyal, siyasi, tarihî ve mitolojik ögeleri belirler.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Okuma Becerisi

             Etkinlik İsmi        Sosyal, Siyasi ve Tarihî Ögelerin Edebiyata Yansıması              30 dk.
             Amacı      Metinde millî değerler ile sosyal, siyasi ve tarihî ögeleri belirleyebilme.            Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                            Kuruluş Dönemi Türk Edebiyatı

               (…)
               1 Kasım 1928’de yeni Türk Alfabesi oybirliğiyle yasalaştı. 1932’de Türk Dil Kurumu oluşturularak
               “Türk dilinin öz güzelliğini meydana çıkarmak, onu dünya dilleri arasında değerine yaraşır yüksek-
               liğine eriştirmek” amacıyla dil devrimi başlatıldı.
               Cumhuriyet öncesinin siyasal ve toplumsal olayları, yazar ve şairleri, genellikle bir arayışa ya da baş-
               landıkları bir görüş ve akımın etki alanına sokmuştu.
               Kurtuluş Savaşı yıllarından sonra Cumhuriyet’in kuruluşu ile yeniliklerin, Atatürk devrimlerinin
               toplumsal yapımızda yarattığı değişiklikler, kuşkusuz, sanat ve edebiyat alanlarında da kendini gös-
               termiştir.

                (…)
               Töresel, toplumsal, siyasal nitelikte yurtseverliğe, ülkeci ulusçu bir ülküye yönelen öykü ve romanlar
               ise İstanbul ve Anadolu insanının çelişki ve çatışmalarla dolu sorunlarını dile getirir. Cumhuriyet
               Kuruluş Dönemi şair ve yazarlarının sanatsal yapıtları yanında düz yazının kimi türlerinde de yaz-
               dıkları görülmektedir. Cumhuriyet öncesinden başlayarak bu dönemde de eğitici, öğretici, yol göste-
               rici, aydınlatıcı nitelik kazanan düz yazılar; daha yalın, daha anlaşılır olmuştur.

               (…)
               1939’da başlayan II. Dünya Savaşı, uluslararası boyutlarıyla her ülkeyi olduğu gibi Türkiye’yi de
               olumsuz etkisi altına almıştı… Büyük savaş altı yıl sürdü. Bütün bu dalgalanmalar, edebiyata da
               yansıyor; gerçekler yapıtlarda görüntüleniyordu. 1938 yılından başlanarak uygulamaya konulan bir
               takım kültür etkinlikleri de edebiyatı etkilemekteydi: Köy Enstitülerinin kuruluşu, tercüme büro-
               sunun kuruluşu, Dünya klasiklerinin çevirisi; Türk İslam Ansiklopedilerinin yayımına başlanması,
               Halkevlerinin kültür, sanat, tiyatro ve spor alanlarındaki çalışmalarını artırması; gençlerin halkevi
               kitaplıklarından yararlanması önemli etkinliklerdir.

               Savaş sonrasında gazete ve dergilerin etkinliklerini artırması da edebiyatın canlanmasında önemli
               rol oynamıştı. Özellikle dergiler, yazar ve şairler için olumlu ortamı hazırlıyorlardı. Bunun yanında
               savaşın yaydığı psikolojik korku, insanlarda “günü gününe yaşama, yarından endişeli olma” duygu-
               sunu oluşturdu. Bu da yenilikler yapma isteğini kamçılamaya başladı…
                                                                      Mahir Ünlü, Örneklerle Edebiyat Bilgileri

















                                                                                                    31
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37