Page 28 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 28

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12          12

             1.ÜNİTE> Giriş  Kazanım A.4.7: Metnin üslup özelliklerini belirler.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Okuma Becerisi

             Etkinlik İsmi                   Edebiyatta Postmodernizm                                20 dk.
             Amacı      Yazara özgü dil ve anlatım özelliklerini belirleyebilme.                     Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                             Edebiyat ve Postmodernizm

               Temelde, postmodernizm siyasal, sosyolojik, felsefî ve edebî görünüşlerinin dışında da pek çok alanı
               ilgilendirdiği; modernin kapladığı ve kuşattığı ne denli alan varsa o kadar da postmodern alan oldu-
               ğunu söylemek postmodernizmi hem tanıma hem tanımlama yaklaşımlarımızı biraz daha kolaylaş-
               tırır. Bu, biraz da postmodernizmin kendini biçimlendirme, oldurma çabasının bunca geniş alana
               yayılma zorunluluğu kadar, ‘postmodern’ durumun bir zorlaması olarak da düşünülebilir. Yukarıda
               da işaret edildiği gibi postmodernizm, mimarîde, antrolopolojide, sinemada, dil biliminde ve hatta
               tıp alanında da yansıması olan bir hayatın her alanını kuşatmaya aday bir harekete dönüştürmüştür.
               Belki, bu alanlarla ilgisi onu, bütün bu alanları kendi uhdesinde toplayan ve varlığını onlarla bitiş-
               tiren edebiyat bilimiyle edebiyat sanatında daha etkin ve daha merkezi bir yer edinmeye itmiştir.
               Edebiyat gibi, bilimsel kaygılardan ziyade insanî durum ve tutumla ilgili, objektiviteden çok sübjekti-
               viteye dayalı, homojenden çok heterojenliğe yakın durmasıyla hem bilim hem de sanat olma özelliği
               gösteren bir alan her hâlde postmodernizmin kendini daha rahat ifade edişine zemin hazırlayacaktır.
               Aynı zamanda bu, edebiyatın bilim olduğu gerçeğini ortadan kaldırmayacaktır. Edebiyatı, sadece
               sanatın bir kolu olarak düşünüp; onu, bilim kabul etmemek, edebiyat bilimleşmediğinde nelerin
               kaybedileceğini görmemek demektir. Hele hele, postmodern düşüncenin bilim anlayışının gölgesin-
               deki, kendi mantığını katı pozitivist ve mutlaklık anlayışların dışına taşırarak rölativiteye yaklaştığı
               bir minvalde, edebiyatın bilim olduğunu söylemek, geçmişe göre daha kolaydır. Yukarıda bahsedilen
               alanları ilgilendirmek ve onlara bir şekilde sızmak biçiminde olsa bile, herhalde postmodernizmin
               varlık, ortaya çıkış ve kaynak sahası olarak kendini özdeşleştirdiği alanın edebiyat ve edebî metinler
               oluşu bu karmaşık yapısının yenileşme ve farklılaşmaya uygunluğundan olsa gerektir.

                                                                       İsmet Emre, Postmodernizm ve Edebiyat



             1.  Metnin genelinde uzun cümlelere yer verilmiştir. Sizce yazarın uzun cümleleri tercih etmesinin
                 sebebi nelerdir? Bu tür cümleler, okuyucuyu ne şekilde etkilemektedir?





























                                                                                                    27
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33