Page 26 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 26
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 11
1.ÜNİTE> Giriş Kazanım A.4.6: Metnin görsel unsurlarla ilişkisini belirler.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Okuma Becerisi
Etkinlik İsmi Metin ve Ötesi 25 dk.
Amacı Metinde yer alan görsel unsurların metinle ilişkisini belirleyebilme. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Çocuk Kitaplarının Çocuk Gelişimine Katkıları
(…)
Kitap, çocuk ruhu için vazgeçilmez bir ilaçtır lakin doğru zamanda, doğru dozajda verilmeli, gelişim
aşamaları asla göz ardı edilmemelidir. Çocuğun gelişim evresine uygunluk kitap tercihinin sıradan
bir işlem olmadığını göstermesi bakımından önemlidir. Çocuk ve kitap ilişkisinin zedelenmeden
ilerleyebilmesi için çocuğu iyi tanımak gerekir. İtiraf etmeliyiz ki; bu oldukça meşakkatli bir iştir
çünkü tanımak asla tek boyutlu gerçekleştirilemez zira çocuk gelişimi çok boyutludur. Çocuk gelişi-
mi sadece biyolojik değil aynı zamanda bilişsel, psikolojik ve sosyolojik boyutludur. Yani gelişim hem
içten dışa hem de dıştan içe doğru bir seyir takip etmektedir.
Çocuğun önce kendisini sonra dünyayı tanıyabilmesi için iyi bir bilişsel düzeye ulaşmış olması ge-
rekmektedir. Çocuğun sonraki ödevi, kendini ve dünyayı sevmektir. Bunun için kendini bir birey
olarak ortaya koyabilmeye, “ben” olmaya ihtiyacı vardır. Son olarak da en zor ödevi geçer karşısı-
na; toplumun bir parçası olabilmek. Ben olmayı başarabilmenin sancısı dinmeden yeni bir sancıyla
boğuşmak zorunda kalmak, çocuğun psikolojik ve sosyolojik gelişimine ket vuracaktır, bu nedenle
çocuğa bu yolda refakat edecek önemli bir yardımcıya kesinlikle ihtiyaç vardır. Bu refakatçilik göre-
vini ise kitabın en iyi şekilde yapacağı kanısındayız ve bu savımızı üç alt başlıkta gerekçelendirmeye
çalışacağız.
(…)
Fahriye ÇAKIR, Çocuk Edebiyatına Psikopedegojik ve Sosyopedagojik Yaklaşım
25