Page 54 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 54
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 25
1.ÜNİTE> Giriş Kazanım A.4.14: Türün ve dönemin/akımın diğer önemli yazarlarını ve eserlerini sıralar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Okuma Becerisi
Etkinlik İsmi Edebiyat Röportajları 25 dk.
Amacı Metinde bahsedilen türdeki eserler ile yazarları hakkında fikir sahibi olabilme. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metinleri okuyunuz. Metinlerden hareketle soruları cevaplayınız.
(Metinler, asıllarına sadık kalınarak alınmıştır.)
1. Metin
Selma Yazoğlu: Romanlarınızda bilhassa psikolojik konuların ve psikolojik tahlillerin ortaya atıl-
dığı görülüyor. Sizi buna sevk eden sebep nedir? Bu işte muvaffak olduğunuza inanıyor musunuz?
Peyami Safa: Öyle sanıyorum ki, benim romanlarımda insanların fizik ve ruh hareketlerine bağlı
davranışları bütün halindedir; birbirini tamamlarlar. Bir bakıma dinamik bir ruh tahlili bahis mev-
zuudur. Romandaki hayatım dolgunlaştığı nispette, ruh tepkilerine ve bunların tahlillerine verdiğim
ehemmiyet artar. Bu, klâsik manada psikolojik roman değildir. Beden ve ruh hareketlerini paralel
olarak hesaba katan bir romancının şahsi metodudur. Romanda, bu nevi psikolojik tahlil şart olma-
dığı gibi, lüzumsuz da değildir sanıyorum.
Selma Yazoğlu: Yeni bir roman hazırlıyor musunuz?
Peyami Safa: Düşünüyorum.
Selma Yazoğlu: Bugün için felsefe ve sanatın birbiriyle olan münasebetini nasıl açıklarsınız?
Peyami Safa: Felsefe ile münasebeti olmayan hiçbir insan faaliyeti yoktur. Denebilir ki; adeta insan
felsefi bir hayvandır. Batıda da bütün insanlar, felsefi bir temele dayandılar.
Türk Dil Kurumu, Röportajlar
2. Metin
Konur Ertop: Çok okunan kitaplarınızdan biri Şiir Tahlilleridir. Bu çalışmanızın Tanzimat’tan
Cumhuriyet'e kadar uzanan ilk cildinde üslup araştırmaları, Cumhuriyet dönemini kapsayan ikinci
cildindeyse psikolojiye dayanan çözümler yer alıyor. Bu ayrılık hangi zorunluluktan ileri geldi?
Mehmet Kaplan: Üniversite'de öğrenciyken, Fuad Köprülü’nün tesiriyle onun metotlarına uygun ola-
rak Eşrefoğlu Rûmî ile Emir Sultan üzerinde araştırmalar yaptım. Fakat bunlar beni tatmin etmedi.
Namık Kemal üzerindeki doktora tezimde biyografi ile edebiyat ve fikir yazıları arasında bir bağlantı
kurmaya çalıştım. Doçentlik çalışmam olan Tevfik Fikret’te bunlara psikolojik ve stilistik metotlarını
da ilave ettim. Felsefe, sosyoloji ve psikolojide birbirinden farklı bakış tarzları vardır. Bunlardan her
biri insan ve toplumun bir yanını ve yönünü gösterir. Edebiyat araştırmalarında da böyledir. Yunus
Emre’nin çok hoşuma giden derin manalı bir mısraı vardır: “Her biriyle bile gör.” Her edebiyatçı ve
fikir adamı varlığa, insana ve sanat eserine ayrı bir gözle bakmıştır. Bize düşen iş, onların hepsi ile
dost olmak ve dünyaya, onlardan "her biriyle bile bakmak”tır.
Türk Dil Kurumu, Röportajlar
53