Page 56 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 56
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 26
1.ÜNİTE> Giriş Kazanım A.4.15: Metinlerden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Okuma Becerisi
Etkinlik İsmi Edebiyat Eserindeki Psikolojik Katmanlar 25 dk.
Amacı Metin üzerinde imla ve noktalama çalışmaları yapabilme. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Varoluşsal Katman
Edebiyatın zemini psikolojiktir; çünkü o baştan beri insanın duygu ve davranış alanında kendi-
ni gerçekleştirir. İlk şiir örneklerinde de insanın, hem de tek insanın duyu ve düşünceleri, davra-
nış biçimleri görülür. Dolayısıyla edebiyat, psikoloji diye bir bilim olduğu için psikolojik değildir;
psikolojik olmak, insan davranışları, duyguları, zihinsel ve duygusal süreçleriyle ilgilenmek, onun
doğasında vardır. Edebiyat eseri demek, derin duygusal katmanları olan eser demektir. Eserin ev-
renselliği ve niteliği arttıkça bu anlam katmanları da derinleşir, güçlenir. Edebiyat, bu doğayı yitir-
diğinde, kendi zeminini de yitirir. Bu nedenle düşünce yoğunluklu eserlerin edebî değerinin düşük
olduğu söylenir; zira felsefeye yaklaşır. Edebiyat, tekil olgularla, tekil yaşantılarla ilgilenir; insan
davranışları konusunda bir bütün olarak, soyutlayarak ve genelleştirerek konuşmaz. Bu yönüyle
hem psikolojik değerdeki bir konuyu ele alır, ayrıntılı bir şekilde açımlar, ortaya koyar; hem de bu
tutumuyla psikolojiye zemin hazırlar. Her edebiyat eseri bir tema üzerinde varlık kazanır; anlattığı,
anlatacağı, vaat ettiği bir öykü vardır. İşte bu tema, bu öykü psikolojik desenlerin, psikolojik motif-
lerin ortaya çıktığı bir alandır.
Edebiyat, insan varoluşunun bir fotoğrafı gibidir. Edebiyatın konusu, yukarıda da değinildiği üzere
geniş anlamda insandır; insan dünyasıdır, insan davranışlarıdır. Edebiyat eseri, ne anlatırsa anlatsın,
sonuçta insan davranışlarını anlatır, hep söylenegeldiği gibi yaşanmış ya da yaşanması muhtemel
olayları anlatır. İnsana insanı anlatır, insana kendi dünyasını anlatır, insana kendi davranışlarını
anlatır; böylece ona ayna olur. Hiçbir edebiyat eseri yoktur ki, insana kendisini anlatmasın, hiçbir
edebiyat eseri yoktur ki, okuyan onda cümle cümle kendini bulmasın, kendini görmesin. Birey, psi-
kolojinin alanıdır. Psikolojik değerdeki davranışların ortaya çıktığı alan, bu psikolojik alandır. Her
edebiyat eseri güçlü ya da zayıf bir varoluşsal doku üzerinde varlığını gerçekleştirir. Bu varoluşsal
doku yaşantıların, duyguların, sevgilerin, korku ve umutların alanıdır. İnsan dünyasında var olan
her şey orada ortaya çıkar. Edebiyat insanı anlatır, insanın duygusal ve zihinsel süreçleri ve bu sü-
reçler sonucunda ortaya çıkan davranışları açıklar. Bu yüzden, varoluşsal katman, psikolojinin en
yoğun şekilde yaşandığı ve ortaya çıktığı, yazardan esere, eserden okuyucuya doğru yansıdığı bir
alandır. Psikolojinin ilgilendiği her davranış orada görülebilir, oradaki bireylerin şahsında örnek-
lenebilir. Bir sanat eseri varoluşun farklı renklerdeki doku ve motiflerinden oluşur. Bu varoluşsal
doku, baştan sona psikolojiktir. Usta yazarlar, bu süreci iyi yansıtabilen ve iyi anlatabilen yazarlardır.
Vefa Taşdelen, Edebiyat ve Psikoloji
1. Metinde geçen Edebiyat, tekil olgularla, tekil yaşantılarla ilgilenir; insan davranışları konusunda bir
bütün olarak, soyutlayarak ve genelleştirerek konuşmaz. Bu yönüyle hem psikolojik değerdeki bir konu-
yu ele alır, ayrıntılı bir şekilde açımlar, ortaya koyar; hem de bu tutumuyla psikolojiye zemin hazırlar.
cümlelerinde altı çizili yerlerdeki virgül ve noktalı virgüllerin hangi görevle kullanıldığını yazınız.
55