Page 137 - Matematik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 137
110 MATEMATİK 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Üslü İfadeler ve Denklemler Kazanım: 9.3.5.1. Oran ve orantı kavramlarını kullanarak problemler çözer.
Alan Becerileri: Muhakeme, ilişkilendirme Genel Beceriler: Eleştirel düşünme
Etkinlik İsmi ANTRENMAN 20 dk.
Amacı Problem çözebilme. Bireysel
Bir futbol takımı sezon öncesi kamp programı yapıyor. Kamp programı çerçevesinde günlük antrenman düze-
neklerinden biri aşağıda verilmiştir:
^
^
x1 m+ h
4x 8m- h
644444444 744444444 8 644444444 744444444 8
BAŞLANGIÇ 1. ÇİZGİ 2. ÇİZGİ 3. ÇİZGİ 4. ÇİZGİ
Yukarıdaki antrenman düzeneğinde çizgi kalınlığı dikkate alınmamak üzere bir futbolcunun başlangıç nokta-
sından başlayarak herhangi bir çizgiye koşup başlangıç noktasına dönmesine çizgi turu denmektedir.
Başlangıç noktasının 1, 2, 3 ve 4. çizgiye uzaklığı sırasıyla 4, 6, 9 ve 15 ile orantılıdır. Şekilde 2. çizgi ile 3. çizgi
8
arasındaki uzaklık x1+ m, 3. çizgi ile 4. çizgi arasındaki uzaklık 4x - m olarak verilmiştir.
Yukarıda verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. 1 ve 2. çizgiler arasındaki uzaklık kaç metredir?
2. • 1. çizgi 2 metre ileriye
• 2. çizgi 4 metre ileriye
• 3. çizgi 8 metre ileriye
• 4. çizgi 2 metre ileriye alındığında
1, 2, 3 ve 4. çizgi turunun koşu uzaklıkları, sırasıyla a, b, c ve d tam sayıları ile doğru orantılı olmak-
tadır.
c
d
Buna göre a ++ + nin en küçük değerini bulunuz.
b
3. İlk durumda verilen antrenman düzeneğinde
• 1 ve 2. çizgiler x metre geriye
• 3. çizgi y metre geriye
• 4. çizgi z metre geriye alındığında
1, 2, 3 ve 4. çizgi koşu uzaklıkları, sırasıyla 20, 35, 28 ve 14 tam sayıları ile ters orantılı olmaktadır.
Buna göre x, y ve z değerlerini bulunuz.
136
Hazırlayan: Fatih BULUT