Page 152 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 152
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 78
4. ÜNİTE > Masal/Fabl Kazanım: A.2.8. Metinde anlatıcı ve bakış açısının işlevini belirler.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi ANLATICI EŞEK OLSAYDI 20 dk.
Amacı Metindeki anlatıcının okuyucu üzerindeki etkisini anlayabilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki fablı okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
EŞEK VE KÜÇÜK KÖPEK
Yaradılış zorlanmaya gelmez.
Zorladın mı yaptığın güzel olmaz.
İri yarı, kaba saba bir adamsan
Çıtkırıldım görünmenin manası var mı?
Herkese incelik vermemiş Yaradan.
Kimi insan doğuştan güzel, alımlı;
Onlar gibi olmaya kalkmamalı.
Yoksa ne yapsan tökezlersin;
Masaldaki eşeğe benzersin.
Hani o, beni de sevsinler diye
Efendisini okşamaya kalkan eşeğe.
— Ne deme? demiş eşek kendi kendine;
Şu minnacık köpeğin değeri ne?
Neden o bayların bayanların
Kucaklarında oturuyor da
Ben zavallı, hep yük altındayım?
Boyna da sopa yiyorum sırtıma?
Nedir sanki bu köpeğin marifeti?
Susta durup ayağını uzattı mı?
Kucaklayıp öpüyorlar suratını.
Buysa bütün istedikleri, kolay;
Ben de yapar, okşatırım kendimi.
Eşek pek sevinmiş bu aklı bulduğuna
Ve efendisinin keyifli bir zamanında
Zor bela kaldırıp ayağını,
En candan eşek cilvesiyle
Sokmuş adamın çenesine.
“Ya! Nasıl!” der gibi de anırmış
O mübarek, o şahane sesiyle.
— Çüş! Demiş sahibi şaşırarak
Ne çene bıraktı bende, ne kulak.
Gelsin sopa, demiş; sopa gelmiş.
Eşeğin ayağı değmiş suya.
Böyle de bitmiş komedya.
(Düzenlenmiştir.)
La Fontaine, “Masallar”, (Çev. S. Eyuboğlu), İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2007.
151