Page 208 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 208

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9        107

             5.ÜNİTE > Roman    Kazanım A.2.10.      Metnin üslup özelliklerini belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                      YAZAR, DİL VE ÜSLUP                              25 dk.
             Amacı      Yazarın kullandığı dilden hareketle metnin üslup özelliklerini belirleyebilmek.  Bireysel

             Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları bu metne göre cevaplayınız.


                                                    KÜÇÜK AĞA
               (...)

               Katarın son vagonu da ilerledi virajda kayboldu. Fakat Salih, trenin hâlâ önünden geçmekte olduğunu
               sanıyordu. Aynı vagonlar, aynı pencereler sanki milyon kere milyon üremişti ve  bu geçiş ebediyete
               kadar sürecekti. Aynı vagonlar, aynı pencereler, aynı yüzler ... Aynı vagonlar, aynı pencereler, aynı
               yüzler, aynı yüzler, aynı donuk bakışlar.

               Hele o ses... Hele o erkekçe, bir bakıma güzel, bir bakıma harikulade fakat insana ait değilmişçesine
               canlılığını kaybetmiş, bu yüzden de melankoliden çok daha ezici, çökertici bir tesir yapan ses!.. Bu ses
               mezarda bile kulaklarını bırakmayacak gibiydi:

               "Adı Yemen'dir,

               Gülü çemendir ... "
               Bozüyüklü bir topal saatlerce, hangi saatlerce? Günlerce tekrarlayıp durmuştu:

               "Adı Yemen'dir,

               Gülü çemendir,
               Giden gelmiyor

               Acep nedendir?"

               Keşke gelmek olmasaydı. Gelmek mi denir buna?
               (...)

               Ve aynı vagonlar, aynı pencereler, aynı yüzler önünden geçiyor; geçiyor, tekrar geçiyordu. Salih o tren-
               den ayrılmak istemiyor, inmemiş olmak, gitmek, gitmek, gitmek istiyordu çünkü.

               (...)

                                                                                      Tarık Buğra, Küçük Ağa


             1.  Okuduğunuz metinde bir üslup özelliği olarak yinelenen kelimelerin varlığı dikkat çekmektedir.
                 Sizce “aynı”, “milyon” ve “geçiyor”  kelimelerinin yinelenmesi metne nasıl bir anlam katmıştır?
















                                                                                                   207
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213