Page 208 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 208
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 107
5.ÜNİTE > Roman Kazanım A.2.10. Metnin üslup özelliklerini belirler.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi YAZAR, DİL VE ÜSLUP 25 dk.
Amacı Yazarın kullandığı dilden hareketle metnin üslup özelliklerini belirleyebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları bu metne göre cevaplayınız.
KÜÇÜK AĞA
(...)
Katarın son vagonu da ilerledi virajda kayboldu. Fakat Salih, trenin hâlâ önünden geçmekte olduğunu
sanıyordu. Aynı vagonlar, aynı pencereler sanki milyon kere milyon üremişti ve bu geçiş ebediyete
kadar sürecekti. Aynı vagonlar, aynı pencereler, aynı yüzler ... Aynı vagonlar, aynı pencereler, aynı
yüzler, aynı yüzler, aynı donuk bakışlar.
Hele o ses... Hele o erkekçe, bir bakıma güzel, bir bakıma harikulade fakat insana ait değilmişçesine
canlılığını kaybetmiş, bu yüzden de melankoliden çok daha ezici, çökertici bir tesir yapan ses!.. Bu ses
mezarda bile kulaklarını bırakmayacak gibiydi:
"Adı Yemen'dir,
Gülü çemendir ... "
Bozüyüklü bir topal saatlerce, hangi saatlerce? Günlerce tekrarlayıp durmuştu:
"Adı Yemen'dir,
Gülü çemendir,
Giden gelmiyor
Acep nedendir?"
Keşke gelmek olmasaydı. Gelmek mi denir buna?
(...)
Ve aynı vagonlar, aynı pencereler, aynı yüzler önünden geçiyor; geçiyor, tekrar geçiyordu. Salih o tren-
den ayrılmak istemiyor, inmemiş olmak, gitmek, gitmek, gitmek istiyordu çünkü.
(...)
Tarık Buğra, Küçük Ağa
1. Okuduğunuz metinde bir üslup özelliği olarak yinelenen kelimelerin varlığı dikkat çekmektedir.
Sizce “aynı”, “milyon” ve “geçiyor” kelimelerinin yinelenmesi metne nasıl bir anlam katmıştır?
207