Page 288 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 288

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9        147

             7.ÜNİTE > Biyografi-Otobiyografi     Kazanım: A.4. 2. Metnin türünün ortaya çıkışı ve tarihsel dönemle ilişkisini belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                     BİYOGRAFİ YOLCULUĞU                               25 dk.
             Amacı      Metnin türünün hangi kaynaklardan beslendiğini belirleyebilmek. Türün niteliklerini ifade edebilmek. Türün   Bireysel
                        tarihsel dönemle ilişkisini kurabilmek.



             Yönerge  Metni okuyunuz. Aşağıdaki soruları okuduğunuz metin çerçevesinde cevaplayınız.
                     (Alıntı metnin aslına sadık kalınmıştır.)


                                                 HALDUN TANER

              Hukuk-ı Düvel hocalarından Ahmet Selâhattin Bey’in oğlu olan Haldun Taner, babasını beş yaşın-
              dayken kaybetmiştir. İlk-orta öğrenimini Galatasaray’da yaptıktan sonra Heidelberg Üniversitesi
              Siyasal Bilimler Okulu’na devam etmiş ve yüksek tahsilini İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi
              Alman Dili ve Edebiyatı bölümünde bitirmiştir.1938-1942 yılları arasında tutulduğu ağır tüberküloz
              hastalığını, Erenköy Sanatoryumu’nda geçirmiştir.

              1950-1954 arası, Edebiyat Fakültesi’nde sanat tarihi asistanlığı yapmış, 1954-1956 yıllarında Viyana
              Enstitüsü’nde tiyatro uzmanlığı okumuştur. 1957’den sonra bir süre Tercüman gazetesinde yazmış,
              Gazetecilik Enstitüsü’nde Sanat Tarihi, Edebiyat Fakültesi’nde Tiyatro Tarihi okumuştur. 1960’lardan
              sonra, daha çok tiyatro eserleri yazmış ve onların sahnelenişi ile uğraşmıştır.
              İlk hikâyelerini 1944’te yazmaya başlayan Taner onları şu kitaplarda toplamıştır:

              Yaşasın Demokrasi (1949),  Tuş (1951),  Şişhaneye Yağmur Yağıyordu (1953),  Ayışığında Çalış-Kur
              (1954), On İkiye Bir Var (1954), Konçinalar (eski kitaplarından seçmeler 1967), Sancho’nun Sabah
              Yürüyüşü (1969).
              Haldun Taner 1960’tan sonra daha az hikâye yazmış, birçok “kuşaktaş”ları gibi roman yazıcılığına
              geçmeyip çalışmalarını tiyatroda yoğunlaştırmıştır. Eski hikâyelerinin birçok kahramanları gibi,
              hikâyelerinde bulunan olay ve konuları da, bazı oyunlarına malzeme yapmıştır. O günden beri yazdığı
              ve oynattığı tiyatro eserleri şunlardır:

              Günün Adamı (1953), Dışardakiler (1957), Ve Değirmen Dönerdi (1958), Fazilet Eczanesi (1960), Lüt-
              fen Dokunmayın (1960), Huzur Çıkmazı (1962), Keşanlı Ali Destanı (1964), Gözlerimi Kaparım Va-
              zifemi Yaparım (1964), Eşeğin Gölgesi (1965-1966 tiyatro mevsiminde, İstanbul Şehir Tiyatrosunda
              oynanmıştır.). Bundan sonra dört arkadaşıyla 1967’de kurduğu Devekuşu Kabare Tiyatrosu’nda Vatan
              Kurtaran Şaban (1967), Bu Şehr-i İstanbul ki (1970), Astronot Niyazi (1970), Ha Bu Diyar (1971), Aşk
              u Sevda (1972), Sersem Kocanın Kurnaz Karısı (1971), Dev Aynası (1973) adlarıyla yeni Kabare hava-
              sında tulûata yatkın eserlerini yazdı ve sahneye uyguladı.
              Başlangıçta kendi tarzında değerli bir hikâyeci olarak tanınan Haldun Taner, 1960’tan bu yana tiyatro
              eserleriyle de ün yapmıştır. Edebiyatımızda hikâyeci olduğu kadar oyun yazarı olarak da tanınacaktır.
              Taner’in Türk tiyatrosunda “epik” tarzı ilk defa deneyen Keşanlı Ali Destanı, 1964 mevsiminde 275
              kere temsil edilmek başarısına ulaşmış, kitlelerce çok sevilmiştir. Yurt dışında, yabancı dillerle de
              temsil edilen  “Keşanlı Ali Destanı” epik’te öncü olduktan başka tiyatromuzun klâsikleri arasında da
              yer almıştır.


                                            Ahmet Kabaklı, Türk Edebiyatı V, Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları, İstanbul, 2004.









                                                                                                   287
   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292   293