Page 354 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 354

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9        180


             7.ÜNİTE > Biyografi-Otobiyografi  Kazanım: A.4. 13. Yazar ve metin arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                  ÜSTÜ CEMAL SÜREYA’DA KALDI                           25 dk.
             Amacı      Biyografi türünün sanatçıların ve eserlerinin anlaşılmasına yaptığı katkıyı belirleyebilmek.  Bireysel


             1. Yönerge  Aşağıda verilen metni okuyunuz. Soruları metni göz önünde bulundurarak cevaplayınız.
                      (Alıntı metnin aslına sadık kalınmıştır.)

                                     ŞİİR HAYATIMIZIN KAPSAMA ALANINDA
              (…)
              Hayatıma/hayatımıza/ hayatınıza sızabilmiş şairlerden biridir Cemal Süreya.
              Şiiri kadar düzyazısı da usta işidir. Acaba onlara düzyazı şiir, eski deyişle mensur şiir denilebilir mi?
              Şüphesiz evet.
              (…)
              Bazı şairlerin, edebiyatçıların yazdıkları ile yaşadıkları arasındaki bağı görmezden gelemeyiz. İkisi
              de eski deyişle iltisak halindedir. Yaşamını okumadan şiirinin ayrıntısını anlayamazsınız. Biyografisi
              şiirinin bir bakıma şerhidir, dipnotudur. Tersinin de doğru olduğu gibi.
              Şair fiziksel olarak da, ruhen de yerleşik değildir. Şiir üzerine kesin yargıları yalnız onun şiiri için
              değil, şiir geleneğimiz, tarihimiz için de birer seçme söz olarak yerleşmiştir. Hattâ şiir üzerine değer-
              lendirmeler için hâlâ eksen niteliğindedir.
              Genel akımların eşliğinde, İkinci Yeni başta olmak üzere, şiirimizin hareketleri içinde onu bütünüyle
              anlatmak mümkün değildir. Ortak şemsiyeyi hep kapatır. Çünkü şiirini toplu koruma altına almak
              arzusunda değildir. Bağımsız şiiri o tercih eder, eleştirmenler, edebiyat tarihçileri de sınıflamanın
              kolaylığını tercih ederler.
              Orhan Duru’nun sözü bence şiiri üzerine söylenecekler içinde bir önem taşıyor:

                  “Bir kuşak şairini arıyordu. Galiba buldu.”
              Şiiri üzerine akımların, öğretilerin gölge etmesini istemedi. Önceden şiirine bir ipotek koymadı. En
              azından toplumsal, toplumcu gibi kelimelerin cazibesine kapılıp şiirini bu açıdan da yorumlamadı.

              Başta seçim zorluğundan söz etmiştim, bu söz beni destekliyor: “Cemal Süreya az yazmaktadır ama
              firesizdir şiiri.”

              Cemal Süreya’nın şiirlerini okuyunca, iyi bir şiir, iyi bir şair okuduk diyeceksiniz.
              Yaşamak şiir okuyarak mümkündür, onu okurken böyle diyeceksiniz.

                                                                                                                                                       Doğan Hızlan
                                                                       Cemal Süreya, Üstü Kalsın, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2008.


             1.  Metinde bir şairin yaşamını bilmeden onun şiirlerinin ayrıntısını anlayamayacağımızdan; şairlerin
                 biyografilerinin,  yazdıkları şiirlerin adeta açıklayıcısı ve yorumu olduğundan söz edilmiştir. Siz bu
                 düşünceye katılıyor musunuz? Niçin?














                                                                                                   353
   349   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359