Page 6 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 6
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 1
1.ÜNİTE > Giriş Kazanım 9.1.1.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi EDEBİYAT NE İŞE YARAR? 25 dk.
Amacı Edebiyatın bir sanat dalı olarak anlamını ve insana olan katkısını kavrayabilmek. Bireysel
Yönerge Metinden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
İnsanın bir kitapta kendini bulması, tanıması ne anlama gelir? Aynı anda hem düpedüz sıradan hem
de gene eşsiz gizemde bir deneyim gibidir. Sayfaları çevirirken kuvvetli bir betimlemenin, bir olaylar
kümesinin, karakterler arasında geçen bir konuşmanın, bir iç monoloğun etkisine kapılırım. Metin ile
okur arasındaki boşluk birdenbire, habersizce, şimşek gibi bir anda çakıveren bir bağlantıyla aşılır; bir
yakınlık ya da uyuma ışık vurur. Sözcüklerin belli bir birleşiminin barındırdığı önsezi karşısında şaşıp
kalmış olan ben ya böyle bir anın gelmesini bekliyor ya da böyle bir anla tesadüfen karşılaşıyorumdur.
Her iki durumda da bana hitap edildiğini, çağrıldığımı, davet edildiğimi hissederim: Okuduğum say-
falarda kendi izlerimi bulmaktan alamam kendimi. Bir şeylerin değiştiği su götürmez, perspektifim
başka bir yöne kaymıştır, daha önce görmediğim bir şeyi görüyorumdur.
(…)
İnsanı okumaya yönelten güdülerden biri de gündelik deneyimlere ve toplumsal hayatın şekline ilişkin
daha derinlikli bir algı kazanma umududur. Edebiyatın şeylerin nasıl olduğuna dair algımızı geliştir-
me, genişletme veya yeniden düzenleme gücü vardır.
(Düzenlenmiştir.)
Rita Felski, Edebiyat Ne İşe Yarar, Metis, s. 37.
1. Edebiyatın kendi dışımızdaki dünyayı algılamamızda sizce nasıl bir işlevi vardır? Düşüncelerinizi
açıklayınız.
2. Kitapların olmadığı bir zaman hayal edin. Kitaplarla bugüne kadar kurduğunuz ilişkiyi düşünerek
bu durumun size neler hissettirebileceğini betimlemeye çalışın.
5