Page 10 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 10

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9            3

             1.ÜNİTE > Giriş               Kazanım 9.1.3
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                   SANATÇI MI SANAT ESERİ Mİ?                          20 dk.
             Amacı      Edebiyatın güzel sanatlarla ilişkisini kurabilmek.                       Bireysel


             Yönerge  Aşağıdaki görsel ve metinlerden yararlanarak soruları cevaplayınız.



























                                                   Görsel 1: Mona Lisa


              1. Metin

              Leonardo, Francesco del Giocondo için karısının portresini, Mona Lisa’yı yapmaya girişti. Bu resim
              üstünde dört yıl çalıştı ama bitirmeden bıraktı. Günümüzde bu portre Fransa Kralı François’nın
              elinde, Fontainebleau’da bulunmaktadır. İnsan sanatın doğayı nasıl sadakatle taklit edebileceğini gör-
              mek isteseydi, bu portreden kolayca anlayabilirdi çünkü burada Leonardo her canlı ayrıntıyı ustaca
              yapmıştı. Gözler doğal parıltısına ve nemine sahipti, gözlerin çevresinde kirpikler, icrada en bü-
              yük nezaketi gerektiren bütün o pembe ve şeffaf tonlar mevcuttu. Kaşlar tümüyle doğaldı, bir yerde
              gür çıkmış, başka bir yerde seyrelmişti, derinin gözeneklerine uyuyordu. Burun çok zarif bir şekilde
              resmedilmişti, gerçek hayattaki gibi pembe ve narin burun delikleri vardı. Yüzün ten renklerine,
              dudakların kırmızısıyla katılan ağız, boya gibi değil kanlı canlı görünüyordu. Boğazının çukuruna
              bakınca, damarlarının attığına yemin edebilirdi insan. Bu resim kim olursa olsun en kendinden emin
              sanatçının umudunu ve cesaretini kıracak bir şekilde yapılmıştı. Leonardo şöyle bir hileye de başvur-
              muştu: Çok güzel bir kadın olan Mona Lisa’nın resmini yaparken modelinin keyfi dört dörtlük olsun
              ve genellikle ressamların portrelerine yüklediği melankoli uzak dursun diye şarkıcı ve çalgıcıları ya
              da soytarıları çalıştırmıştı. Sonuç olarak Leonardo’nun bu resminde öyle hoşa giden bir gülümseme
              vardı ki insana özgü değil tanrısal görünüyordu; resmi görenler, portrenin gerçeği gibi canlı olduğu-
              nu fark ederek şaşırıyordu.



                                                                                            (Alınmıştır.)
                                                      Giorgio Vasari, Sanatçıların Hayat Hikâyeleri, Sel Yayınları, s. 229.










                                                                                                     9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15