Page 36 - Coğrafya 12 | 2.Ünite
P. 36

Baharat Yolu
               Batı ve Doğu arasında ticari ve kültürel bağlantıyı sağlayan bir diğer tarihî yol da Baharat Yolu’ydu. Ba-
               harat Yolu’nun başlangıç noktası Hindistan’dı. Hindistan’dan ve Sri Lanka’dan Kızıldeniz’deki Akabe
               Körfezi’ne, Yemen kıyılarına ve Basra Körfezi’ne taşınan mallar Fenike, Filistin, İskenderiye ve Karade-
               niz’den deniz yoluyla Avrupa’ya ulaştırılıyordu. Baharat Yolu’nun bu güzergâhı, Anadolu’yu çevreleyen
               Akdeniz, Ege ve Karadeniz’den geçiyordu. Baharat aslında Batı’ya İpek Yolu vasıtası ile de taşınıyordu ve
               Anadolu, Baharat Yolu için önemli bir güzergâhtı. Fakat İpek Yolu üzerinden daha çok ipek ticareti yapılır-
               dı. Geçmişte doğunun zencefil, zerdeçal ve tarçın gibi baharatları, Baharat Yolu ile Avrupa’ya ulaşıyordu..


                          COĞRAFYA GAZETESİ                                                         5



                  2017

                  İpek Yolu Yeniden Hayata Geçiyor



                   İpek Yolu “Bir Kuşak Bir Yol   hedefleniyor. Demir İpek Yo-
                   Projesi” ile yeniden canlanıyor.  lu’nun bir bölümü Edirne-Kars
                                               arasında planlanan Yüksek
                   2013 yılında Çin tarafından su-  Hızlı Tren Projesi’ni kapsıyor.
                   nulan “Bir Kuşak Bir Yol Pro-  Türkiye’nin Marmaray, Ya-
                   jesi”, İpek Yolu güzergâhında   vuz Sultan Selim Köprüsü ile
                   olan  ülkelerin  Batı’ya  ekono-  Bakü-Tiflis-Kars demir yolu
                   mik atılım  hamlesi  olarak de-  projeleri de bu projenin gü-
                   ğerlendiriliyor.            zergâhında önemli bir koridor
                                               oluşturmaktadır.
                   Projede Pekin’den Londra’ya
                   kesintisiz demir yolu bağlantısı







                 4 4       Türkiye’nin Dış Ticareti ve Dünya Pazarlarındaki Yeri


               Dış ticaret bir ülkenin diğer ülkelerle yaptığı her türlü alım satımdır. Ülkelerin ihtiyaç duydukları mal ve
               hizmetlerin farklı olması, doğal kaynakların, ham maddelerin ve işlenmiş ürünlerin farklılık göstermesi ulus-
               lararası ticaretin en önemli sebebidir.

               Bir ülke içerisinde üretilen her türlü mal ve hizmetin başka ülkelere satılmasına dış satım (ihracat),  yabancı
               ülkelerden satın alınan her türlü mal ve hizmete ise dış alım (ithalat) denir. Bir ülkenin belli bir dönem içinde
               gerçekleştirdiği toplam dış satım ve dış alım değeri dış ticaret hacmi olarak adlandırılır.
               Dış alım giderlerinin dış satım gelirlerinden fazla olması durumuna dış ticaret açığı denir. Ekonomik denge-
               lerinde sıkıntı yaşayan ülkeler dış ticaret açığı verir. Dış satım gelirinin dış alım giderlerinden fazla olması du-
               rumu dış ticaret fazlası olarak adlandırılır. Ekonomik gücü yüksek, gelişmiş olan ülkelerin dış ticaret fazlası
               vardır. Dış ticaret dengesi ise bir ülkenin dış satımdaki gelirleriyle dış alımdaki giderleri arasındaki dengedir.

               Türkiye’de seksenli yılların ilk yarısından itibaren ticarette dışa dönük bir politika izlenmeye başlanması, dış
               ticaret hacminde önemli bir büyüme sağlamıştır. Küreselleşen ekonominin sunduğu fırsatlar, Türkiye’nin ko-
               numu, rekabet potansiyeli olan ürünlerin varlığı ve  Türkiye’nin nüfusu dış ticaret hacmini artırmıştır.








         124
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41