Page 100 - Defterim - Felsefe 10
P. 100

3. ÜNİTE

         13. İnsanın özüne ilişkin herhangi bir tanım varsa bu    15. Yapılabilecek bütün üçgen tanımları, üçgenin özünü
             tanım tözsel değil işlevsel bir tanım olarak anlaşıl-    verir.  Bu  tanımlar  üçgenin  varlığı  konusunda  bize
             malıdır. İnsanı, ne metafiziksel özünü oluşturan bir     bir bilgi vermez; hatta üçgenin var olmasını zorunlu
             ilkeyle  ne  de  deneysel  gözlemle  araştırılabilecek   kılmaz. O hâlde bir şeyin özü sadece “Bu nedir?”
             herhangi bir doğal yeti veya içgüdü aracılığıyla ta-     sorusunun cevabıdır. Farabi’ye göre de şeyler özün-
             nımlayabiliriz.  İnsanın  ayırıcı  niteliği  metafiziksel   de varlıklarını barındırmaz. Kendisine varlık veren
             doğası değil yaptığı iştir. Yapılan bu işler, insanlık   bir varlık olmadıkça her öz, sadece bir kavram ola-
             halkasını tanımlayıp belirler. Dil, söylence, din, sa-   rak kalır ve gerçekleşmez. Dolayısıyla evren, insan,
             nat, bilim ve tarih gibi edimler bu halkanın ögeleri     ağaç ve benzeri bütün özler varlığını sonradan elde
             ve çeşitli dilimleridir. Bu edimler soyutlanmış rast-    etmiş varlıklardır. Bu durumda onları varlığa geti-
             gele yaratılar değil daha çok işlevsel olan ortak bir    ren; özünde var olmayı içeren, yani var olmaması
             bağ vasıtasıyla ortaya çıkmış unsurlardır.               düşünülemeyen  başka  bir  varlık  olmalıdır.  Biricik
            Bu  parçadan  aşağıdaki  yargıların  hangisine            olan bu varlık da var olmak için başka bir varlığa
            ulaşılabilir?                                             ihtiyaç duymayan Tanrı’dır.
            A) İnsanın neliği sorusu onun somut üretimlerine ba-     Farabi’nin varlık anlayışını yansıtan bu parçadan
               kılarak cevaplandırılabilir.                          aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            B) İnsanı farklı kılan, aklı sayesinde fizikötesi bir va-  A) Form kazanmadıkça madde var olamaz.
               roluşa sahip olmasıdır.                               B) Şeyler, özlerini gerçekleştirdiğinde varlığa gelir.
            C)  Bilimsel  bir  yöntemle  insanın  varlığının  anlamı   C) Zorunlu varlığın dışındaki her şey mümkün var-
               ortaya konabilir.                                        lıktır.
            D) Erdemli davranış, insanın doğasına uygun olanı        D) Töz, özünde değişmeden kalandır.
               yapmasıdır.                                           E) Varlıklar, tek bir gerçekliğin görünüşleridir.
            E) İnsan doğası, karmaşık yapısı dolayısıyla tanım-                                         (2019-AYT)
                                                                1 . Bölüm:  V ar lık Felsefesi    16.  La  Mettrie’ye  göre  insanlar  ve  hayvanlar  yaylar
               lanamaz.
                                                (2018-TYT)



                                                                      kümesinden  oluşan  birer  makineydi.  Ancak  insan,
                                                                      hayvana göre daha karmaşık bir makineydi ve ara-
                                                                      larında eğer bir fark varsa bu fark yayların yerle-
                                                                      riyle ilgili olabilirdi. Dolayısıyla La Mettrie için ruh
                                                                      da tüm makinenin ana yayı gibi ele alabileceğimiz
                                                                      bir hareket ilkesi veya bedenin duyarlı bir maddi kıs-
                                                                      mından ibaretti. Bu sistemin diğer tüm kısımları da
                                                                      sadece beynin bir çeşit işleviydi.
                                                                     La Mettrie’nin bu görüşlerinden aşağıdaki yargıla-
                                                                     rın hangisine ulaşılabilir?
                                                                     A) Beden ile ruh insan varoluşunun farklı görünüm-
                                                                        leridir.
                                                                     B)  Ruh,  tek  gerçeklik  olan  maddeye  indirgenerek
         14. Beynin fotoğrafı, zihnin veya bilincin fotoğrafı değil-    açıklanabilir.
             dir. Fiziksel bir şey olmadığı için zihnin bir fotoğrafı
             olamaz.  Bu  yüzden  büyük  olasılıkla  kaynağı  zihin   C) Hayvanlardan farklı olarak insanın özü, ölümsüz
             olduğu için bir inancın, düşüncenin, algının, imgele-      ruhudur.
             min, arzunun ve duygunun fotoğrafını da çekemeyiz.      D) İnsan, farklı niteliklere sahip iki tözden; madde ve
             Çünkü zihin ve beden birbirinden farklı iki tözdür.        ruhtan oluşur.
             Düşünmemizi sağlayan beynimiz değil zihnimizdir.        E) Bedeni harekete geçiren ruh, tinsel yaşam ilkesidir.
            Bu parçadaki görüşler aşağıdaki varlık anlayışla-                                           (2019-TYT)
            rından hangisiyle açıklanır?
            A) Herakleitos’un oluşu esas alan anlayışı
            B) Descartes’ın düalist anlayışı
            C) Husserl’in fenomenolojik anlayışı
            D) Hegel’in idealist anlayışı
            E) La Mettrie’nin maddeci anlayışı
                                                                              3. ünitenin 1. bölümünün etkinlik cevap
                                                (2018-TYT)
                                                                              anahtarına bu karekoddan ulaşılabilir.


    98
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105