Page 96 - Defterim - Felsefe 10
P. 96
TEST 4 3. ÜNİTE
1. I. Bilim varlığı bütünsel olarak felsefe ise parçalaya- 5. Descartes, “Düşünüyorum o hâlde varım.” öner-
rak inceler. mesiyle meşhur olan akıl yürütme sürecinde, düşün-
II. Bilim varlığı peşinen var kabul ederken felsefe mesinin doğrudan deneyimlediği bir edim olmasına
kuşkucu yaklaşır. dayanarak kendi zihninin varlığını, zihninde var
III. Bilim ölçülebilir varlıkları ele alırken felsefe var- olan tanrı kavramına dayanarak tanrının varlığını,
tanrının kendisini kandırmayacağına dayanarak da
lığı tüm yönleriyle ele alır. nesnel dünyanın varlığını ispatlama yoluna gitmiştir.
IV. Bilimde olasılıklı cevaplar varken felsefede kesin Descartes’ın hem tinsel hem de maddi varlığı iki
cevaplar verilir. ayrı töz olarak kabul eden yaklaşımı aşağıdakiler-
Bilimin ve felsefenin varlığı ele alışına ilişkin yuka- den hangisidir?
rıdaki öncüllerden hangileri doğrudur? A) Agnostisizm B) Düalizm
A) I-II C) İdealizm D) Monizm
B) I-III E) Plüralizm
C) I-IV
D) II-III
E) II-IV
2. Dış dünyanın gerçekten var olduğunu, bu var olma- 6. Marx’a göre doğa düşünceden ve ruhtan bağımsız
nın insandan bağımsız bir yapısının bulunduğunu bir mahiyete sahiptir. Düşünce maddeden sonra ge-
savunan görüş aşağıdakilerden hangisidir? len ve ona bağlı olarak gelişen bir niteliğe sahiptir.
A) Düalizm B) İdealizm Filozofun bu görüşlerinden aşağıdaki yargılardan
C) Materyalizm D) Nihilizm hangisine ulaşılabilir?
E) Realizm 1 . Bölüm: V ar lık Felsefesi A) Maddi gerçeklik, metafizik bir töze ihtiyaç duyar.
B) Akla uygun olan gerçektir ve gerçek, düşünceye
bağlıdır.
aynı öze sahiptir.
D) Madde düşünceden önce gelir, nesnel koşullar dü-
3. Felsefe varlık konusunu ele alırken, bilimden fark- C) Algılanan varlıklarla düşünülen varlıklar aslında
şünceyi belirler.
lı olarak varlığın var olup olmadığını sorgulayarak
başlar. Bu sorgulama süreciyle akla ve mantığa uy- E) Tüm varlıklar varlığını tanrısal istence borçludur.
gun bir açıklama yapar ve varlığa dair diğer soruları
bu ilk açıklamaya dayanarak ilerletir.
Bu açıklamaya göre ontoloji çalışmaları felsefi bil-
ginin hangi özelliğiyle bağlantılıdır?
A) Tutarlı olma B) Sübjektif olma
C) Öznel olma D) Evrensel olma
E) Kümülatif olma
7. Husserl, bir nesnenin özünün bilgisine ulaşabilmek
için önce onun özüne ait olmayan tüm görüşlerin, ön-
yargıların, bilimsel ve günlük bilgilerin ayıklanması
yani parantez içine alınması gerektiğini belirtir. Bu
4. Platon’a göre duyularla algılanan varlıklar maddi yöntem ile insanın o öze ulaşmasını engelleyen tüm
somut özellikler bir süre yok sayılarak nesne soyut-
nitelikledir. Bunların var oluşu farklı bir alemde bu- lanmış olur. Bu sayede bilinç, onun özünü doğrudan,
lunan ve idea adı verilen varlıklara bağlıdır. Duyular aracısız olarak kavrar.
aleminde bulunanlar, idealar aleminin yansıması ya
da gölgeleri gibidir. Bu paragrafta dile getirilen görüş hangi felsefi akı-
Filozofun bu görüşü aşağıdaki akımlardan hangi- ma aittir?
siyle ilişkilidir? A) Pozitivizm B) Pragmatizm
A) Düalizm B) Fenomenoloji C) Rasyonalizm D) Egzistansiyalizm
C) İdealizm D) Materyalizm E) Fenomenolojizm
E) Plüralizm
94