Page 93 - Defterim - Felsefe 10
P. 93

3. ÜNİTE

          7. “Varlık nedir?” sorusuna “Varlık ruhtur.” cevabını   10. Ontoloji; varlığın ne olduğunu sorgular, varlık hak-
            veren yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?                kında tümel bir açıklamaya ulaşmaya çalışır. Varlı-
            A) İdealizm               B) Materyalizm                  ğın özünü, ilk nedenlerini anlamaya çabasına girer.
            C) Nihilizm               D) Pozitivizm                  Buna  göre  aşağıdakilerden  hangisi  ontolojinin
                        E) Pragmatizm                                sorularından biri olamaz?
                                                                     A) Var olanların tözü nedir?
                                                                     B) Varlık nedir?
                                                                     C) Varlıklar neden yere düşer?
                                                                     D) Varlığın arkhesi nedir?
                                                                     E) Varlık gerçekten var mıdır?


          8.  Marx,  diyalektik  materyalizmi  hem  doğaya  hem  de
            topluma uygulamıştır. Nasıl doğada maddi olan dü-
            şünsel olanı belirliyorsa toplumda da üretim biçimi
            kültürel, siyasal ve ekonomik yaşamı belirler. Buna
            göre  insan  eylemlerinin  başlıca  yönlendiricisi  eko-
            nomik yapıdır. Ona göre ekonomik güçler ve üretim
            araçları  alt  yapıyı  oluşturur.  Toplumun  yapısı,  ku-
            rumları ekonomik yapısına göre şekillenir. Alt yapıya
            göre şekillenen toplumsal sınıflar, yasalar, kurumlar
            vb. üst yapıyı oluşturur.
            Bu  parçadan  aşağıdaki  yargılardan  hangisi          11. Hartman, varlığı dört katmana ayırır. Bu katman-
            çıkarılamaz?                                              ların her biri varlığın farklı bir mahiyetidir ve her
            A) Tarihte ağırlık taşıyan veya belirleyici olan olay-    biriyle farklı bir bilim ilgilenir. Bu yaklaşımla, varlık
               lar, esas olarak ekonomik olaylardır.                  bilimsel ve deneysel temellere dayandırılmış olunur.
            B) Hukuk alanındaki görüşler, felsefi sistemler, ahlak   Hartman’ın  görüşleri  aşağıdaki  akımlardan
               teorileri,  siyasal  idealler  ise  aslında  alt-yapının   hangisiyle ilişkilidir?
               belirlemiş olduğu üst yapıya ait unsurlardır.    1 . Bölüm:  V ar lık Felsefesi    A) İdealizm        B) Materyalizm
            C) Ekonomik etkinliklerin içine üretim araçları, üre-    C) Nihilizm               D) Plüralizm
               tim biçimi, üretim araçlarına sahip olma durumu
               girer.                                                              E) Yeni ontoloji
            D) Maddenin diyalektik hareketi sadece doğada değil
               tarihte ve toplumda da kendini gösterir.
            E) Madde tamamen düşüncenin ürünü olarak ortaya
               çıkar.











          9. Lao-Tse’ye göre gerçek olan tek şey Tao’dur. Tao dı-  12. Bilimler varlığın madde olduğunu kabul eder. Mad-
            şındaki tüm varlıklar zıtlıklar ve çelişkilerle doludur,   di nitelikli olan varlıklar belli doğa yasalarına göre
            onlar sadece görünürde vardır. Tao, evrendeki görü-       değişim ve başkalaşım hâlindedir.
            nüşün ve değişimin altında yatan temel ilkedir. Tao’ya   Bilimin varlığa ilişkin bu yaklaşımı ilk Çağ filozof-
            ulaşmak mistik bir çabayla mümkündür. Tao ile birle-     larından hangisinin görüşleriyle paralellik göster-
            şen insan ise ölümsüzlüğe ulaşır.                        mektedir?
            Bu parçaya göre Lao-Tse’nun varlık anlayışıyla il-       A) Gorgias                B) Herakleitos
            gili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?               C) Protagoras             D) Timon
            A) Varlığın bilgisine akıl aracılığıyla ulaşılabilir.                     E) Zenon
            B) Varlık idea olarak vardır.
            C) Varlığın gerçekten var olması olanaksızdır.
            D) Varlık birlik ve karmaşa hâlinde mümkündür.
            E) Varlık insan zihninden bağımsız olarak vardır.

                                                                                                                         91
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98