Page 92 - Defterim - Felsefe 10
P. 92

TEST 2                                         3. ÜNİTE

          1. Varolan asıl gerçeklik tinsel niteliklidir, algılanabilen   4. Kierkegaard’a göre var olmak, kişinin kendisini ger-
             şeyler bu tinsel olanın gölgeleridir. İnsanın algıladık-  çekleştirmesi  eylemidir.  Kendini  gerçekleştirmek,
             ları asıl olanın yansımalarıdır. Asıl olan, görünenin   alternatifler karşısında özgür iradeyle seçimler yap-
             arkasındaki  gerçeklik  olan,  bu  tinsel  özdür.  Bu  öz,   maktır. Var olmak, belirli bir şey olmak; çabalayan,
             değişken olan nesnel gerçekliğin arkasındaki ögedir.    alternatifleri hesaba katan, seven, karar veren bir bi-
             Öz, değişmeden kendi kendisiyle özdeş kalan bir ya-    rey olmak anlamına gelir.
             pıya sahiptir.                                         Buna göre Kierkegaard’ın varlık anlayışı aşağıdaki
             Platon’a  ait  olan  bu  görüşlere  göre  aşağıdaki    akımlardan hangisiyle ilgilidir?
             yargılardan hangisine ulaşılamaz?                      A) Egzistansiyalizm       B) Fenomenoloji
             A) Gerçek olan, idealardır.                            C) İdealizm               D) Pragmatizm
             B) Maddesel varlıklar gerçek değildir.                             E) Yeni Ontoloji
             C) Tek tek algılanan nesneler gerçektir.
             D) Gerçeklik tinseldir.
             E) Değişmeyen gerçeklik ideal formdadır.             5.  İlk  Çağ  filozoflarından  Demokritos’a  göre  doğa
                                                                    birbirileriyle  birleşip  ayrılan,  maddi  nitelikli  olan
                                                                    atomlardan meydana gelmiştir. Atomlar gözle görü-
                                                                    lemeyecek kadar küçük parçacıklardır. Tüm varlıklar
                                                                    atomların kendi iç yasalarına göre birleşip ayrılma-
                                                                    sıyla meydana gelir ve yok olurlar. Varlığın “arkhe-
          2.  Varlık  sürekli  devinim  hâlindedir.  Devinim,  ancak   si”ni oluşturan atomlar; renksiz, tatsız ve kokusuz-
             maddi nitelikli varlıklarda mümkündür. Duyumların,     dur.
             algıların hatta ruhun kaynağı da bu maddi varlıklar-   Demokritos’un  görüşüne  göre  aşağıdakilerden
             dır.                                                   hangisi söylenemez?
             Bu  görüşleri  savunan  bir  filozofun  söyledikle-    A) Atomların  hareketleri  rastlantısaldır;  bugün  ya-
             rinden  hareketle  aşağıdaki  yargıların  hangisine       şayan canlıların var oluşu bu rastlantıların ürü-
             ulaşılamaz?                                               nüdür.
             A) Bilinçten bağımsız bir maddi gerçeklik vardır.      B) Şu anda bir su testisini oluşturan bir atom bir za-
             B) Maddi varlıklar düşünen bilincin bir ürünüdür.         manlar Sezar’ın gözlerini oluşturan atomlardır.
             C) Madde olmadan düşünce de olmaz.                 1 . Bölüm:  V ar lık Felsefesi    C) Bugün kömürü oluşturan karbon atomları binler-
             D) Tüm varlıkların ana maddesi maddi niteliklidir.        ce yıl önce yaşamış bir hayvandan oluşur.
             E) Her türlü varlığın tözü maddedir.                   D) Bir  varlığın  yok  olması  demek,  onu  oluşturan
                                                                       atomların ayrışması ve başka bir varlığa dönüş-
                                                                       mesi demektir.
                                                                    E) Bir karadeliğin gözlenebilen ve gözlenemeyen ni-



          3. İlk Çağ filozoflarından biri olan Herakleitos’a göre      telikleri atomların mekanik hareketine bağlıdır.
             doğada var olan her şey bir başka şeyin ölümünden    6.  Fransız  düşünür  Auguste  Comte’a  göre  insanlığın
             ya da yıkımından dolayı vardır. Ona göre doğada sü-    düşünme ve bilgi edinme süreçleri teolojik, metafizik
             kunet ve süreklilik değil mücadele ve çatışma vardır.   ve pozitif evre olmak üzere üç aşamadan geçmiştir.
             Çatışma hareketi, hareket de zamanın akışını meyda-    Varlıklar ve olaylar teolojik evrede Tanrılarla, meta-
             na getirir. Zamanda geriye gidiş söz konusu olamaz.    fizik evrede soyut kavramlarla, pozitif evrede ise bi-
             Aynı nehirde iki kez yıkanılamaz. Her şey her an akar.   limsel yöntemlerle açıklanır. Son aşama olan pozitif
             Herakleitos,  pek  çok  filozofun  savunduğu  durağan   evrede doğru bilgi, olguları gözlemleyerek elde edilir.
             evren modeline karşı çıkmış ve “Savaş her şeyin ba-    Olgusal olmayan bilgiler anlamlı olmadığı gibi yeni
             basıdır.” demiştir.                                    bilgi türetmeye de yaramaz. Çünkü olgusal olmayan
             Filozofun bu görüşlerine dayanarak aşağıdakiler-       konular metafiziktir ve metafizik varlıklar insan zih-
             den hangisine ulaşılabilir?                            ninin içeriksiz ürünleridir.
             A) Evreni  oluşturan  ögeler  rastlantısal  olarak  bir   Bu parçaya göre Auguste Comte’un olgusal olarak
                araya gelmiştir.                                    nitelediği varlıklar aşağıdakilerden hangisidir?
             B) Evrenin düzeni hiç bir güce bağlı değildir.         A) Duyusal olmayan varlıklar
             C) Evren bir yanılgıdan ibarettir, değişim de bu ya-   B) İdeal varlıklar
                nılgının içindedir.                                 C) Ruhsal fenomenler
             D) Evren sürekli bir oluş ve değişim hâlindedir.       D) Algıya bağlı zihin içerikleri
             E) Evrende bir düzen vardır ancak bu düzen anlaşı-     E) Zihinden bağımsız somut varlıklar
                labilecek bir yapıda değildir.

    90
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97