Page 127 - Defterim - Felsefe 10
P. 127

3. ÜNİTE

          9. Bilinçli deneyim olarak kabul ettiğimiz her şeyin as-  12. Ateşin  veya  karın  parçalarının  özel  hacmi,  sayısı,
            lında bir rüya olma olasılığı vardır. Eğer rüya görü-     şekli ve hareketi, duyular onları algılasın ya da al-
            yorsak o zaman dış dünya hakkındaki tüm inançları-        gılamasın, gerçekten onların içindedir. Bu nedenle
            mız yanlıştır.                                            gerçek nitelikler olarak adlandırılabilirler.
            Bu  görüş  aşağıdaki  yaklaşımlardan  hangisini          Buna göre gerçek niteliklerin zihinle ilişkisi aşağı-
            yansıtmaktadır?                                          dakilerden hangisinde doğru ifade edilmiştir?
            A) Dogmatizm                                             A) Nesnelerin algıladığımız kısımları ile algılayama-
            B) Empirizm                                                 dığımız kısımları arasında fark vardır.
            C) Entüisyonizm                                          B) Duyumdan bağımsız olarak nesnelerin nitelikleri
            D) Rasyonalizm                                              vardır ve bu nitelikler gerçektir.
            E) Septisizm                                             C)  Kendi  dışımızdaki  nesneleri  algılama  biçimimiz
                                                                        değişkendir.
                                                                     D) Nesnelerin hiç kimsenin algılayamadığı nitelikleri
                                                                        vardır.
                                                                     E) Algılarımız bir nesnenin gerçek niteliğini kavra-
                                                                        mamızı sağlar.






                                                                  13. Kant, rasyonalizm ile empirizmi birleştirmiş ve “Bil-
                                                                      ginin kaynağı nedir?” sorusunu bu iki akımı sentez-
                                                                      leyerek cevaplamıştır.
          10. Aristoteles’in “Olan hakkında olmadığını söylemek
             yanlıştır, olan için olduğunu ve olmayan için olmadı-   Buna göre aşağıdakilerden hangisi Kant’a ait bir
             ğını söylemek doğrudur.” sözü aşağıdaki doğruluk        yargı olamaz?
             ölçütlerinden hangisini yansıtmaktadır?                 A) Duyu verileri bize bilginin içeriğini sağlar, aklın
            A) Apaçıklık                                                kategorileri bu içeriği düzenler.
            B) Tutarlılık                                            B) Akıl kategorileri bize daha sonra zihinsel veya fi-
            C) Tümel uzlaşım                                    2 . Bölüm:  Bilgi Felsefesi  ziksel olarak düzenlenen duyu verilerini sağlar.
            D) Uygunluk                                              C)  Analitik  doğrular  a  priori,  sentetik  doğrular  a
                                                                        posterioridir.
            E) Yarar                                                 D) Tüm kavramlar algıdan bağımsız oluşturulur.

                                                                     E) Bilgi, sürekli değişen inançların bir ağı olarak an-
                                                                        laşılmalıdır.








                                                                  14. Bazı filozoflar, tutarlılık teorisinin yanlışlığı açıkla-
                                                                      yamayacağını iddia ederler çünkü eğer tutarlılık bir
          11. Hume’a göre zihnin içeriği duyusal dünyanın algı-       önerme veya inancın diğer önermeler veya inançlar-
             lanması ve deneyimlenmesiyle oluşur.  Zihnin ortaya      la tutarlılığı olarak tanımlanırsa o zaman tüm tutarlı
             koyduğu bilgi zihnin sınırlarını aşamaz ve insan zih-    önerme sistemleri doğru değil midir?
             ninden bağımsız olarak var olabilecek hiçbir şeyin      Bu filozoflara göre eğer bir önerme sistemdeki diğer
             varlığından söz edilemez.                               önermelerle tutarlı olduğu için doğru kabul edilirse
            Hume’un görüşleri aşağıdaki akımlardan hangisi-          aşağıdaki problemlerden hangisi ortaya çıkabilir?
            ne uygundur?                                             A) Bir önermenin aynı sistemdeki diğer önermelerle
            A) Empirizm                                                 tutarsız olup olmadığını nasıl anlarız?
            B) Entüisyonizm                                          B)  Bir  önerme  yanlışken  tutarlı  olduğu  tüm  sistem
            C) Kritisizm                                                yine de doğru olamaz mı?
            D) Rasyonalizm                                           C)  Diğer  birçok  önermeler  sistemiyle  tutarlı  olan
                                                                        yargılar aynı önermeler sistemi içinde neden yan-
            E) Septisizm                                                lış olamıyor?
                                                                     D) Tutarlı önermelerin tamamı yanlış olamaz mı?
                                                                     E) Bir önerme gerçekliğe uygun olmasa da kendi sis-
                                                                        temi içinde tutarsız olamaz mı?

                                                                                                                        125
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132