Page 127 - Defterim - Felsefe 10
P. 127
3. ÜNİTE
9. Bilinçli deneyim olarak kabul ettiğimiz her şeyin as- 12. Ateşin veya karın parçalarının özel hacmi, sayısı,
lında bir rüya olma olasılığı vardır. Eğer rüya görü- şekli ve hareketi, duyular onları algılasın ya da al-
yorsak o zaman dış dünya hakkındaki tüm inançları- gılamasın, gerçekten onların içindedir. Bu nedenle
mız yanlıştır. gerçek nitelikler olarak adlandırılabilirler.
Bu görüş aşağıdaki yaklaşımlardan hangisini Buna göre gerçek niteliklerin zihinle ilişkisi aşağı-
yansıtmaktadır? dakilerden hangisinde doğru ifade edilmiştir?
A) Dogmatizm A) Nesnelerin algıladığımız kısımları ile algılayama-
B) Empirizm dığımız kısımları arasında fark vardır.
C) Entüisyonizm B) Duyumdan bağımsız olarak nesnelerin nitelikleri
D) Rasyonalizm vardır ve bu nitelikler gerçektir.
E) Septisizm C) Kendi dışımızdaki nesneleri algılama biçimimiz
değişkendir.
D) Nesnelerin hiç kimsenin algılayamadığı nitelikleri
vardır.
E) Algılarımız bir nesnenin gerçek niteliğini kavra-
mamızı sağlar.
13. Kant, rasyonalizm ile empirizmi birleştirmiş ve “Bil-
ginin kaynağı nedir?” sorusunu bu iki akımı sentez-
leyerek cevaplamıştır.
10. Aristoteles’in “Olan hakkında olmadığını söylemek
yanlıştır, olan için olduğunu ve olmayan için olmadı- Buna göre aşağıdakilerden hangisi Kant’a ait bir
ğını söylemek doğrudur.” sözü aşağıdaki doğruluk yargı olamaz?
ölçütlerinden hangisini yansıtmaktadır? A) Duyu verileri bize bilginin içeriğini sağlar, aklın
A) Apaçıklık kategorileri bu içeriği düzenler.
B) Tutarlılık B) Akıl kategorileri bize daha sonra zihinsel veya fi-
C) Tümel uzlaşım 2 . Bölüm: Bilgi Felsefesi ziksel olarak düzenlenen duyu verilerini sağlar.
D) Uygunluk C) Analitik doğrular a priori, sentetik doğrular a
posterioridir.
E) Yarar D) Tüm kavramlar algıdan bağımsız oluşturulur.
E) Bilgi, sürekli değişen inançların bir ağı olarak an-
laşılmalıdır.
14. Bazı filozoflar, tutarlılık teorisinin yanlışlığı açıkla-
yamayacağını iddia ederler çünkü eğer tutarlılık bir
11. Hume’a göre zihnin içeriği duyusal dünyanın algı- önerme veya inancın diğer önermeler veya inançlar-
lanması ve deneyimlenmesiyle oluşur. Zihnin ortaya la tutarlılığı olarak tanımlanırsa o zaman tüm tutarlı
koyduğu bilgi zihnin sınırlarını aşamaz ve insan zih- önerme sistemleri doğru değil midir?
ninden bağımsız olarak var olabilecek hiçbir şeyin Bu filozoflara göre eğer bir önerme sistemdeki diğer
varlığından söz edilemez. önermelerle tutarlı olduğu için doğru kabul edilirse
Hume’un görüşleri aşağıdaki akımlardan hangisi- aşağıdaki problemlerden hangisi ortaya çıkabilir?
ne uygundur? A) Bir önermenin aynı sistemdeki diğer önermelerle
A) Empirizm tutarsız olup olmadığını nasıl anlarız?
B) Entüisyonizm B) Bir önerme yanlışken tutarlı olduğu tüm sistem
C) Kritisizm yine de doğru olamaz mı?
D) Rasyonalizm C) Diğer birçok önermeler sistemiyle tutarlı olan
yargılar aynı önermeler sistemi içinde neden yan-
E) Septisizm lış olamıyor?
D) Tutarlı önermelerin tamamı yanlış olamaz mı?
E) Bir önerme gerçekliğe uygun olmasa da kendi sis-
temi içinde tutarsız olamaz mı?
125