Page 132 - Defterim - Felsefe 10
P. 132
TEST 4 3. ÜNİTE
1. Hume’un düşüncesinde inanç, doğadaki diğer fe- 5. “1+1=2”önermesini kanıtlamak için tüm dünyayı
nomenlerde olduğu gibi tamamen doğal bir şekilde dolaşıp bir şeyleri saymanıza gerek yoktur. Aslında,
ortaya çıkar. Biz neye inanacağımıza karar verme- 1+1=2 saymadan da bilinebilir.
yiz, neyin bizim için çok önemli olduğuna inanmada Bu düşünce aşağıdaki doğruluk ölçütlerinden han-
özgür değiliz. İnançlar, deneyimlerimizin tekrarları gisini temel almıştır?
sonucu alışkanlıklarımızla ortaya çıkar. A) Apaçıklık B) Tutarlılık
Buna göre C) Tümel uzlaşım D) Uygunluk
I. Alışkanlıklarımız inancı ortaya çıkarır. E) Yarar
II. İnanç doğuştan bizde vardır.
III. Çok sayıdaki deneyden sonra belli bir
inanç oluştururuz.
yargılarından Hume’un düşüncesine uygun olan- 6. Gerçekliğin zihnimizin bir ürünü olduğunu ama
lar aşağıdakilerden hangisinde gösterilmiştir? aynı zamanda gerçekliğin tamamen nesnel bir fe-
A) Yalnız I B) I ve II nomen olduğunu söylemek aşağıdaki doğruluk öl-
C) I ve III D) II ve III çütlerinden hangisiyle uyuşmaz?
E) Yalnız III A) Apaçıklık B) Tutarlılık
C) Tümel uzlaşım D) Uygunluk
E) Yarar
2. A: Kimsenin algılamadığı bir ağaç düşünüyorum.
B: Ama bu imkânsız! Kimsenin onu algılamadığı ıs-
sız bir yerdeki bir ağacı hayal ederken bile orada
olduğunu varsaydığınız bir ağaç fikrinden hare-
ket ediyorsunuz.
Diyalogda B’nin öne sürdüğü argümanın gerekçesi 7. • Mutlak şüphecilik, doğru ya da yanlış bir bil-
aşağıdakilerden hangisi olamaz? ginin mümkün olamayacağını kabul eder.
A) Zihinden bağımsız bir nesne tasavvur edilemez. • Metodik şüphecilik doğru ya da yanlış bir bil-
B) Bir nesneye ait fikirler o nesneden bağımsızdır. ginin mümkün olduğunu ve doğru bilgi için
C) Eğer zihnimizde bir fikir varsa bu algının sonu- 2 . Bölüm: Bilgi Felsefesi şüphe etmenin gerekli olduğunu kabul eder.
cudur. Buna göre bu iki şüpheciliğe ilişkin aşağıdakiler-
D) Algının dolaysız nesneleri zihne bağlı fikirlerdir. den hangisi söylenemez?
E) Zihinden bağımsız bir dış dünya yoktur. A) Metodik şüphecilikte bilgilerin doğruluğu şüphey-
le sınanır.
B) Mutlak şüphecilik bilgilerin doğruluk değerinin
bilinemeyeceğini savunur.
3. “Bütün kuşlar uçar. ” yargısı aşağıdaki doğruluk öl- C) Mutlak şüphecilikte yargıdan kaçınılır.
çütlerinden hangisine göre yanlıştır? D) Metodik şüphecilikte şüphe araçtır.
A) Apaçıklık B) Tutarlılık E) Mutlak şüphecilikte doğru bilgiye şüpheyle ulaş-
C) Tümel uzlaşım D) Uygunluk mak mümkündür.
E) Yarar
4. Dünyaya gelmeden önce özlerle tanışıldığını ve doğ-
duktan sonraki süreçte fiziksel dünyaya ilişkin bilgi
edinilmesinin, nesnelerin temsil ettikleri özlerin ha- 8. Kişinin herhangi bir bilgi için doğruluk ya da yan-
tırlanmasından ibaret olduğunu düşünen filozoftur. lışlık iddialarında bulunmaktan ve varsayımlardan
O, zaten içimizde bulunan bilginin açığa çıkması kaçınması gerektiğini savunan septisizm ile ilgili
olan “hatırlama”yı önemsemiştir. aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
Bu parçada bahsedilen filozof ve temsil ettiği akım A) Bilgide ister doğruluk ister yanlışlık olsun kesinlik
aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir? yoktur.
A) Platon – Rasyonalizm B) Yargıdan kaçınılmalı ve bilgiye doğruluk değeri
B) Hume – Empirizm verilmemelidir.
C)Timon – Septisizm C) “Bilgi imkânsızdır.” demek septisizmle çelişir.
D) Kant – Kritisizm D) Doğruluğundan şüphe edilemeyecek bilgi yoktur.
E) Bergson – Entüisyonizm E) Şüphe araç olduğunda bilgiye ulaşılır.
130