Page 132 - Defterim - Felsefe 10
P. 132

TEST 4                                          3. ÜNİTE

          1.  Hume’un  düşüncesinde  inanç,  doğadaki  diğer  fe-  5.  “1+1=2”önermesini  kanıtlamak  için  tüm  dünyayı
            nomenlerde olduğu gibi tamamen doğal bir şekilde         dolaşıp bir şeyleri saymanıza gerek yoktur. Aslında,
            ortaya çıkar. Biz neye inanacağımıza karar verme-        1+1=2 saymadan da bilinebilir.
            yiz, neyin bizim için çok önemli olduğuna inanmada       Bu düşünce aşağıdaki doğruluk ölçütlerinden han-
            özgür değiliz. İnançlar, deneyimlerimizin tekrarları     gisini temel almıştır?
            sonucu alışkanlıklarımızla ortaya çıkar.                 A) Apaçıklık              B) Tutarlılık
            Buna göre                                                C) Tümel uzlaşım          D) Uygunluk
               I.   Alışkanlıklarımız inancı ortaya çıkarır.                             E) Yarar
               II.  İnanç doğuştan bizde vardır.
               III. Çok sayıdaki deneyden sonra belli bir
                     inanç oluştururuz.
            yargılarından Hume’un düşüncesine uygun olan-          6.  Gerçekliğin  zihnimizin  bir  ürünü  olduğunu  ama
            lar aşağıdakilerden hangisinde gösterilmiştir?           aynı zamanda gerçekliğin tamamen nesnel bir fe-
            A) Yalnız I               B) I ve II                     nomen olduğunu söylemek aşağıdaki doğruluk öl-
            C) I ve III               D) II ve III                   çütlerinden hangisiyle uyuşmaz?
                        E) Yalnız III                                A) Apaçıklık              B) Tutarlılık
                                                                     C) Tümel uzlaşım          D) Uygunluk
                                                                                          E) Yarar
          2.  A: Kimsenin algılamadığı bir ağaç düşünüyorum.
             B: Ama bu imkânsız! Kimsenin onu algılamadığı ıs-
                sız bir yerdeki bir ağacı hayal ederken bile orada
                olduğunu varsaydığınız bir ağaç fikrinden hare-
                ket ediyorsunuz.
            Diyalogda B’nin öne sürdüğü argümanın gerekçesi        7.  •   Mutlak şüphecilik, doğru ya da yanlış bir bil-
            aşağıdakilerden hangisi olamaz?                                ginin mümkün olamayacağını kabul eder.
            A) Zihinden bağımsız bir nesne tasavvur edilemez.          •   Metodik şüphecilik doğru ya da yanlış bir bil-
            B) Bir nesneye ait fikirler o nesneden bağımsızdır.            ginin  mümkün  olduğunu  ve  doğru  bilgi  için
            C) Eğer zihnimizde bir fikir varsa bu algının sonu- 2 . Bölüm:  Bilgi Felsefesi  şüphe etmenin gerekli olduğunu kabul eder.
               cudur.                                                Buna göre bu iki şüpheciliğe ilişkin aşağıdakiler-
            D) Algının dolaysız nesneleri zihne bağlı fikirlerdir.   den hangisi söylenemez?
            E) Zihinden bağımsız bir dış dünya yoktur.               A) Metodik şüphecilikte bilgilerin doğruluğu şüphey-
                                                                        le sınanır.
                                                                     B)  Mutlak  şüphecilik  bilgilerin  doğruluk  değerinin
                                                                        bilinemeyeceğini savunur.
          3. “Bütün kuşlar uçar. ” yargısı aşağıdaki doğruluk öl-    C) Mutlak şüphecilikte yargıdan kaçınılır.
            çütlerinden hangisine göre yanlıştır?                    D) Metodik şüphecilikte şüphe araçtır.
            A) Apaçıklık              B) Tutarlılık                  E) Mutlak şüphecilikte doğru bilgiye şüpheyle ulaş-
            C) Tümel uzlaşım          D) Uygunluk                       mak   mümkündür.
                                 E) Yarar




          4. Dünyaya gelmeden önce özlerle tanışıldığını ve doğ-
            duktan sonraki süreçte fiziksel dünyaya ilişkin bilgi
            edinilmesinin, nesnelerin temsil ettikleri özlerin ha-  8. Kişinin herhangi bir bilgi için doğruluk ya da yan-
            tırlanmasından  ibaret  olduğunu  düşünen  filozoftur.   lışlık iddialarında bulunmaktan ve varsayımlardan
            O,  zaten  içimizde  bulunan  bilginin  açığa  çıkması   kaçınması  gerektiğini  savunan  septisizm  ile  ilgili
            olan “hatırlama”yı önemsemiştir.                         aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
            Bu parçada bahsedilen filozof ve temsil ettiği akım      A) Bilgide ister doğruluk ister yanlışlık olsun kesinlik
            aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?                     yoktur.
            A) Platon – Rasyonalizm                                  B) Yargıdan kaçınılmalı ve bilgiye doğruluk değeri
            B) Hume  – Empirizm                                         verilmemelidir.
            C)Timon – Septisizm                                      C) “Bilgi imkânsızdır.” demek septisizmle çelişir.
            D) Kant  – Kritisizm                                     D) Doğruluğundan şüphe edilemeyecek bilgi yoktur.
            E) Bergson  – Entüisyonizm                               E) Şüphe araç olduğunda bilgiye ulaşılır.



    130
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137