Page 133 - Defterim - Felsefe 10
P. 133

3. ÜNİTE

          9.  Özellikle  hakikati  ve  anlamlı  bilgiyi  aramak  açı-  12. Aşağıdakilerden hangisi bilgi felsefesinin temel so-
             sından fikirler dünyasının, bedensel duyular ara-        rularından biri değildir?
             cılığıyla  deneyimlenen  fiziksel  dünyadan  üstün      A) Bilgi hangi kaynaktan elde edilir?
             olduğunu  kabul  eden  yaklaşım  aşağıdakilerden        B) Bilginin elde edilmesinde bir sınır var mıdır?
             hangisidir?
             A) Dogmatizm             B) Empirizm                    C) İnsan doğru bilgiyi ortaya koyabilir mi?
             C) Entüisyonizm          D) Rasyonalizm                 D) Evrensel ahlak yasası var mıdır?
                             E) Septisizm                            E) Bilginin doğruluk ölçütü nedir?





                                                                  13. Hegel “Zihnin her faaliyeti, dışsal olanı zihne indir-
                                                                      ger. Bu indirgeme yoluyla dışsal olanın zihin hâline
                                                                      gelmesi ve zihin olması sağlanır. Dışsal olan “Ben”
          10. Sokrates ister bilgi sahibi olduğunu iddia eden bir     tarafından  ele  geçirildiğinde  yalıtılmış,  bağımsız
             kişi olsun ister hiçbir şey bilmediğini iddia eden bir   varlığını kaybeder ve manevi bir varlık hâline ge-
             kişi olsun diyaloğa girdiği kişilere “Tek bir şey bili-  lir.” demiştir.
             yorum o da hiçbir şey bilmediğimdir.” sözünü sık sık    Buna göre Hegel’in akıl ile gerçekliğe ilişkin dü-
             tekrar etmiştir. Sokrates bazı iddialarda bulunmak      şüncelerinden hareketle aşağıdaki ifadelerden han-
             yerine iddiada bulunanların gerçekten bilgi sahibi      gisine ulaşılamaz?
             olup olmadıklarını sorgulamayı ve mümkünse bilgi-       A) Akıl her zaman nesneleri bize göründükleri şeyle-
             yi onlardan öğrenmeyi amaçlamıştır.                        re dönüştürür.
             Buna göre Sokrates’in bilgi ve bilgelik anlayışına      B) Gerçek olan aklidir çünkü doğa rasyonel yasalara
             ilişkin  aşağıdaki  yargılardan  hangisine  ulaşıla-       uyar.
             maz?
             A)  Kendi  bilgisinden  bile  şüphe  ederek  hakikate   C) Nesnelerin kendi bağımsız varoluşu vardır ve hiç-
                                                                        bir zaman zihne olduğu gibi görünmezler.
               ulaşmayı amaçlamıştır.
             B) Doğru bilgiye ancak sorgulayarak ulaşılabilece-      D) Akıl sayesinde nesneler bize göründükleri şekle
                                                                        bürünür.
               ğini düşünmüştür.
             C) Bilgeliğin bilgi sahibi olmak olduğunu göstermek  2 . Bölüm:  Bilgi Felsefesi  E) Bir nesne zihindeki bir kavramın kopyası olarak
                                                                        kavrandığında onun özü de kavranır.
               istemiştir.
             D) Bilgeliği sevmiş ve onu hayatı boyunca aramıştır.
             E) Doğru bilginin kendisinde olduğunu kanıtlamak
               istemiştir.                                        14.  Platon  duyu  deneyiminin  bize,  deneyimlediğimiz

                                                                      şeyin  aslında  doğru  olduğuna  dair  herhangi  bir
                                                                      garanti  sağlamadığını  söylüyor.  Duyu  deneyimine
                                                                      dayanarak  elde  ettiğimiz  bilgiler  sürekli  değişiyor.
                                                                      Bu yüzden de çoğu zaman bu bilgiler güvenilmezdir.
                                                                      Yalnızca kendileri değişmeyen aklın ilkelerine baş-
          11. Empiristler “1+1 =2” önermesinin önemsiz olduğu         vurularak güvenilirlik açısından düzeltilebilir ve de-
                                                                      ğerlendirilebilir. Bu değişmeyen ilkeler, her şeyden
             görüşündedirler. Onlara göre bu önerme doğrudur,         önce düşünmenin veya akıl yürütmenin ne anlama
             kesindir ama kanıta ihtiyaç duymadığı için doğru ve      geldiğinin temelidir.
             kesin değildir. Doğrudur çünkü 1+1, 2’nin tanımı-
             dır ve matematiğin geri kalanı için de durum bun-       Platon’un bu düşüncelerinden aşağıdaki yargılar-
             dan farklı değildir. Çünkü matematiği tutarlılık için   dan hangisine ulaşılamaz?
             bizim icat ettiğimizi öne sürer.                        A)  Deneyim  bilgileri  akıl  ilkelerine  dayandığı  için
             Buna göre empiristler matematikteki doğruluk sı-           şüphe götürmez.
             namasının hangi doğruluk ölçütüyle yapılmasının         B) Akıl ilkelerine dayanan görüşler sağlam bir teme-
             gereksiz olduğunu savunur?                                 le dayanır.
             A) Apaçıklık                B) Tutarlılık               C)  Değişmeden  kalan  ne  kadar  güvenilirse  sürekli
             C) Uygunluk                 D) Tümel uzlaşım               değişen de o kadar güvenilmezdir.
                              E) Yarar                               D) Duyusal bilgiler duyu deneyimleri gibi sürekli de-
                                                                        ğişir.
                                                                     E)  Duyu  deneyimlerinin  doğruluğu  akıl  ilkelerine
                                                                        başvurularak sınanabilir.



                                                                                                                        131
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138