Page 138 - Defterim - Felsefe 10
P. 138

3. ÜNİTE

          13. Bir masal kahramanı olan “deniz kızı”nın var oldu-  16. Yanından ayrılırken kendi kendime dedim ki: “Doğ-
             ğu ya da olmadığı bilgisini doğru kabul etmem için       rusu belki de ikimizin de iyi, güzel bir şey bildiğimiz
             bu bilgiye yalnız başıma benim sahip olmam pek de        yok. Ama gene ben ondan daha bilgeyim; çünkü o
             önemli değildir. Fakat “deniz kızı”nın denizde var       hiçbir şey bilmediği hâlde bildiğini sanıyor. Ben ise
             olan bir varlık olduğu bilgisini benim dışımdaki kişi-   bilmiyorum ama bildiğimi de sanmıyorum.”
             ler de doğru kabul ediyorsa ancak o zaman bu bilgi-     Sokrates’in meşhur savunmasından alınan bu par-
             nin doğruluğundan söz edebilirim.                       çadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
            Bu parçada görüşlerini dile getiren kişi aşağıdaki-      A) Hiçbir şey bilmemek bilge olmanın ön koşuludur.
            lerden  hangisini  bilginin  doğruluk  ölçütü  olarak    B) Cehalet neyi bilmediğini bilmemektir.
            kabul etmektedir?
            A) Apaçıklık              B) Yarar                       C) Bilge olmak için güzel ve iyi şeyler bilmek gerektir.
            C) Tutarlılık             D) Uygunluk                    D) Bilmemek değil öğrenmemek ayıptır.
                        E) Tümel uzlaşım                             E) Ahlaklı olmak bilge olmanın ilk şartıdır.
                                                                                                         (2017-YGS)
                                                (2016-YGS)
                                                                  17.  Platon’dan  beri  doğruluk  hakkında  genel  olarak
                                                                      kabul gören bazı ilkeler vardır. Bunlardan biri ol-
                                                                      gulara dair bütün soruların tek bir doğru yanıtı ol-
                                                                      duğu, bir diğeri de bu doğru yanıtların birbirleriyle
          14.  Çoğu  zaman  günlük  deneyimlerimiz,  başlıca  bilgi   çelişmemesi ve hepsinin bir arada uyumlu bir bütün
             kaynağımız  olan  duyuların  bizi  yanılttığını  göster-  oluşturması gerektiğidir.
             miştir. Ancak insanlık tarihine baktığımızda da bizim   Bu parçada dile getirilen ilkelerin belirttiği doğru-
             bugün apaçık yanlış olduğunu kabul ettiğimiz birçok     luk ölçütü aşağıdakilerden hangisidir?
             şeyin geçmişte yanılmaz doğrular olarak benimsen-       A) Yarar                  B) Uygunluk
             diğini  görürüz.  Bu  durum  felsefe  tarihinde,  doğru
             bilginin imkânından şüphe eden filozofların ortaya      C) Tümel uzlaşım          D) Tutarlılık
             çıkmasına yol açmıştır.                                                 E) Apaçıklık
            Bu  parçada  sözü  edilen  filozoflar  aşağıdakilerden                                       (2017-YGS)
            hangisiyle nitelendirilir?
            A) Septikler              B) Empiristler            2 . Bölüm:  Bilgi Felsefesi  18. Locke, nesnelerin kendilerini izlenimler olarak du-
            C) Rasyonalistler         D) Pozitivistler                yularımıza  duyurduğunu,  nesneler  konusundaki  fi-
                           E) Entüisyonistler                         kirlerimizin temelinde bu izlenimlerin bulunduğunu
                                                                      söylüyordu. Ama Berkeley’in işaret ettiği gibi bu tür
                                                (2016-YGS)            bir argüman, evrende zihnimizden bağımsız birtakım
                                                                      nesnelerin varlığına değil yalnızca bir fikirler evre-
                                                                      ninin varlığına işaret eder.
                                                                     Bu parçada Locke ve Berkeley’in ele aldığı bilgi gö-
                                                                     rüşü aşağıdakilerden hangisidir?
          15. Berkeley, maddenin varlığını niçin yadsımıştır? Ber-   A) Akılcılık              B) Eleştiricilik
             keley’nin gerçek bir dil araştırmasına tabi tutarak     C) Deneycilik             D) Sezgicilik
             sıkı bir yoklamadan geçirdiği şey, “maddenin ken-                      E) Şüphecilik
             disi” değil de “madde” sözcüğü, bunun kullanılışı                                           (2017-YGS)
             ve anlamıdır. Bu tavrıyla o, düşünmeye bir yöntem
             değişikliği getirir. Çünkü bir anlam taşıyormuş gibi
             görünen,  anlamdan  yoksun  ifadeler  olabileceğini   19.  Wittgenstein  Tractatus  isimli  kitabının  önsözünde:
             görmüştür.                                               “Bu kitap felsefe sorunlarını ele alıyor ve –sanıyo-
            Bu parçada sözü edilen yaklaşım, aşağıdakilerden          rum- gösteriyor ki, bu sorunların soru olarak ortaya
                                                                      çıkmaları, dilimizin mantığının yanlış anlaşılmasına
            hangisiyle ilişkilendirilebilir?                          dayanır. Kitabın bütün anlamı, şuna benzer bir söz-
            A) Analitik felsefe                                       de toplanabilir: Söylenebilir ne varsa, açık söylene-
            B) Fenomenolojik yöntem                                   bilir; üzerine konuşulamayan konusunda da susma-
            C) Metodik şüphe                                          lı.” demektedir.
            D) Tümevarımcı yaklaşım                                  Wittgenstein’ın bu ifadeleri onu hangi felsefi anla-
            E) Pragmatik yaklaşım                                    yışa dâhil etmektedir?
                                                                     A) Çözümleyici Felsefe           B) Yararcılık
                                                (2016-YGS)
                                                                     C) Görüngü Bilim                 D) Sezgicilik
                                                                                        E) Eleştiricilik
                                                                                                         (2018-TYT)

    136
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143