Page 136 - Defterim - Felsefe 10
P. 136

ÖSYM NE SORDU?                                 3. ÜNİTE

          1. Bir akşam yürüyüşü sırasında önümde iki araç bir-     4.  İpten  yapılmış  bir  salıncağın  üstünde  sallanırken
            birine  çarptı.  Sürücüler  yaralı  ve  baygındı.  Etraf-  ipleri kesersem ne olur deyip denemeye kalkmayız.
            ta benden başka kimse yoktu. İlk yardım ekiplerini       Çünkü bunu yaptığımızda yere düşeceğimizi biliriz.
            arayıp gelmelerini beklerken yaralılara başka nasıl      Daha önce bunu yapan başka birini görmesek hatta
            yardım edebileceğimi düşündüm. Yardıma ihtiyaçla-        yer çekimi kanunundan haberdar olmasak bile düşe-
            rı vardı ama yardım ederken zarar verebilirdim. Bir      ceğimizi  biliriz.  Çünkü  düşen  birçok  nesne  görmü-
            eylemin diğerinden daha akıllıca olduğundan emin         şüzdür, düşmeyle ilgili birçok yaşantımız olmuştur.
            olmak için asla yeterince bilgiye sahip olamayacağı-     Bu parça bilgi kuramının temel sorularından han-
            mı düşünerek eylemsiz kaldım.                            gisini tartışmaktadır?
            Bu parça aşağıdaki özgün görüşlerden hangisiyle          A) Doğru bilgi mümkün müdür?
            ilişkilendirilebilir?                                    B) Bilginin kaynağı nedir?
            A) Pyrrhon’un kuşkuculuğuyla                             C) Doğru ile gerçek aynı mıdır?
            B) Kant’ın ahlaki emir anlayışıyla                       D) Doğru bilginin ölçütü nedir?
            C) John Dewey’nin yararcılığı esas alan görüşüyle        E) Bilgi özneye mi süjeye mi bağlıdır?
            D) Thomas Hobbes’un bencilik görüşüyle
            E) Jeremy Bentham’ın hazzı temel alan yararcı an-                                           (2012-YGS)
               layışıyla
                                                                   5. Bence metafizikçiler ve skolastik dönem düşünürleri,
                                                (2010-YGS)           masa başında oturup kendi zihinlerinde oluşan ma-
                                                                     teryallerden mükemmel teoriler üreten örümceklere
                                                                     benzer. Onların gerçeklere büyük bir dikkatle yaklaş-
                                                                     malarını bekleyemem. Bu arada mistikleri hiç hesaba
                                                                     katmıyorum bile. Ben aynı zamanda, karıncalar gibi
                                                                     hiçbir şeye aldırış etmeden bilgi toplayan ancak bun-

          2. Vadinin dibindeki kişi, orada kıvrılıp giden dereyi zir-  ları hipotez geliştirmekte kullanmayı düşünemeyen,
                                                                     sözde  “deneyciler”in  yaklaşımını  da  benimsemiyo-
            vedeyken baktığı gibi görmez. Dağın tepesindeyken        rum. Bana göre bilim insanları arılar gibi olmalıdır:
            de ne puslu derinlikleri ne de kendi bulunduğu yeri      Deney ve gözlemlerden veri toplamalı, sonra da doğa
            derenin yanında olduğu zamandaki gibi görebilir.         kanunlarıyla ilintili hipotezleri bir çerçeveye oturt-
            Bu  parça  aşağıdaki  yargılardan  hangisine  örnek  2 . Bölüm:  Bilgi Felsefesi  mak için olgularla da uygunluklarını araştırmalıdır.
            oluşturur?                                               Bu  parçadaki  kişinin  görüşleri  aşağıdakilerden
            A) Bilgi kişiden kişiye değişir.                         hangisine yakındır?
            B) Evrensel bilgiden söz edilemez.                       A) Descartes’ın rasyonalizmine
            C) Bilgi bakış açılarına göre farklılaşır.               B) A. Comte’un pozitivizmine
            D) Doğru bilgi, konusuna uygun olan bilgidir.            C) H. Bergson’un entüisyonizmine
            E) Sezgilerimiz, kişisel bilgilerin doğu olmayacağını    D) J. Dewey’nin pragmatizmine
               gösterir.                                             E) J. P. Sartre’ın egzistansiyalizmine
                                                (2010-YGS)                                              (2012-YGS)

                                                                   6. Sadece duyusal verilerle yetinirsek örneğin su, çeşitli
                                                                     ve farklı hatta çelişkili şekillere girmiş gibi gözükür;
                                                                     kaynayan su sıcak, yağmur soğuk, kar yumuşak, buz
                                                                     serttir. Oysa hep aynı şeyle karşı karşıyayızdır. Bun-
                                                                     dan  dolayı  duyusal  olmayıp  tamamen  akli  olan  su
          3. Nesnenin bilgisinin söz konusu olabilmesi için önce     fikrine ulaşmak için duyulur olanın ötesine geçmek,
            nesnenin var olması gerekir. Örneğin, ağacın ne ol-      hatta ona karşı düşünmek gerekir. Nitekim bugün su
            duğundan,  türlerinden,  yararlarından  söz  edebil-     fikrini, duyusal olmayıp tamamen düşünsel olan bi-
            mek için öncelikle “ağaç” denilen bir şey olmalıdır.     limsel bir soyutlamayla H2O gibi kimyasal bir for-
            Bu parça aşağıdaki yargılardan hangisini destekler?      mülle ifade ediyoruz.
            A) Bilgi kuramı ontolojiye dayanır.                      Bu parça aşağıdaki yargılardan hangisine karşı ör-
            B) Varlığın varlığı, onun bilgisine bağlıdır.            nek oluşturur?
            C) Bilgi, bilinçteki bir şeyin bilgisidir.               A) Bilimsel bilgi genellemelere ulaşmak ister.
            D) Bilgi, varlığın bilgisiyse nesneldir.                 B) Genel fikirlere ulaşmada akıl etkin araçtır.
            E) Kesin bilgi, deney verilerine dayanan bilgidir.       C) Duyusal bilgi hakikatin bilgisidir.
                                                                     D) Duyusal bilgiyle bilim yapılamaz.
                                                (2011-YGS)
                                                                     E) Soyut bilgi duyusal bilgiden doğar
                                                                                                        (2013-YGS)
    134
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141