Page 140 - Defterim - Felsefe 10
P. 140

3. ÜNİTE

          24. Bazı insanlar, kişisel bilgi dağarcığını yalnızca kendi   26. Doğuştan ilkeler olsaydı bunların, çocuklarda yetiş-
             deneyimleriyle oluştururlar ve bunların gerçeklikle      kinlerde olduğundan daha belirgin olması beklenirdi
             uyuşup  uyuşmadığını  sınamakla  pek  ilgilenmezler.     çünkü çocuklar yerel âdetlerden daha az etkilenmiş-
             Bu insanlar herhangi bir yargıyı doğru saymak için       tir ve daha az dünya deneyimine sahiptir. Çocuklar-
             başka ölçütleri dikkate alırlar: İlk olarak, karşıla-    da böyle ilkeler bulunmadığına göre doğuştan ge-
             rına çıkan yeni yargının önceden sahip olduklarıy-       tirilen herhangi bir mantık ilkesi de ahlak ilkesi de
             la çelişip çelişmediğine bakarlar. Çelişmiyorsa, bu      yoktur.
             yargıyı benimsemenin işlerini kolaylaştırıp kolaylaş-   Bu parçada ileri sürülen görüş aşağıdaki filozoflar-
             tırmayacağını anlamaya çalışırlar. Bunu da başarı-      dan hangisinin bilgi anlayışına uygundur?
             yorsa, içinde yaşadıkları toplumun buna karşı çıkıp     A) Descartes              B) Spinoza
             çıkmayacağını kontrol ederler. Bu ölçütlerin sırala-
             ması zaman zaman değişse de, doğru sayılan yargı        C) Kant                   D) Platon
             kümesinin büyük kısmı işte böyle oluşur.                                E) Locke
            Bu parçada sözü edilen insanlar bilgilerini oluştu-                                          (2020-TYT)
            rurken sırasıyla aşağıdaki ölçütlerden hangilerine
            başvurmaktadır?
            A) Uygunluk - Tutarlılık - Yarar
            B) Apaçıklık - Tümel uzlaşım - Yarar
            C) Tutarlılık - Yarar - Tümel uzlaşım
            D) Uygunluk - Apaçıklık - Tümel uzlaşım
            E) Tutarlılık - Uygunluk - Apaçıklık
                                                (2019-AYT)

                                                                2 . Bölüm:  Bilgi Felsefesi














                                                                      ma bilmeyen bir köleye bir geometri problemini na-
                                                                      sıl çözdürdüğünü anlatır. Sokrates bilerek geometri
          25. Balmumu parçasını alalım; bal peteğinden yeni gel-  27. Platon, Menon diyaloğunda Sokrates’in okuma yaz-
             miş ve henüz kapsadığı balın tatlılığını yitirmemiştir;   sorusunu seçmiştir çünkü bu tür bir problem duyu
             toplandığı  çiçeklerin  kokusunun  birazını  korumak-    bilgisi ile çözülemez. Sokrates için bu durumun açık-
             tadır;  rengi,  betisi  görünürdedir;  serttir,  soğuktur,   laması şöyledir: Köle daha önce bilmediği veya bil-
             kolayca  ele  alınabilir  ve  parmakla  vurulduğunda     mediğini sandığı bir şeyi bilmektedir. Buna göre ruh
             bir ses çıkarır; kısaca, onda bir cismi seçik olarak     bedene  hapsolmadan  önce  idealar  evrenindeyken
             tanımak için gerekli her şey bulunur. Ama şimdi ko-      idealarla tanışıklık içindedir ancak bedene hapsol-
             nuşurken onu ateşe yaklaştırıyorum, tattan geri ka-      duğunda  ideaların  bilgisini  unutmuştur.  Köle  çev-
             lanı uçup gider, kokusu yiter, rengi değişir, betisi yok   resindeki şeyleri görerek bir zamanlar sahip olduğu
             olur, büyüklüğü artar, sıvılaşır, ısınır, güçlükle doku-  şimdi ise gizil olarak bulunan yetkin bilgiyi yeniden
             nulabilir olur ve vurulduğu zaman ses çıkarmaz. Bu       kazanmış ve problemi çözmüştür.
             değişimden sonra aynı balmumu kalır mı? Kaldığı         Bu  parçadan  aşağıdaki  yargıların  hangisine
             kabul edilmelidir; hiç kimse bunu yadsımaz, hiç kim-    ulaşılabilir?
             se başka türlü yargıda bulunmaz. O zaman bu bal-        A) Bilmek, sadece bir anımsama sürecidir.
             mumu parçasında öyle seçik olarak bildiğim neydi?
            Descartes,  Meditasyonlar  adlı  eserinden  alınan       B) Önce duyulardan geçmemiş hiçbir şey zihinde bu-
                                                                        lunmaz.
            bu  örneğinde  bilginin  kaynaklarından  hangisini
            eleştirmektedir?                                         C) Bilgi hem aklın hem de deneyimin ürünüdür.
            A) Akıl                   B) Duyu                        D) Zihin, üzerine hiçbir şey yazılmamış boş bir lev-
            C) Vahiy                  D) Sezgi                          hadır.
                             E) İlham                                E) Bilgi, duyu deneyiminden elde edildiği için apos-
                                                                        terioridir.
                                                (2020-TYT)
                                                                                                         (2021-TYT)


    138
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145