Page 139 - Defterim - Felsefe 10
P. 139

3. ÜNİTE

          20. Kant’ın amacı, metafizikte de bilimlerdeki gibi bil-  22. Descartes, Sofist Gorgias’dan beri süregelen kuşku-
             gilerin elde edilip edilemeyeceğini göstermektir. Bu-    culuğu eleştirmek amacıyla “Düşünüyorum o hâlde
             nun için önce bilginin oluşumunu açıklamaya çalı-        varım.” önermesini geliştirmiştir. Buna göre, her şe-
             şır. O, aklın kullanımını teorik ve pratik olarak ikiye   yin varlığından hatta bir rüyada olup olmadığımdan
             ayırır. Teorik aklın sınırları içindeki doğa bilgimizin   bile kuşku duyabilirim. Fakat kuşku duyarken kuşku
             temelinde şekilsiz bir sıvıya benzeyen duyu verileri     duyduğumdan ve bu şekilde düşünüyor olduğumdan
             bulunur. Bu duyu verileri, anlama yetimizde önceden      kuşku duyamam. Dolayısıyla kuşkumun varlığı dü-
             hazır olarak bulunan (apriori) ve bir kap gibi iş gö-    şünen  bir  şey  olarak  varlığımın  kesinliğini  ortaya
             ren kategorilere yerleştirilerek bilgi hâline getirilir.   koyar. Bu doğrudan erişilebilinen bir bilgidir.
             Teorik akıl; ruh, tanrı vb. ideler üzerinde düşünmeye   Bu parçada Descartes bilgi felsefesinin hangi temel
             başladığındaysa çelişkilere düşer. Çünkü bu ideler      sorusuna yanıt aramaktadır?
             duyularla  algılanamadığından  kategorilerle  de  bi-   A) Rüya ve gerçek olan birbirinden nasıl ayrılır?
             çimlendirilemez.  Artık  duyular  üstüyle  ilgili  olan
             pratik aklın alanına girilmiş demektir.                 B) Bilginin sınırı var mıdır?
            Bu  parçadan  aşağıdaki  yargıların  hangisi             C) Aşkın bilgiye ulaşılabilir mi?
            çıkarılamaz?                                             D) Kesin bilgi olanaklı mıdır?
            A) Metafizik bilgi ancak teorik akıl vasıtasıyla elde    E) Doğru bilginin ölçütü nedir?
               edilebilir.                                                                              (2019-TYT)
            B) Bilginin oluşum sürecinde zihin ve duyum birlikte
               çalışır.
            C) Aklın çeşitli alanlarda geçerli farklı işlevleri var-
               dır.
            D) Görünenin dışında akılla kavranan dünyaya pra-
               tik akılla geçilir.
                                                                2 . Bölüm:  Bilgi Felsefesi  23. Bir mağara düşünün. Mahkûmlar, yüzleri mağara-
            E) Doğa ile ilgili bilgilerimizin temelinde duyu veri-
               lerinin kategorilerle işlenmesi vardır.

                                                (2018-AYT)









                                                                      yunca orada tutulmuşlar ve başları, duvar dışında
                                                                      hiçbir şey göremeyecek şekilde sabitlenmiş. Arkala-
          21. İnsanların yüzyıllardan beri doğru olarak kabul et-     nın arka duvarına dönük zincirlenmiş. Ömürleri bo-
                                                                      rında bir ateş yanmakta ve sırtlarıyla ateş arasında
             tikleri bilgilerin bile bir gün yanlış olduğu anlaşı-    bir yol var. Bu yolda yürüyen insanların gölgeleri
             labilir. Örneğin yüzyıllarca Aristoteles fiziğiyle des-  mağaranın duvarına vurur; gelip geçenlerden bazı-
             teklenen  Batlamyus  astronomisine  göre  Dünya’nın      ları ellerinde birtakım nesneler taşırlar ve bu nesne-
             evrenin  merkezinde  hareketsiz  bir  şekilde  durduğu   lerin gölgeleri de duvara yansır. Mağaranın içinde-
             doğru ve kesin bir bilgi olarak kabul edilmiştir. Oysa   ki mahkûmlar her zaman yalnızca gölgeleri görür.
             modern çağdaki bilimsel gelişmeler bu teorinin yan-      Gölgelerin gerçek şeyler olduklarına inanırlar, ama
             lış  olduğunu  gösterdi.  Acaba  gelecek  yüzyıllarda    aslında gerçek şeyleri hiç görmezler.
             yeni  bilimsel  gelişmelerle  şu  anda  doğru  ve  kesin   Bu parçada betimlenen mağara metaforundan aşa-
             olarak kabul ettiğimiz Newton fiziği ve Kepler ast-     ğıdaki yargıların hangisine ulaşılabilir?
             ronomisinin  de  yanlış  olduğu  ortaya  çıkabilir  mi?
             Bundan kuşku duymamızı kim, nasıl engelleyebilir?       A) Gerçekliğin doğası değişmez ve farklı yüzleri bu-
            Bu  parçada  aşağıdaki  sorulardan  hangisi  tartışıl-      lunmaz.
            maktadır?                                                B) Duyuların yanıltıcılığından kurtulmak için başka-
            A) Bilginin kaynağı nedir?                                  larının yardımına ihtiyaç duyarız.
            B) İnsan bilgisinin bir sınırı var mıdır?                C) Aklın çalışma ilkelerini duyulardan gelen veriler
                                                                        belirler.
            C) Bilimselliğin ölçütü nedir?                           D) Duyuların kullanımı hakikate ulaşmak için bir ön
            D) Doğru bilgi mümkün müdür?                                koşuldur.
            E) Bilginin değeri nedir?                                E) Duyular aracılığıyla bildiklerimiz tümüyle bir ya-

                                                (2018-YGS)              nılsama olabilir.
                                                                                                        (2019-TYT)


                                                                                                                        137
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144