Page 134 - Defterim - Felsefe 10
P. 134

TEST 5                                          3. ÜNİTE

          1. Aşağıdaki filozoflardan hangisi rasyonalizmin tem-    5. Kimi felsefi akımlarla ilişkilendirilen filozoflar iliş-
            silcilerinden biri değildir?                             kili oldukları akımları farklı biçimlerde temsil eder-
            A) Berkeley               B) Hegel                       ler. Bunun örnekleri özellikle rasyonalist ve empirist
            C) Leibniz                D) Platon                      filozoflarda  oldukça  belirgindir.  Bazı  rasyonalistler
                                                                     empirist argümanları bazı empiristler de rasyonalist
                         E) Sokrates                                 argümanları  kullanırlar.  Dolayısıyla  tüm  rasyona-
                                                                     listler empirik bilgiyi, tüm empiristler de akla daya-
                                                                     nan bilgiyi tümüyle reddetmez. Örneğin Platon duyu-

          2. Kant, empirist Hume’u okuduğunda dogmatik uyku-         lar dünyasının idealar dünyasının kopyası olduğunu
            sundan uyandığını söyler ve hem rasyonalizmi hem         ve duyulardan bilgi edinilemeyeceğini öne sürerken
            empirizmi  eleştirir.  Bu  yönüyle  Kant’ın  felsefesine   öğrencisi Aristoteles edilgin duyuların etkin aklı ha-
            eleştirel felsefe adı da verilir. Kant akıl ve deneyden   rekete geçirdiğini öne sürerek duyuların bilgiye mal-
            gelen bilgi ayrımı yapar. Ona göre kategorik olarak      zeme sağladığını düşünmüştür.
            her bilginin kaynağı farklıdır.                          Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?
            Buna göre Kant’ın felsefesine ilişkin aşağıdaki ifa-     A) Bazı empiristler a priori bilgiyi kabul ederler.
            delerden hangisi doğrudur?                               B) Tüm rasyonalistler a posteriori bilgiye güvenirler.
            A) Matematik ve mantık gibi a priori bilgilerin kay-     C) Tüm rasyonalistler duyusal verilerin aldatıcı ol-
               nağı deneyimdir.                                         duğunu düşünür.
            B) A posteriori bilgiler deneye bağlı olduğu için ha-    D) Bazı empiristlere göre a posteriori bilgi ikincildir.
               kikati verir.                                         E) Bazı rasyonalistlere göre a priori bilgi ikincildir.
            C) Bilgi a posteriori nitelikteyse akıl ile ortaya kon-
               muştur.
            D) Tek başına ne akıl ne de deneyim tüm bilgilerin
               kaynağı olamaz.
            E) Doğa  bilimleri  tüm  bilgilerimizin  temelini
               oluşturur.                                          6. Bergson, zekâyı maddeyi kavrayan ancak tek başına



                                                                     Ona göre hayatı kavramak ancak zekâ ve içgüdünün
          3. Sokrates “maiotik” yöntemiyle, hiçbir şey bilmedi- 2 . Bölüm:  Bilgi Felsefesi  hayatı kavramaya yetmeyen bir yeti olarak tanımlar.
                                                                     bir araya gelmesiyle oluşan sezgi ile mümkündür.
            ğini  zanneden  bir  kişinin  aslında  çok  şey  bildiğini
            ortaya çıkartarak bir ebe olan annesi gibi bilgiyi do-   Bergson’un görüşleri aşağıdaki akımlardan hangi-
            ğurttuğunu söylemiştir.                                  sini temsil etmektedir?
            Sokrates’in  bu  yöntemi  onun  bilginin  kaynağına      A) Empirizm               B) Entüisyonizm
            ilişkin  aşağıdaki  yargılarından  hangisini  kanıtlar   C) Kritisizm              D) Rasyonalizm
            niteliktedir?                                                              E) Septisizm
            A) Akıl ilkeleri ve fikirler doğuştandır.
            B) Akıl kesin bilgilerin kaynağıdır.
            C) Sorgulanmamış hayat yaşanmış sayılmaz.
            D) Tek bir şey biliyorum o da hiçbir şey bilmediğimdir.
            E)  Hakikate ulaşmak akıl ilkeleriyle mümkündür.

                                                                   7. Berkeley’e göre bütün bilgilerimizin kaynağı deney-
                                                                     dir. Fakat Berkeley deney deyince doğrudan doğruya
          4. Gerekçelendirmenin bir ağ gibi yapılandırılması bu      duyulur algıyı kasteder. Varlık duyumsanandan algı-
            kuramın en temel özelliğidir. Bir ağdaki her iplikçik    lanandan başka bir şey değildir. Gerçek olan algı-
            kendi başına o kadar güçlü değildir ancak iplikçikler    lardır.
            birden fazla diğer diziye bağlanıp birlikte dokundu-     Berkeley’in bu görüşleri aşağıdaki sözlerden hangi-
            ğunda sonuç dayanıklı bir ağdır. Benzer şekilde, tek     si ile ifade edilebilir?
            başına ele alındığında bir öznenin bireysel fikirleri
            için gerekçelendirmesi o kadar da güçlü değildir. An-    A) Hiçbir şeyi kişisel olarak algılamadığında gerçek-
            cak bu fikirler karşılıklı olarak birbirini destekledi-     ten özgür olmuşsundur demektir.
            ğinde gerekçelendirme daha da güçlenir.                  B) Var olmak algılanmış olmak demektir.
            Bu parçada bahsedilen doğruluk ölçütü aşağıdaki-         C) İhtiyaç algıyı, algı da eylemi kamçılar.
            lerden hangisidir?                                       D) Cehalet bilgi eksikliği değildir, algı eksikliğidir.
            A) Apaçıklık              B) Tümel uzlaşım               E)  Daha  fazla  kazanmak  için  daha  çok  çalışmanız
            C) Tutarlılık                  D) Uygunluk                  gerektiği yaygın bir yanlış algılamadır.
                             E) Yarar
    132
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139