Page 130 - Defterim - Felsefe 10
P. 130

TEST 3                                          3. ÜNİTE

          1. Platon’a göre bilgiye ancak duyular dünyasının öte-   3. İngiliz Aydınlanması’nın kurucu filozofu olan John
            sini  görerek  nesneleri  gerçek  özlere  veya  formlara   Locke  doğuştan  idelerin  varoluşuna  karşı  çıkarken
            çevirerek ulaşabiliriz. Örneğin üçgenin ne olduğunu      bütünüyle modernist bir tutumla aynı zamanda ge-
            duyulur  üçgenleri  karşılaştırarak  değil  bu  duyulur   leneğe,  Skolastik  düşünceye  karşı  tavır  alır.  Bilgi,
            şekillerin üçgenler olarak tanınmasını sağlayan üç-      rasyonalistlerin  iddia  ettiklerinin  tersine,  doğuştan
            gen ideasını düşünerek biliriz. Platon buradan hare-     değilse eğer, gerçekte nasıl mümkün olur, ne şekil-
            ketle tüm bilgilerin doğuştan olduğu sonucuna varır.     de oluşur? İnsan zihninin doğuşta bir tabula rasa,
            Platon bu görüşünü aşağıdakilerden hangisiyle ge-        boş bir levha olduğunu söyleyen deneyci Locke için
            rekçelendirebilir?                                       bilginin kaynağı sorusuna verilecek cevap bellidir:
            A) Doğduğumuz andan itibaren, duyularımız aracılı-       “Deneyim yoluyla.”
               ğıyla edindiğimiz fikirlerle dünyadaki şeylerin ne    Bu  parçaya  göre  aşağıdaki  yargılardan  hangisi
               olduğunu biliriz.                                     Lock’un düşünceleri ile çelişir?
            B) Duyularla doğduğumuz için yalnızca duyularımı-        A) İnsan zihninde doğuştan gelen bilgi yoktur.
               za güvendiğimiz sürece, duyusal dünya hakkında-       B) Tüm bilgilerimizin kaynağında deney, tecrübe ve
               ki şeyleri kesin olarak bilebiliriz.                     alışkanlıklarımız bulunmaktadır.
            C)  Dünyaya  ilişkin  bilgimiz  gerçekte  duyusal  dün-  C) Bütün insanlarda ortak sayılan aklın ilkeri, sezgi
               yanın kendisi değil matematiksel ve ideal olarak         sonucu kazanılır.
               kavranan dünya hakkındadır.                           D) Deneyimlerimiz zaman içinde boş levhayı doldu-
            D) Şeylere ilişkin kesin bilgimiz, duyusal deneyimde-       rur.
               ki değişen şeylere dayandırılamayacağı için yal-      E) Kaynağı deney olan bu tür bilgilere felsefede “a
               nızca duyusal deneyim tarafından tetiklenmelidir.        posteriori bilgiler” denir.
            E) Doğduğumuzda duyularımız olduğu için duyular
               dünyası fikirler dünyasına veri sağlar.
                                                                2 . Bölüm:  Bilgi Felsefesi  4. Bilginin duyuların yardımı olmadan akıl yoluyla elde




                                                                     edildiğini savunan felsefi görüştür. Matematiksel bil-
                                                                     gi bunun en iyi örneğidir. Yalnızca bu yolla sayısal
                                                                     ilişkilerin  derinliklerine  inilebilir,  kanıtlar  oluştu-
                                                                     rulabilir ve her zamankinden daha karmaşık mate-
                                                                     matiksel kavramlar çıkarılabilir. Hatta herhangi bir

                                                                     nin yine de karmaşık bir matematiksel bilgi düzeyine
          2. İnsanlar bazen gerçeğin göreceli olduğuna inanma-       duyusal deneyimi olmayan bir odaya kapatılmış biri-
                                                                     ulaşabileceği tasavvur edilir.
            ya eğilimlidir. “Bu onların gerçeği” gibi şeyler söy-    Bu  parçada  bahsedilen  akım  aşağıdakilerden
            lenebilir. Oysa ifadeler ve önermeler için tek bir doğ-  hangisidir?
            ruluk değeri vardır. Bir kişi Dünya’nın düz olduğuna,    A) Empirizm               B) Entüisyonizm
            bir başkası yuvarlak olduğuna inanabilir ancak bun-
            lardan yalnızca biri doğrudur. İnsanlar, bir ifadenin    C) Kritisizm              D) Pozitivizm
            doğru olup olmadığına kişisel olarak karar veremez.                  E) Rasyonalizm
            Dahası, bir ifadenin doğru mu yanlış mı olduğunu
            belirlemenin hiçbir yolu olmaması, meselede doğru-
            luk olmadığı anlamına gelmez. Örneğin bir bahçede-
            ki çimlerin tam sayısı bilinmese de bunun doğru bir
            yanıtının olmadığı anlamına gelmez.                    5. Bütün bilgilerin duyularla başladığını, sonra algıya
            Buna göre bir bilginin doğruluğuna ilişkin aşağı-        doğru ilerlediğini ve akılla sonlandığını savunmuştur.
            dakilerden hangisi söylenemez?                           Ona göre akıldan daha üstün bir şey yoktur. Deneyi-
            A) Bir bilginin doğruluğu öznel yargılarla belirlene-    min insanlığa bilgi sağlamak için gerekli olduğunu
                                                                     düşünmesine rağmen, bu bilgiyi tutarlı düşüncelere
               mez.                                                  dönüştürmeye izin veren akıldır.
            B) Bir bilginin doğruluk değeri tespit edilemese de      Bu parçada bahsedilen filozof ve temsil ettiği akım
               bir doğruluk değerine sahiptir.                       aşağıdakilerden hangisidir?
            C) Bir bilgi aynı anda hem doğru hem yanlış olamaz.      A) Locke – Empirizm
            D) Bazı bilgilerin doğruluk değeri bilinemeyebilir.      B) Hume – Empirizm
            E) Doğru ya da yanlış değeri almamış bir bilgi, he-      C) Kant – Kritisizm
               nüz bilgi değildir.
                                                                     D) Berkeley – Rasyonalizm
                                                                     E) Descartes – Rasyonalizm

    128
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135