Page 172 - Defterim - Felsefe 10
P. 172

ÖSYM NE SORDU?                                3. ÜNİTE

       1. Bir paradigmanın açıklayamadığı olgular, sorular, du-  4. Aristoteles fiziği yanlıştır elbette, geçerliliğini de tü-
          rumlar yani anomaliler ortaya çıktığında o paradig-      müyle yitirmiştir. Ama yine de bir “fizik”tir yani ma-
          manın taraftarları ya bu durumu görmezden gelir ya       tematiksel  bakımdan  gelişmemiş  olsa  da  son  derece
          da hâlâ olguları bu paradigmayla açıklama çabasını       gelişmiş bir bilim. Ne çocukça bir düş ürünüdür ne de
          sürdürürler. Ama asla bu paradigmadan vazgeçmezler.      ortak duyunun boş, üstünkörü sözleridir. Bir kuramdır
          Bu durum, gece kaybettiği anahtarını arayan adamın,      yani ister istemez ortak duyunun verilerinden yola çı-
          anahtarını, düşürdüğü sokağın karanlık köşesinde de-     kıp bu verileri son derece tutarlı ve sistemli bir incele-
          ğil de ışığın daha iyi olduğu sokak lambasının altında   meye tabi tutan bir öğretidir.
          aramasına benzer.                                        Bu  parçadan  aşağıdaki  yargıların  hangisine
          Bu parçaya göre aşağıdakilerden hangisi paradigma        ulaşılamaz?
          değişimini güçleştiren etmendir?                         A)  Bilimsel  bir  kuramın,  ortak  duyunun  verilerinden
          A) Olgulardaki niceliksel değişimi fark edememe             yola çıkması gerekmez.
          B) Olguları kurama uydurmaya çalışma                     B) Kuramların geçerliliğini yitirmesi bilimselliklerine
          C) Benimsenen kuramların yetersiz oluşu                     zarar vermez.
          D) Nesnel bakıştan yoksun olma                           C) Bilimsel bir kuramın yanlış olması tutarsız olduğu
          E) Ölçüm araçlarının kurama göre hazırlanmış oluşu          anlamına gelmez.
                                                (2010-YGS)         D) Bir kuramın bilimsel olması, matematiksel bakım-
                                                                      dan gelişmiş olmasını gerektirmez.
       2. Modern bilimin öncüleri olarak kabul edilen Coper-       E) Bilimsel bir kuramın, eldeki verileri tutarlı ve sis-
          nicus,  Kepler,  Galileo,  Newton  astronomi  alanından     temli bir incelemeyle tutması gerekir.
          başlayarak bilim anlayışında önemli bir dönüşüme yol                                           (2013-YGS)
          açtılar.  Onların  katkısıyla  hakikat  arayışında  engel
          oluşturan geleneksel bakıştan vazgeçildi. Hatta otori-  5. Hepimizde beklentilerimizi desteklemeyen kanıtları göz
          telerin bilimde yeri olmadığına inanılmaya başlandı.     ardı etme eğilimi vardır. Örneğin bir insan, gördüğü bir
          “X doğrudur.” biçimindeki bir önermeye artık “Han-       rüya gerçekleştiğinde, o zamana dek gerçekleşmeyen-
          gi otorite bunu söylüyor?” sorusuyla değil, “Bununla     leri unutarak bunun, rüyalarının gerçek olduğunu ka-
          ilgili kanıtınız ne?”, “Deliliniz nerede?” diye karşılık   nıtladığını söyleyecektir. Oysa tekil örneklerden hare-
          verilir oldu. Sonunda otoriteler de eleştirel sorgulama-  ketle genellemeler yapmak doğru değildir. Bu noktada
          ya açık, hesap sorulabilir olarak görüldü.            3 . Bölüm:  Bilim Felsefesi     görevimiz, iyi temellendirilmiş bir hipotez oluşturduk-
          Bu parçaya göre bilimin modernleşmesi aşağıdakiler-      tan sonra onu can alıcı bir deneyden geçirmektir. Eğer
          den hangisine dayandırılabilir?                          deneyler  hipotezi  doğrularsa  bulduğumuz  gerçekten
          A) Olaylar arasında neden sonuç ilişkisi aranmasına            de bir doğa yasasıdır. Artık tekil örnekleri bu yasadan
                                                                   güvenle çıkarsayabilir, başka bir deyişle doğru öngö-
          B) Hakikati arama çabalarının ağırlık kazanmasına        rülerde bulunabiliriz. Böylece, bilimsel bir yasa bulma
          C) Yöntem problemlerinin çözülmesine                              sürecinde özelden genele geçeriz.
          D) Düşünmenin mantık ilkelerine dayandırılmasına         Bu parçada anlatılanlar, bilim felsefesinin hangi so-
          E) Dogmatik anlayışın yıkılmasına                        rusuyla ilişkilendirilebilir?
                                                                   A) Bilimsel yöntem nedir?        B) Bilim nedir?
                                                (2011-YGS)
                                                                   C) Bilimsel doğruluk nedir?             D) Bilimsel sonuç nedir?
       3. Doğrulanmış olmak bir kuramın erdemi değil, zaafıdır.                E) Bilimsel kuram nedir?
          Çünkü doğrulayıcı örnek bulmaktan daha kolay bir şey                                           (2014-YGS)
          yoktur. Bir kuram, ne kadar çok yanlışlama çabasından
          başarıyla çıktıysa o kadar iyi bir kuramdır. Yanlışla-  6. Newton meslek yaşamının başında ışığı oluşturan par-
          maya çalışıp yanlışlayamadıysak o kuram doğrulanmış      çaların özelliklerini doğru biçimde analiz etti ve mate-
          değil, pekiştirilmiş olur. Bir kuram yanlışlanma olana-  matik alanında buluşlar yaptı. Kütle çekimi kavramını
          ğını taşıdığı için bilimsel sıfatını hak eder, herhangi bir   sadece formüle etmekle kalmadı, kütle çekimi yasasını
          düşünsel deneyle de olsa hiç yanlışlanamıyorsa bu du-    da buldu. Çalışmalarıyla Kepler ve Galileo’nun çalış-
          rum onun bilimsel olmadığını gösterir.                   malarını hem düzeltti hem de daha yetkin hâle getirdi.
          Bu parçada söylenenler aşağıdaki sorulardan hangi-       Kepler’in gezegenlerin hareketiyle ilgili yasalarını for-
          sinin cevabı olabilir?                                   müle etti. Böylece Pythagoras’ın bütün maddi evrenin,
          A) Bilimsel kuramlar nasıl yanlışlanır?                                   matematiğin  terimleriyle  açıklanabileceği  yolundaki
           B) Bir kuramın doğruluğunun ölçütü nedir?               görüşü iki bin yıl sonra doğrulanma olanağı buldu.
          C) Bir kuram ne zaman doğrulanmış sayılmalıdır?          Bu parçada, bilimsel bilginin aşağıdaki özelliklerin-
                                                                   den hangisi vurgulanmaktadır?
          D) Bilimsel kuramlar ne zaman yanlışlanmış sayılma-      A) Evrensel olma                  B) Nesnel olma
             lıdır?
          E) Bir kuramın bilimselliğinin ölçütü nedir?             C) Olgusal olma                  D) Birikimsel olma
                                                                               E) Tutarlı olma
                                                (2013-YGS)
                                                                                                         (2014-YGS)
    170
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177