Page 174 - Defterim - Felsefe 10
P. 174

3. ÜNİTE

          13.  Diyelim  ki  okullarda  öğretildiği  şekliyle,  suyun   15. Geleceğin geçmişe benzeyeceği varsayımı herhan-
              100 °C’de kaynadığının bilimsel bir yasa olduğu-        gi  geçerli  bir  argümana  dayandırılamaz.  Tama-
              na inanıyoruz. Sayısı ne kadar çok olursa olsun         men alışkanlıktan kaynaklanır. Her şeyin geçmişte
              doğrulayıcı durumlar bu yasayı tam olarak kanıt-        olduğu  gibi  davranacağını  varsaymak  için  yeterli
              lamaya  yetmez;  çünkü  yasanın  geçerli  olmadığı      gerekçemiz  yok.  Evet,  bir  sonraki  oturuşumda  bu
              durumların  bir  araştırması  henüz  yapılmamıştır.     sandalyenin  beni  taşıyacağına,  bırakmam  hâlinde
              Yasanın geçerli olmadığı durumların araştırılma-        bu kalemin düşeceğine inanıyorum. Ancak şaşırtıcı
              sı, örneğin suyun kaynama derecesinin kapalı kap-       bir gerçek daha var ki, o da sandalyenin kırılaca-
              larda ve deniz seviyesinden yüksek yerlerde daha        ğını, kalemin havada yükseleceğini varsaymam için
              farklı olduğunun gözlemlenmesi, yasanın “Su de-         de bir o kadar sebebim var.
              niz seviyesinde ve açık havada 100 °C’de kaynar.”      Mantıkçı pozitivizmin bu parçada eleştirilen bilim-
              şeklinde yeniden düzenlenmesine yol açacaktır. Bu      sel yöntemleri aşağıdakilerden hangisidir?
              şekilde  bir  yasanın  geçerli  olmadığı  durumların   A) Tümevarım – doğrulanabilirlik
              araştırılması  aslında  yasanın  hakikate  daha  çok
              yaklaştırılması anlamına gelecektir.                   B) Tümevarım – yanlışlanabilirlik
             Bu parçada bilimsel bir yasanın denetlenmesiyle         C) Analoji – yanlışlanabilirlik
             ilgili aşağıdakilerden hangisi vurgulanmaktadır?        D) Tümdengelim – yanlışlanabilirlik
             A) Dolaylı doğrulanabilir olması                                            E) Tümdengelim – doğrulanabilirlik
             B) Doğrudan doğrulanabilir olması                                                           (2020-TYT)
             C) Yanlışlanabilir olması
             D) Bilimsel bir devrime yol açması
             E) Bilimsel paradigmayı değiştirmesi
                                               (2018-AYT)
                                                                3 . Bölüm:  Bilim Felsefesi     16. Bilimsel devrim dönemlerinde, olağan bilimsel ge-





                                                                      lenek değiştiği zaman, bilim insanı çevresini algıla-
                                                                      mayı yeni baştan öğrenmek zorundadır yani tanıdığı
                                                                      koşullar içinde yeni kalıplar görmeyi öğrenmesi ge-
                                                                      rekmektedir. Bunu yaptıktan sonra araştırma dün-
                                                                      yası  birçok  noktada  eskiden  yaşadığı  dünyayla
                                                                      bağdaşmayan ölçüler taşıyacaktır. Farklı paradig-
                                                                      maların içinde gelişen ekollerin her zaman birbirle-
                                                                      rine biraz ters düşen amaçlar benimsemelerinin bir
                                                                      başka nedeni de budur.
          14. Ne bilimin kendisi belli bir bilimsel yaklaşımın te-   Thomas  Kuhn’un  bu  parçada  öne  sürdüğü  bilim
              kelindedir ne de insanı, doğayı ve de uçsuz bucak-     anlayışının temel savı aşağıdakilerden hangisidir?
              sız evreni anlamak için bilim, sahip olduğumuz tek
              araçtır. Var olanın ve olayların anlaşılıp açıklan-    A)  Bilim,  paradigmaların  değişmesi  yoluyla  sıçra-
              ması için adına bilimsel diyelim ya da demeyelim          malar ve kopuşlar sergiler.
              sayısız yollar vardır ve iyi ki de vardır. Bu, insana   B) Bilim, ilk teoriden son teoriye kadar paradigma-
              sağlanmış ne büyük bir olanaktır!                         tik devamlılık sergiler.
             Bu parça aşağıdaki yargılardan hangisiyle çeli-         C) Bilim, burada ve şimdi gerçekleştirilen fakat ta-
             şir?                                                       rihsel süreklilik taşıyan bir etkinliktir.
             A) Varlığı kavramada felsefe, sanat ve din bilime       D) Bilim, olgular üzerinde yapılan deney ve gözlem-
                alternatif oluşturamazlar.                              lerle birikimsel olarak ilerler.
             B) Bir bilimsel yaklaşımın diğerine mutlak üstünlü-     E) Bilim, bilim insanlarının çalışmaları sonucunda
                ğü söz konusu değildir.                                 ortaya çıkan ürünlerin paradigmatik bütünüdür.
             C) İnsan yaşamını zenginleştirmede tek kaynak bi-                                           (2020-AYT)
                lim değildir.
             D) Bilimsel bilginin, diğer bilgi türlerinden bir üs-
                tünlüğü yoktur.
             E) Bilim aracılığıyla üretilen bilgilere kutsallık at-
                fedilemez.
                                                                               3. ünitenin 3. bölümünün etkinlik cevap
                                               (2019-TYT)
                                                                               anahtarına bu karekoddan ulaşılabilir.


    172
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179