Page 290 - Defterim - Felsefe 10
P. 290
Soru Köşesi Bilimin ilk ve son şeyler hakkındaki soruları yanıtlayamayacağını kabul edersek ki etmek zorunda-
yız, bu durumda bile bilimin yanıtlayabileceği sorular için bilinen veya düşünülebilecek hiçbir sınır
yoktur. Çünkü bilim, ancak bilimciler gerçeğin ne olabileceği konusunda hayal etme gücünü veya
dürtüsünü yitirdikleri zaman sona erer.
Aşağıdaki yargılardan hangisi bu parça için “karşı tez” oluşturur?
A) Mutlak kesinlik hiçbir zaman bilinemez.
B) Bilimin geliştiği dönemde felsefeye gerek yoktur.
C) Hayal etme gücünün sınırı yoktur.
D) Bilinebilecek her şey biliniyor yeni bir şey aramak gereksizdir.
E) Bilgiler arttıkça bilinebilir şeyler de orantılı olarak artar.
(2009-ÖSS)
Çözüm Bilim, belli ölçüde doğal dünyanın gözlenmesine dayansa da insanının hayal gücü ve yaratıcılığı-
nı içerir. İnsanın araştırma ve keşfetme güdüsü olmadan bilimin sürekliliği olamaz. Bu bakımdan
bilim her çalışmada yeni bir keşif yeni bir bulgu peşine düşer. Çünkü bilinmeyenler bilinenlerden
çoktur.
Cevap: D
1. Etkinlik: Aşağıdaki şemada verilen “Devlet nasıl ortaya çıkmıştır?” sorusuna ilişkin filozof
görüşlerini okuyunuz ve konuyla ilgili soruları yanıtlayınız.
Platon
Devlet, insanın/insanların başkalarına ihtiyaç duymadan yaşayamamasından ve kendi
kendisine yetememesinden doğar. İnsanlar çeşitli ihtiyaçlarını karşılayabilmek için
başkalarının yardımına ihtiyaç duyar. Ancak ihtiyaçlarının çokluğu nedeniyle çok sayıda
insanı yurttaş olarak bir yerleşimde toplanır. Böylelikle devlet ortaya çıkar.
Devlet nasıl ortaya
çıkmıştır?
Thomas Hobbes Jean-Jacques Rousseau
İnsanın doğa durumu, herkesin herkesle Doğa durumunda insan hem özgür hem
sürekli bir savaş ve çatışma içinde eşit hem iyi hem de mutludur. Bu düzen
olduğu bir durumdur. İnsanları korku özel mülkiyet ve iş bölümü ile bozulmuştur.
içinde tutacak kurallara uyulmasını Tekrar özgür ve mutlu bir toplumu
zorlayacak genel bir güç olmadan savaş sağlamanın yolu ise toplum sözleşmesidir.
durumundan çıkılamaz. İnsanları kaostan Toplumdaki tüm bireylerin bir araya
ve savaş durumundan kurtarıp mutluluk gelmesi ile ortak bir kuvvetin oluşmasını,
içinde yaşayabilmelerini sağlayacak genel oluşan bu ortak kuvvetin herkesin can
gücü kurmanın tek yolu; ortak irade ve malını himaye altına almasını ve bu
ile iktidarın tek bir kişiye veya tek bir sayede öncesinde ne derece özgür ise yine
heyete verildiği devlettir. aynı derecede özgür kalmasını sağlayacak
olan devlet düzenidir.
288