Page 299 - Defterim - Felsefe 10
P. 299
44. ÜNİTE
7. Felsefi metin analizinde metinde bulunan proble- 10. Bacon’a göre, insan, “tabiat”ı anlar ve ona hükme-
min hangi felsefe alanına yönelik olduğunun bilin- der. Bunu hem nesnelere hem zihne bakarak yapar.
mesinin temel amacı nedir? Anlamak hükmetmektir; bilgi güçtür; bilmek, yap-
A) Metni sınıflandırmak. maktır. Güç ile eş anlamlı olan bilgiyi elde etmek
B) Belirtilen problemlerin çözümünü belirlemek. için “tabiat”ın kanunlarına uymak gerekir. Çünkü
C) Kavramları tespit etmek. sebebin bilinmemesi, sonuçta, insanı yanlış kanaat-
lere sürükleyebilir.
D) Argümanının belirlenmesine yardımcı olmak. Bu metni destekleyecek önerme aşağıdakilerden
E) Düşüncenin tutarlılığını sağlamak. hangisidir?
A) Doğayı anlamak bilgi gücüne sahip olmaktır.
B) Bilginin sınırı ve amacı önceden belirlidir.
8. Nermi Uygur’a göre; “Düşündüğünü düşünmediği- C) Doğadaki bilginin belirli bir kaynağı ve yöntemi
ni, yaptığını yapmadığını apaçık bilerek kıyı bucağın yoktur.
hesabını vererek gerçekleştirmektir felsefe. Aynı şey D) Bilgi sadece akla dayalıdır.
yaşamak, eylemek, insan olmak için de geçerlidir. Bu E) Doğanın bilgisine ulaşılamaz.
yönden bakınca özel bir uğraş, öbür uzmanlıklar tü-
ründen bir uzmanlık değildir felsefe.”
Bu parçada aşağıdaki yargılardan hangisi vurgu-
lanmıştır?
A) Felsefe olup biteni anlama çabasıdır.
B) Felsefe bilimle aynı uğraştır.
C) Felsefe yaşamı anlamlandırmayı sağlar.
D) Felsefede sorular cevaplardan daha önemlidir.
E) Ortaya çıkışından bu yana felsefenin alanı aynıdır. Felsef i O kuma ve Y azma 11. Aşağıdaki cümlelerden hangisi denemenin sonuç
bölümü için uygun bir ifade değildir?
9. Tüm bilgilerimizin deneyle başladığı kuşku götür- A) O hâlde, hakikat bayağılığı ve imkânsızı yansı-
mez. Çünkü tanıma yetimiz duyularımızı etkileyen ve tırken mutlak verim üzerine kurgulanmış “Cesur
böylece bir yandan kendilerince sunumlar oluşturan Yeni Dünya” da sahip olmanın doruklarında olan
öte yandan düşünce etkinliğimizi bu sunumları karşı-
laştırmaya, birleştirmeye ya da ayırmaya, böylelik- kişi için gösteri ile sergiler, Huxley’in romanında-
le duyu izlenimlerinin ham maddesini kendilerinden ki sedatif somaların yerini tutmaktadır.
bu nesnelerin bilgilerini elde etmek üzere işlemeye B) “Yer Altından Notlar”daki gibi insan, bir böce-
yönelten nesnelerle uyarılmıyorsa neyle uyarılıyor? ğe dahi dönüşemez olmuştur. Şeffaf dünya, evrene
Buna göre zamanda hiçbir bilgi deneyi öncelemez
ve tüm bilgiler deneyle başlar. Tüm bilgilerimizin küskün koca bir aşiret olurken bir yamyam misali
deneyle başlaması onun tümüyle deneyden gelmesi kendini sindirmektedir.
demek değildir. Bilgimiz, izlenimlerden elde ettiğimiz C) Yaşadığımız dönemi bir madalyonun iki yüzü ola-
şeyle tanıma yetimizin kendisinden elde ettiği şeyin rak düşünecek olursak birinci yüz, ışık vurmayan
bir karışımı olmalıdır. karanlık bir yüzeye tekabül eder.
Bu parçaya göre bilginin kaynağı için aşağıdakiler- D) Son olarak sizden bir ricam olacak, sözcüklerin
den hangisi söylenebilir? gücünden ve yaşamın arkasında yatan anlamdan
A) Bilgi doğuştandır. kopmayınız. Gerçeklik görecelidir fakat asla sa-
B) Bilginin kaynağı sezgidir. dece size ait değildir.
C) Bilginin kaynağı duyulardır. E) Bir sonuca varmak gerekirse hayatı kolaylaştır-
D) Olgusal dünyanın bilgisi deneyseldir. mak ve verimliliği arttıran birtakım kodları haya-
E) Bilginin kaynağı hem akıl hem deneydir. tımızda sürekli mevcut bulundurmak farklı sonuç-
lara neden olabilir.
297