Page 299 - Defterim - Felsefe 10
P. 299

44. ÜNİTE

          7. Felsefi metin analizinde metinde bulunan proble-     10. Bacon’a göre, insan, “tabiat”ı anlar ve ona hükme-
            min hangi felsefe alanına yönelik olduğunun bilin-        der. Bunu hem nesnelere hem zihne bakarak yapar.
            mesinin temel amacı nedir?                                Anlamak  hükmetmektir;  bilgi  güçtür;  bilmek,  yap-
            A) Metni sınıflandırmak.                                  maktır.  Güç  ile  eş  anlamlı  olan  bilgiyi  elde  etmek

            B) Belirtilen problemlerin çözümünü belirlemek.           için  “tabiat”ın  kanunlarına  uymak  gerekir.  Çünkü
            C) Kavramları tespit etmek.                               sebebin bilinmemesi, sonuçta, insanı yanlış kanaat-
                                                                      lere sürükleyebilir.
            D) Argümanının belirlenmesine yardımcı olmak.            Bu  metni  destekleyecek  önerme  aşağıdakilerden
            E) Düşüncenin tutarlılığını sağlamak.                    hangisidir?
                                                                     A) Doğayı anlamak bilgi gücüne sahip olmaktır.
                                                                     B) Bilginin sınırı ve amacı önceden belirlidir.
          8. Nermi Uygur’a göre; “Düşündüğünü düşünmediği-           C) Doğadaki bilginin belirli bir kaynağı ve yöntemi
            ni, yaptığını yapmadığını apaçık bilerek kıyı bucağın       yoktur.
            hesabını vererek gerçekleştirmektir felsefe. Aynı şey    D) Bilgi sadece akla dayalıdır.
            yaşamak, eylemek, insan olmak için de geçerlidir. Bu     E) Doğanın bilgisine ulaşılamaz.
            yönden bakınca özel bir uğraş, öbür uzmanlıklar tü-
            ründen bir uzmanlık değildir felsefe.”
            Bu parçada aşağıdaki yargılardan hangisi vurgu-
            lanmıştır?
            A) Felsefe olup biteni anlama çabasıdır.
            B) Felsefe bilimle aynı uğraştır.
            C) Felsefe yaşamı anlamlandırmayı sağlar.
            D) Felsefede sorular cevaplardan daha önemlidir.

            E) Ortaya çıkışından bu yana felsefenin alanı aynıdır. Felsef i O kuma ve Y azma  11. Aşağıdaki cümlelerden hangisi denemenin sonuç


                                                                      bölümü için uygun bir ifade değildir?
          9.  Tüm  bilgilerimizin  deneyle  başladığı  kuşku  götür-  A)  O  hâlde,  hakikat  bayağılığı  ve  imkânsızı  yansı-
            mez. Çünkü tanıma yetimiz duyularımızı etkileyen ve         tırken mutlak verim üzerine kurgulanmış “Cesur
            böylece bir yandan kendilerince sunumlar oluşturan          Yeni Dünya” da sahip olmanın doruklarında olan
            öte yandan düşünce etkinliğimizi bu sunumları karşı-
            laştırmaya, birleştirmeye ya da ayırmaya, böylelik-         kişi için gösteri ile sergiler, Huxley’in romanında-
            le duyu izlenimlerinin ham maddesini kendilerinden          ki sedatif somaların yerini tutmaktadır.
            bu  nesnelerin  bilgilerini  elde  etmek  üzere  işlemeye   B) “Yer Altından Notlar”daki gibi insan, bir böce-
            yönelten nesnelerle uyarılmıyorsa neyle uyarılıyor?         ğe dahi dönüşemez olmuştur. Şeffaf dünya, evrene
            Buna  göre  zamanda  hiçbir  bilgi  deneyi  öncelemez
            ve  tüm  bilgiler  deneyle  başlar.  Tüm  bilgilerimizin    küskün koca bir aşiret olurken bir yamyam misali
            deneyle  başlaması  onun  tümüyle  deneyden  gelmesi        kendini sindirmektedir.
            demek değildir. Bilgimiz, izlenimlerden elde ettiğimiz   C) Yaşadığımız dönemi bir madalyonun iki yüzü ola-
            şeyle tanıma yetimizin kendisinden elde ettiği şeyin        rak düşünecek olursak birinci yüz, ışık vurmayan
            bir karışımı olmalıdır.                                     karanlık bir yüzeye tekabül eder.
            Bu parçaya göre bilginin kaynağı için aşağıdakiler-      D) Son olarak sizden bir ricam olacak, sözcüklerin
            den hangisi söylenebilir?                                   gücünden ve yaşamın arkasında yatan anlamdan
            A) Bilgi doğuştandır.                                       kopmayınız. Gerçeklik görecelidir fakat asla sa-
            B) Bilginin kaynağı sezgidir.                               dece size ait değildir.
            C) Bilginin kaynağı duyulardır.                          E) Bir sonuca varmak gerekirse hayatı kolaylaştır-

            D) Olgusal dünyanın bilgisi deneyseldir.                    mak ve verimliliği arttıran birtakım kodları haya-
            E) Bilginin kaynağı hem akıl hem deneydir.                  tımızda sürekli mevcut bulundurmak farklı sonuç-
                                                                        lara neden olabilir.






                                                                                                                        297
   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304