Page 47 - Defterim - Felsefe 10
P. 47
1. ÜNİTE
8. Felsefi bir soruya kesin bir cevap verildiğinde o artık
felsefe değildir. Problem çözülmüş demektir. Bilinen 11. Farklı filozofların farklı felsefe tanımları vardır. Ör-
bir çözüm daha fazla spekülasyona ihtiyaç duymaz. neğin Aristoteles felsefeyi her şeyin nihai nedenle-
Çünkü felsefe tamamen çözümsüz olanı düşünmekten rinin ve ilkelerinin incelenmesi olarak tanımlarken
ibarettir. Soru sormak, çözüme veya cevaba yönelik René Descartes felsefeyi bilgi ve hakikatin incelen-
ilk ve en önemli adımdır. Bir soruyla ilişkilendirilme- mesi olarak görüyordu. Immanuel Kant, felsefeyi
dikçe cevabın kendisinin bir anlamı yoktur. İnsan ne insan aklının sınırlarının ve olanaklarının incelen-
aradığının farkında değilse cevapların hiçbir önemi mesi olarak tanımlamıştır. Konfüçyüs gibi bazı filo-
yoktur. zoflar, felsefeyi davranışa rehberlik edecek bir dizi
Bu parçada felsefenin ve felsefi soruların özellikle- etik ilke olarak tanımlamışlardır. Ancak bu farklı
rinden hangisine yer verilmemiştir? tanımlarda bazı ortak temalar göze çarpar.
A) Felsefi sorular kolayca cevaplanamaz. Bu parçada geçen filozofların tanımlarında aşağı-
B) Kesin cevabı olan sorular felsefi soru değildir. daki ortak temalardan hangisine yer verilmemiştir?
C) Felsefi sorularla çözüme yaklaşılabilir. A) Gerçekliğin doğası B) Yaşamın anlamı
D) Felsefi sorular bir arayışın ilk basamağıdır. C) Varlığın doğası D) Değerlerin doğası
E) Felsefi sorular kendi başına anlamlıdır. E) Bilginin doğası
12. Sentez, bir sorunu tam olarak anlamak için sorunun
farklı yönlerini bir araya getirme becerisidir. Anla-
9. Her filozof, felsefenin anlamı hakkında kendince yışımızın farklı yönlerini bir araya getirmek önem-
bir tanım yapmıştır. Bu nedenle, felsefenin herkes lidir çünkü bu, aralarında bağlantılar kurmamızı
için geçerli olabilecek bir tanımını yapmak oldukça sağlar. Sentez, bize eldeki mesele hakkında daha
zordur. Felsefenin tek bir tanımının yapılmamasının geniş bir perspektif sağlar.
birkaç nedeni bulunmaktadır. Bu nedenler arasında,
felsefeyi tanımlayacak kişilerin ilgilerinin, mizaç ve Bu parçaya göre tamirci, bir motoru tamir ederken
dünya görüşlerinin farklılık göstermesi; felsefenin sentezi nasıl kullanır?
anlamının çağdan çağa hatta bir kültürden diğerine A) Orijinal sorunu önleyecek yeni bir tür motor icat
değişmiş olması ve filozoflar için de farklılık göster- Felsef eyi T anıma ederek
mesi sayılabilir. B) Sorunun ne olduğunu bulmak için motoru parça-
Bu parçadan felsefenin tanımını zorlaştıran ne- lara ayırarak
denlerle ilgili aşağıdaki yargıların hangisine C) Arızalı bir motoru çalışan motorlarla karşılaştı-
ulaşılamaz? rarak
A) Aynı çağda yaşayan düşünürlerin dünya görüşleri D) Motorun parçalarını tamir ettikten sonra tekrar
arasında benzerlik vardır. bir araya getirerek
B) Her çağın kendine özgü bir düşünme tarzı vardır. E) Motor tipini ve uğraştıkları problem tipini belir-
C) Farklı alanlar ile ilgili olan kişilerin felsefeden leyerek
anladıkları da farklılaşır.
D) İlk çağlarda yaşayan filozoflar, felsefeden farklı
şeyleri anlamışlardır.
E) Filozoflar kendi tarihsel ve toplumsal koşulların- 13. Bir yapıyı anlamak, yapıyı oluşturan parçaların
dan etkilenirler. nasıl çalıştığını ve nasıl birbirine bağlandıklarını
görmeyi içerir. Aynı zamanda değişiklikler yapılır-
sa neyin daha iyi veya daha kötü olacağını bilmek
anlamına gelir. Bu yöntem düşünce ve kavramlar
için de geçerlidir. Dünya görüşlerini şekillendiren
kavram ve fikirler insanın zihinsel yapısının önem-
10. Mevcut anlayışların veya yeni bilgilerin göreceli gü- li parçalarıdır. Filozoflar zihnin yapısını anlamak
venilirliğini veya yararlılığını denetleyen bir düşün- üzere bu yöntemi sıklıkla kullanır.
me biçimidir. Bu tür düşünme mükemmel bir muha- Bu parçada sözü edilen düşünme ürünü aşağıdaki-
keme ve değerlendirme becerisi gerektirir. lerden hangisidir?
Bu açıklama aşağıdaki düşünme biçimlerinden A) Analiz B) Gruplama
hangisine aittir?
A) Analitik B) Eleştirel C) Sentez D) Soyutlama
C) Soyut D) Yansıtıcı E) Yorumlama
E) Yaratıcı
45