Page 47 - Defterim - Felsefe 10
P. 47

1. ÜNİTE

          8. Felsefi bir soruya kesin bir cevap verildiğinde o artık
            felsefe değildir. Problem çözülmüş demektir. Bilinen   11. Farklı filozofların farklı felsefe tanımları vardır. Ör-
            bir çözüm daha fazla spekülasyona ihtiyaç duymaz.         neğin Aristoteles felsefeyi her şeyin nihai nedenle-
            Çünkü felsefe tamamen çözümsüz olanı düşünmekten          rinin ve ilkelerinin incelenmesi olarak tanımlarken
            ibarettir. Soru sormak, çözüme veya cevaba yönelik        René Descartes felsefeyi bilgi ve hakikatin incelen-
            ilk ve en önemli adımdır. Bir soruyla ilişkilendirilme-   mesi  olarak  görüyordu.  Immanuel  Kant,  felsefeyi
            dikçe cevabın kendisinin bir anlamı yoktur. İnsan ne      insan aklının sınırlarının ve olanaklarının incelen-
            aradığının farkında değilse cevapların hiçbir önemi       mesi olarak tanımlamıştır. Konfüçyüs gibi bazı filo-
            yoktur.                                                   zoflar, felsefeyi davranışa rehberlik edecek bir dizi
            Bu parçada felsefenin ve felsefi soruların özellikle-     etik  ilke  olarak  tanımlamışlardır.  Ancak  bu  farklı
            rinden hangisine yer verilmemiştir?                       tanımlarda bazı ortak temalar göze çarpar.
            A) Felsefi sorular kolayca cevaplanamaz.                  Bu parçada geçen filozofların tanımlarında aşağı-
            B) Kesin cevabı olan sorular felsefi soru değildir.       daki ortak temalardan hangisine yer verilmemiştir?
            C) Felsefi sorularla çözüme yaklaşılabilir.               A) Gerçekliğin doğası    B) Yaşamın anlamı
            D) Felsefi sorular bir arayışın ilk basamağıdır.          C) Varlığın doğası          D) Değerlerin doğası
            E) Felsefi sorular kendi başına anlamlıdır.                              E) Bilginin doğası




                                                                   12. Sentez, bir sorunu tam olarak anlamak için sorunun
                                                                      farklı yönlerini bir araya getirme becerisidir. Anla-
          9.  Her  filozof,  felsefenin  anlamı  hakkında  kendince   yışımızın farklı yönlerini bir araya getirmek önem-
            bir  tanım  yapmıştır.  Bu  nedenle,  felsefenin  herkes   lidir  çünkü  bu,  aralarında  bağlantılar  kurmamızı
            için geçerli olabilecek bir tanımını yapmak oldukça       sağlar.  Sentez,  bize  eldeki  mesele  hakkında  daha
            zordur. Felsefenin tek bir tanımının yapılmamasının       geniş bir perspektif sağlar.
            birkaç nedeni bulunmaktadır. Bu nedenler arasında,
            felsefeyi tanımlayacak kişilerin ilgilerinin, mizaç ve    Bu parçaya göre tamirci, bir motoru tamir ederken
            dünya  görüşlerinin  farklılık  göstermesi;  felsefenin   sentezi nasıl kullanır?
            anlamının çağdan çağa hatta bir kültürden diğerine        A) Orijinal sorunu önleyecek yeni bir tür motor icat
            değişmiş olması ve filozoflar için de farklılık göster- Felsef eyi T anıma  ederek
            mesi sayılabilir.                                         B) Sorunun ne olduğunu bulmak için motoru parça-
            Bu  parçadan  felsefenin  tanımını  zorlaştıran  ne-        lara ayırarak
            denlerle  ilgili  aşağıdaki  yargıların  hangisine        C) Arızalı bir motoru çalışan motorlarla karşılaştı-
            ulaşılamaz?                                                 rarak
            A) Aynı çağda yaşayan düşünürlerin dünya görüşleri        D) Motorun parçalarını tamir ettikten sonra tekrar
               arasında benzerlik vardır.                               bir araya getirerek
            B)  Her çağın kendine özgü bir düşünme tarzı vardır.      E) Motor tipini ve uğraştıkları problem tipini belir-
            C) Farklı alanlar ile ilgili olan kişilerin felsefeden      leyerek
               anladıkları da farklılaşır.
            D) İlk çağlarda yaşayan filozoflar, felsefeden farklı
               şeyleri anlamışlardır.
            E) Filozoflar kendi tarihsel ve toplumsal koşulların-  13.  Bir  yapıyı  anlamak,  yapıyı  oluşturan  parçaların
               dan etkilenirler.                                      nasıl  çalıştığını  ve  nasıl  birbirine  bağlandıklarını

                                                                      görmeyi içerir. Aynı zamanda değişiklikler yapılır-
                                                                      sa neyin daha iyi veya daha kötü olacağını bilmek
                                                                      anlamına  gelir.  Bu  yöntem  düşünce  ve  kavramlar
                                                                      için de geçerlidir. Dünya görüşlerini şekillendiren
                                                                      kavram ve fikirler insanın zihinsel yapısının önem-
          10. Mevcut anlayışların veya yeni bilgilerin göreceli gü-   li  parçalarıdır.  Filozoflar  zihnin  yapısını  anlamak
             venilirliğini veya yararlılığını denetleyen bir düşün-   üzere bu yöntemi sıklıkla kullanır.
             me biçimidir. Bu tür düşünme mükemmel bir muha-          Bu parçada sözü edilen düşünme ürünü aşağıdaki-
             keme ve değerlendirme becerisi gerektirir.               lerden hangisidir?
            Bu  açıklama  aşağıdaki  düşünme  biçimlerinden           A) Analiz                B) Gruplama
            hangisine aittir?
            A) Analitik               B) Eleştirel                    C) Sentez                D) Soyutlama
            C) Soyut                  D) Yansıtıcı                                E) Yorumlama
                        E) Yaratıcı

                                                                                                                         45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52