Page 51 - Defterim - Felsefe 10
P. 51

1. ÜNİTE
          7. “Felsefe sorularla doğar, büyür, gelişir. Ancak fel-  9. İngiliz filozof Bertrand Russell’ın öne sürdüğü gibi belki
            sefi soru diğer sorulardan farklıdır. Felsefe, olanla     de hiç kimse hem inanılır hem tutarlı bir kuram geliş-
            yetinmez. Bu yüzden insan ve zihnini sürekli arayı-       tirmeyi  başaramamıştır.  İnanılırlığı  yüksek  kuramların
            şa sürükler. Bu eylemle de yaşamı, varlığı, bilgiyi ve    ciddi  tutarsızlıklar  içerdiği,  mantıksal  bakımdan  daha
            değerleri daha da anlamlı bir hâle getirmeyi amaç-        tutarlı  kuramlarınsa  inandırıcı  olmadıkları  görülüyor.
            lamaktadır. Belki de bu yüzden olacak ki her insan        Belki de kuramları birbirini dışlayan şeyler olarak gör-
            kendini tanımaya ve bilmeye başladığı ilk günden iti-     mek  gereksizdir.  Kim  bilir  kuramlardan  biri  gerçekten
            baren “Ben kimim, neyim ve ne olacağım?”, “Evren          doğru, diğerleri yanlıştır. Veya belki bir kuram diğerle-
            nedir?”, “Dünya nedir?”, “Doğru nedir?”, “Güzel           rinden daha temel ve kapsayıcıdır. Hatta tümü birden,
            nedir?” “Adalet nedir?” veya “Eşitlik nedir?” gibi        gizlenmiş gerçeği ve doğruyu açığa çıkarmaktadır de-
            birçok soru sormaktadır.”                                 nilebilir.
            Bu  parçaya  göre  aşağıdakilerden  hangisi,  felsefi     Bu parçada felsefi düşünmenin hangi özelliğine işaret
            soruyu  diğer  sorulardan  ayıran  özelliklerden  biri    edilmektedir?
            değildir?                                                 A) Nihai cevaplar aramasına
            A) Var olanla yetinmemesi                                           B) Görüşlerin birbirini yanlışlamamasına
            B) Neden-sonuç ilişkileri araması                         C) Eleştirel olmasına
            C) Eleştirel ve sorgulayıcı olması                                    D) Temellendirme odaklı bir etkinlik olmasına
            D) Bitmez tükenmez arayışlardan oluşması                  E) Öznel olmasına
            E) Yaşamı ve varlığı anlamlandırması
                                                                                                            (2014-YGS)
                                                (2013-YGS)







                                                                Felsef eyi T anıma
















          8.  Felsefenin  bilimler  gibi  bir  gelişim  süreci  yoktur.   10. Bazı filozoflara göre felsefedeki “Nedir?” sorusu kav-
            Bizim,  “Hippokrates  Yemini”  ile  hekimlikte  ahlak     ramların anlamını sorar. Örneğin, “İyi nedir?” sorusu-
            ölçülerini  belirleyerek  tarihe  mal  olan  Hekim  Hip-  nu soran kendisine bir felsefe sorusu sormuşsa “İyi sö-
            pokrates’ten tıp alanında çok ileride olduğumuz ke-       zünün anlamı nedir?” sorusunu sormuştur. İşte felsefe,
            sindir. Oysa Platon’dan çok daha ileride olduğumuzu       “Nedir?”in soru konusu yaptığı kavramların anlamıyla
            söyleyemeyiz. Ancak onun yararlandığı bilimsel bilgi      uğraşmaktadır.
            sürecinden daha ilerideyiz. Felsefe üretiminde belki
            de bir düşünürün dediği gibi sadece Platon’a dipnot       Bu parçaya göre, bir felsefe sorusunun konusunu oluş-
            yazıyoruz.                                                turan şey aşağıdakilerden hangisidir?
            Bu parça felsefi bilginin aşağıdaki özelliklerinden       A) Kavramların gerçeklikte var olduğunu ve bu var oluş-
            hangisini vurgulamaktadır?                                  larıyla gerçekliğe anlam kattıklarını felsefi bilgi yo-
            A) Akla dayalı olma                                         luyla göstermek
            B) Evrensel olma                                          B) Kavramları kavram yapan ilkeyi ortaya koymak
            C) Eleştirel olma                                         C) Felsefi düşünceler ve kavramlar arasında anlamlı il-
                                                                        giler kurmak
            D) Kümülatif olma                                         D) Kavramların yapısını dil bakımından irdelemek
            E) Bütünleyici olma                                       E) Kavramları, anlamları bakımından felsefi sorgulama-
                                                (2013-YGS)              nın nesnesi yapmak
                                                                                                            (2015-YGS)




                                                                                                                         49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56