Page 53 - Defterim - Felsefe 10
P. 53

1. ÜNİTE

          15. Kimileri felsefenin çözümsüz meseleler ile soyut ve   17.  Bilgeliğe  ermiş  bir  insan  artık  bilgi  ile  uğraşmaz
             yaşamdan kopuk fikirlerden ibaret olduğunu sanır.        çünkü zaten her şeyi biliyordur. Bilgisizler de ne bil-
             Hatta  bunlar  felsefenin  “boş  konuşma”  olduğunu      gi ile uğraşırlar ne bilge olmaya özenirler. Peki bil-
             bile  söylerler.  Yaşamın  hızlıca  akıp  geçtiğine,  bu   gisizlik neden kötüdür? Cahil kişi güzellikten, iyilik-
             yüzden  derin  düşünmenin  gerekli  olmadığına  ina-     ten, akıldan yoksunken hepsini kendisinde toplamış
             nırlar.  Dahası  birtakım  önemli  konulara  kıyısın-    sanır da ondan. Yoksun olduğunu bilmeyen kimse ne
             dan köşesinden ilişenleri “Felsefe yapma!” diyerek       diye kendinde olmayanın peşine düşsün ki? O vakit,
             azarladıkları bile olur. Oysa felsefe yapmak, “haya-     bilgeler de bilgisizler de düşmezse bilginin peşine,
             tı  doğrudan  deneyimleme  tavrından”  ve  “yaşamla      kimler düşer peki? İkisinin ortasında olanlar düşer
             yüzleşme” düşüncesinden ayrı tutulamaz. Hatta fel-       elbette. Bilgelik en güzel şeylerden biri, sevgi de her
             sefeyle iç içe olan insan, yaşamın ne olduğunu sor-      güzelin sevgisi ise ister istemez bilgelik dostu kişi de
             gularken aynı zamanda  yaşamın  görünen  yüzünün         filozoftur. Yani filozof bilgelerle bilgisizler arasında-
             ötesine de nüfuz eder.                                   ki kişinin ta kendisidir.
            Bu  parçadan  felsefeyle  ilgili  aşağıdaki  yargıların   Platon’un Şölen adlı eserinden derlenen bu parça-
            hangisine ulaşılamaz?                                    dan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşılamaz?
            A) Var olanın ardındaki gerçeği arar.                    A) Bilgiyi aramama konusunda bilge ve cahil birbir-
            B) Bireyin deneyimlerinden bağımsız değildir.               lerine benzerler.
            C) Sorunlara genel geçer soyut çözümler sunar.           B) Filozof, bilgeliğe sahip olmayan fakat onu arzu-
            D) Herkesin ilgilendiği bir alan değildir.                  layan kişidir.
            E) Hayatın özünü ve anlamını sorgular.                   C) Cahil kişi iyinin ve güzelin farkına varamayandır.
                                                                     D) Filozof zamanla bilgisini artırdıkça bilgeliğe erişir.
                                                (2019-TYT)
                                                                     E) Filozofun cahilden en büyük farkı neyi bilmediğini
                                                                        bilmesidir.
                                                                                                        (2020-TYT)

                                                                Felsef eyi T anıma







          16.  Felsefe  tarihine  bakıldığında  büyük  ölçüde  İngiliz   18. Kimileri felsefenin geçmişe takılıp kaldığını ve bin-
                                                                      lerce  yıldır  aynı  soruları  sorduğunu,  buna  karşın
             felsefesinin deneyci karakterinin, Fransız felsefesi-    bilimin, durmaksızın ilerlediğini ve insanların haya-
             nin varoluşçu niteliğinin, Alman felsefesinin ise ide-   tında köklü değişikliklere neden olduğunu, teknolojik
             alist yönünün öne çıktığı görülür. Bu farklı renklere    gelişmeler bir yana yeme içme alışkanlıklarını bile
             karşın felsefe, örneğin insanı tüm genel özellikleriy-   farklılaştırdığını düşünmekte. Oysa felsefe, bilimler
             le ele alıp inceler. Bir ülkenin insanını başka bir ül-  gibi dinamik bir şekilde ilerlemez belki ama güncel
             kenin insanından ayırmaz. Ne yalnızca Avrupa’daki        olandan da bağını hiçbir zaman koparmaz. Çağdaş
             insanı ne de yalnızca Asya’daki insanı merkeze alır.     düşünürlerin “İyi nedir?” gibi geleneksel sorunlar
             Felsefe coğrafyadan bağımsız genel olarak “insan”        üzerine düşünmeyi sürdürürken aynı zamanda bili-
             adını  verdiğimiz  varlığın  doğasını  araştırır.  Başka   min uğraştığı yapay zekâ, insan klonlama, paralel
             bir  deyişle,  yetiştikleri  toprakların  kokusu  sinmiş   evrenler gibi konuları da felsefi olarak ele almaları
             olsa da filozoflar tüm insanlığı kapsayacak sonuçla-     bunun en önemli kanıtıdır.
             ra ulaşmaya çalışırlar.                                 Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşı-
            Bu parçada felsefi düşüncenin aşağıdaki özellikle-       labilir?
            rinden hangisi vurgulanmaktadır?                         A) Felsefe bilimle karşılaştırıldığında tümüyle dura-
            A) Eleştirel olma                                           ğan bir yapıya sahiptir.
            B) Çözümleyici olma                                      B) Felsefe insana ve doğaya dair her konu ile ilgi-
            C) Öznel olma                                               lenmektedir.
            D) Evrensel olma                                         C) Günümüzde felsefe de bilim kadar teknolojik geli-
            E) Refleksif olma                                           şime katkı sağlamaktadır.
                                                                     D) Bilimsel bilgi tekrarlanabilen, sistemli ve düzenli
                                                (2019-AYT)
                                                                        bir bilgidir.
                                                                     E) Bilim daha çok cevaplarla uğraşırken felsefe so-
                                                                        rulara odaklanır.

                                                                                                        (2021-TYT)


                                                                                                                         51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58