Page 172 - DEFTERİM TARİH 10
P. 172
8. ETKİNLİK: Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri kutucuklarda verilen ifadeler-
den uygun olanlarla tamamlayınız.
kadı askerî medreseler Kapıkulu Ocağı
fetva kalemiye Kayserili Davud ilmiye
vakıflar Sahn-ı Seman şeyhülislam İslami ilimler
subaşı Enderun reaya ulema
1. Osmanlı devlet idaresi; ilmiye, .................................... ve seyfiye sınıflarının birlikteliğine
dayanır.
2. Osmanlı toplumundaki ilk sınıf, saltanat beratı ile padişahın dinî ya da idari yetki
tanıdığı kişilerden oluşan .................................... sınıftır.
3. Osmanlı Devleti’nde çeşitli din ve soylara mensup zümrelerden oluşan ve idareye
katılmayan yönetilenler sınıfına .................................... denmektedir.
4. Devletin yazışma, mali ve dış işlerinden sorumlu sınıfına .................................... denir.
5. Osmanlı Devleti’nde taşra teşkilatının çekirdeğini, merkezden atanan kadı ve güven-
likten sorumlu .................................... oluşturmuştur.
6. Seyfiye sınıfında .................................... veya diğer eğitim kurumlarında yetişen ve üme-
ra adı da verilen kişiler yer almıştır.
7. İlmiye sınıfı medreselerde yetişen ve .................................... denen kişilerden oluşmuştur.
8. Kadı, müderris, kazasker, şeyhülislam gibi devlet görevlileri .................................... sınıfı
içinde yer almıştır.
9. Osman Bey’den itibaren fethedilen bölgelere .................................... tayin edilerek adale-
tin teminine çalışılmıştır.
10. Osmanlı Devleti’nde bilinen ilk medrese Orhan Gazi tarafından 1331’de İznik’te
yaptırılmıştır. Bu medreseye ilk olarak Türk âlim ve mütefekkiri ...................................
atanmıştır.
11. Medreselerde tefsir, hadis, kelam, fıkıh gibi temel .................................... yanında ma-
tematik, astronomi, fizik, mantık, felsefe gibi akli ilimler de okutulmuştur.
12. Devlet işlerine müdahale etme hakkı olmayan şeyhülislamın sadece devlet işlerinin
dine uygunluğu konusunda görüşleri alınmıştır. Bu görüşlere .................................... denmiş-
tir.
13. Talebelerin eğitim ve öğretim ortamları olmaları yanında yeme-içme ve barınma
ihtiyaçlarını da karşılayan medreseler, .................................... tarafından desteklenmiş ve
yatılı okullar şeklinde hizmet vermiştir.
171