Page 178 - DEFTERİM TARİH 10
P. 178
OSMANLILARDA EL SANATLARI
Osmanlı Devleti’nin oluşturduğu güvenli
ortamda şehirler, kültür ve sanat faaliyet- Bilgi Havuzu
leriyle yaşam merkezleri hâline gelmiştir. Resim ve heykel
Özellikle Bursa, İznik, Edirne ve İstanbul sanatları Türk–İs-
Osmanlı sanat ve mimarisinin beşiği olmuş- lam medeniyetinde
tur. gelişme alanı bula-
mamıştır.
Osmanlı Devleti’nde özellikle ahşap ve taş
işçiliği, dokumacılık, çinicilik, hat, minya-
tür, ebru gibi zanaat ve sanatlar ustalık
Ahşap işçiliği alanlarına ayrılmış; buradan nice hattat,
nakkaş, çinici, kumaş dokuyucusu, ahşap
işleriyle uğraşan kündekâr yetişmiştir. El Bilgi Havuzu
sanatlarıyla uğraşanlar Ahi teşkilatı içinde Minyatür ışık, gölge
loncalara ayrılmış ve bu loncalar Ahi şeyhi ve hacim duygusu
tarafından yönetilmiştir.
yansıtılmayan kü-
Osmanlı Devleti’nde dokumacılığın geliştiği çük boyutlu resim-
Bursa; saray, ordu ve nüfusun ihtiyaçları- dir. Minyatür us-
na cevap vermiştir. Bursa ipeği ve kumaşı talarına “nakkaş”
Balkan pazarlarında satıldığı gibi Çin’e de ya da “musavvir”
satılmıştır.
denmiştir.
Osmanlı Devleti’nde ahşap işlemeciliği,
genellikle yıldız motifleri ile sedef kaplama-
lı olarak yapılmış; bu el sanatı ile nadide
Kur’an mahfazaları, rahleler, minberler
üretilmiş ve eserler dünyanın önemli müze-
lerinde sergilenmiştir. Ahşap işleri sanatçı-
sına kündekâr adı verilmiştir.
El dokuması halı
Osmanlı Devleti’nde çini merkezi İznik ve Kü-
tahya’dır. Mimaride de kullanılan çini sana-
tının en güzel örnekleri arasında İznik Yeşil
Camii, Bursa Yeşil Camii ve Topkapı Sarayı’n-
da bulunan Çinili Köşk gösterilebilir.
Osmanlı Devleti’nde mimari yapıların genel-
likle dış kısımlarında taş işlemeciliği kullanıl-
mıştır. Bu sanatın en güzel örnekleri arasında
Bursa Yeşil Camii gösterilebilir.
Çini sanatı
177