Page 119 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 119

DİVAN EDEBİYATI



               XIII-XIX. yüzyıllar arasında etkili olmuştur.
               Sanat için sanat anlayışı hâkimdir.
               Soyut, kendine has kuralları olan bir edebiyattır.
               Aşk, eğlence, tabiat, din gibi temalar işlenir.                                            Bilgi Havuzu
               Konu değil söyleyiş ön plandadır.                                                          Divan
               Genellikle aruz ölçüsü tercih edilir.                                                      edebiyatında
               Söz sanatı ve mazmunlara sıkça başvurulur.                                                 şairler, şiirlerini
               Genellikle tam ve zengin kafiye tercih edilir.                                             divan adlı
               Ağırlıklı olarak beyit nazım birimi kullanılır.                                            kitaplarda
               Konu bütünlüğü değil parça güzelliği esastır.                                              toplamıştır.
               Şiirler, nazım biçiminin adıyla anılır.
               Farsça, Arapça kelime ve kurallar sıkça kullanılır.
               Şiirlere başlık verilmez.
               Bilinen ilk divan şairi Hoca Dehhânî’dir.
               Şiirlerde genellikle mahlas kullanılır.
               Şiir ön planda, nesir ikinci plandadır.
                                                                                                          Bilgi Havuzu

                                                                                                          Divan şiirinde
                                                                            Mahallîleşme
                      Türkîibasit                                                                         gazel, kaside,
                                                                                                          mesnevi, rubai,
             *  XV ve XVI. yüzyılda etkilidir.                       *  XVI. yüzyıldan sonra              şarkı, kıta,
             *  Arapça ve Farsça                                        etkilidir.                        terkibibent gibi
                kelimelerin yerine Türkçe                            *  Sade bir Türkçeyle eserler        nazım biçimleri;
                kelimeler tercih edilmiştir.                            verilmiştir.                      tevhit, münacat,
             *  Halk söyleyişine ağırlık                             *  Deyim, atasözü gibi halk          naat, methiye,
                verilmiştir.                                            tabirlerine yer verilmiştir.      mersiye, hicviye
             *  Divan şairlerince ilgi                               *  Yer yer hece ölçüsü               gibi nazım
                görmemiştir.                                            kullanılmıştır.                   türleri sıklıkla
             *  Tatavlalı Mahremî, Edirneli                          *  Şarkı, bu akımın etkisiyle        kullanılmıştır.
                Nazmî, Aydınlı Visâlî önemli                            oluşturulmuştur.
                temsilcileridir.                                     *  Nedîm ve Enderunlu Vâsıf
                                                                        önemli temsilcileridir.
                                                Divan Şiirinde
                                                  Etkili Olan
                                                   Akımlar


                        Sebkihindi                                          Hikemî Tarz


              *  XVII. yüzyılda etkilidir.                           *  XVII. yüzyıldan sonra
              *  İmgeli, çağrışımlı, mecazlı ve                        etkilidir.
                 musikili bir anlatım vardır.                        *  Öğretici (didaktik) şiir
              *  Anlam derinliği söz konusudur.                        anlayışıdır.
              *  Yeni kelimelere ve mazmunlara                       *  Duygudan çok akla önem
                 yer verilmiştir.                                      verilmiştir.
              *  Hayal, acı, ızdırap temaları                        *  Anlaşılır bir üslup tercih
                 işlenmiştir.                                          edilmiştir.
              *  Neşâtî, Nâilî ve Şeyh Gâlip                         *  Nâbî ve Koca Râgıp Paşa
                 önemli temsilcileridir.                               önemli temsilcileridir.



                                                                                                                        117
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124