Page 194 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 194

TEST – 10                                                    3. ÜNİTE: ŞİİR

          1.  Şiirdeki işlevi göz önüne alındığında ----, “yasaklı   3.  Divan şiirinde bir dize ya da beytin başka bir şairce
             kelimeler oyunu”nu andırmaktadır. Bu oyunda              herhangi bir nazım biçimine tamamlanmasına
             bir kavram anlatılırken onu hemen çağrıştıracak          tazmin denir. Tazmin etmek de nazire yazmak
             sözcüklerin kullanımı yasaklanır ve oyuncudan            gibidir. Aşağıda Râsih’e ait bir beyit verilmiştir.
             ilgili kavramı anlatması beklenir. Divan şiirinde de
             bu oyundaki gibi söylenmesi yasak olan kelimeler         Süzme çeşmin gelmesin müjgân müjgân üstüne
             bulunur. Şair, onları söylemeden ancak o kelimeleri
                                                                      Urma zahm-ı sineme peykân peykân üstüne
             dolaylı yollardan kastederek hedefteki kavramı
             beyte yerleştirir. Bir zekâ oyunu olduğu kadar edebî     Aşağıdaki beyitlerden hangisi yukarıda verilen beyti
             birikimin uyandırdığı çağrışımlar, his ve coşku da       tazmin etmek amacıyla yazılmıştır?
             önem kazanır. Böylelikle bu kavram, sorusu ve
             cevabı yalnızca divan şiiri geleneğine vâkıf okuyucu     A) Gamzeler kim cân iline tîr-i müjgân yağdırır
             tarafından anlaşılabilecek edebî bir bilmece ve bir
                                                                         Benzer ol Tâtâra kim sihr ile bârân yağdırır
             hüner gösterisi olarak da düşünülebilir.
                                                                      B) Ol perî-rû âşıka râm olsa da mâni değil
             Parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi          Gündüzün olmazsa ahşam olsa da mâni değil
                                                                DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR
             getirilebilir?
                                                                      C) Bûs-ı la’lin şöyle sîr-âb-ı zülâl eyler beni
             A) Nazire                                                   Kim gören âb-ı hayât içmiş hayâl eyler beni
             B) Mazmun                                                D) Halvet-i sâfî-zamîran hâne-i âyînedir
                                                                         Sıklet olmaz gelse de mihmân mihmân üstüne
             C) Tehzil
                                                                      E) Şafak mı şebde ya hattında rûy-i al midir
             D) Mahlas
                                                                         Subuh sitâresi mi gerdeninde hâl midir
             E) İnşa




                                                                  4.  Tezkirelerin aktardığına göre Necâtî’nin mi Ahmed
          2.  Divan şiirinde kullanılan dilin oluşumunda              Paşa’nın mı daha iyi şair olduğu konusunda
             tasavvufun önemli bir rolü vardır. Tasavvuf; temelde     anlaşamayan bir grup vardır. O sırada birisi
             İslam’ın Kur’an ve sünnet adı verilen iki kaynağına      Necâtî’yi görür ve kendisine bu durum hakkındaki
             dayanmakla birlikte zamanla dış etkilerden, başka        görüşünü sorar. Necâtî şu beyti cevap olarak söyler:
             felsefe ve düşünüşlerden de etkilenen bir dünyayı ve
             hayatı yorumlayış tarzıdır. Divan şiirine damgasını
                                                                      Necâtî’nin dirisinden ölüsü Ahmed’in yeğdir
             vurmuş ve kendine has sembolik bir dil meydana
                                                                      Ki İsa göklere ağsa yine dem urur Ahmed’den
             getirmiştir.
                                                                      Verdiği cevaptan hareketle Necâti’nin takındığı
             Bu parçaya göre aşağıdaki beyitlerden hangisi
                                                                      tutum aşağıdakilerden hangisidir?
             tasavvufi terimlere yer veren bir örnek olabilir?
                                                                      A) Hoşgörülü
             A) Tamâm hüsnüne söz yok o âfetin ammâ
                 Aceb serîre-şinâs-ı lisan-ı hâl midir                B) Nazik

             B) Göz ucuyla nâz eder mestane hem hançer çeker          C) Sadık
                 Görmedim ol gamze-i câdû gibi fettân mest
                                                                      D) Kibirli
             C) Malûmdur benim sühanım mahlas istemez
                                                                      E) Bencil
                 Fark eyler anı şehrimizin nüktedanları
             D) Mest-i nâzım kim büyüttü böyle bî-pervâ seni
                 Kim yetiştirdi bu gûne servden bâlâ seni
             E) Gonca-veş dervîş olanlar tercemân itmek gerek
                 Hırkada pinhân olanı der-miyân itmek gerek








   192
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199