Page 192 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 192

TEST – 9                                                    3. ÜNİTE: ŞİİR

          1.  Divan edebiyatı sahasında manzum eserler arasında   4.  Efendimsin cihanda i’tibârım varsa sendendür
             üzerinde çalışılmayı bekleyen alanlardan birisi de       Miyân-ı âşıkanda iştihârım varsa sendendür
             manzum sözlüklerdir. Tuhfe-i Vehbî, Türkçe-Farsça
                                                                      …
             manzum sözlükler arasında Tuhfe-i Şâhidî’den
                                                                      Sanadur ilticâsı Gâlib’ün yâ Hazret-i Monlâ
             sonra en fazla ilgi görmüş olan sözlüklerimizdendir.
                                                                      Başımda bir külâh-ı iftihârım varsa sendendür
             882 beyitten oluşan eser; besmelenin ardından
             mesnevi tarzında kaleme alınmış 93 beyitlik bir
                                                                      İlk ve son beyti verilen gazelin şairi ile ilgili aşağıda
             hamdele, salvele ve sebeb-i telifle başlar.
                                                                      verilenlerden hangisi yanlıştır?
             Aşağıdaki eserlerden hangisi parçada sözü edilen
             eserin sahibine aittir?                                  A) Dedesi ve babası da Mevlevi olan şair, Galib
                                                                         Dede olarak da anılır.
             A) Hayriyye                                              B) Divanında hece ölçüsüyle yazılmış bir türkü yer
                                                                         almaktadır.
             B) Lutfiyye
                                                                      C) Tasavvufi bir yolculuğun anlatıldığı Hüsn ü Aşk,
             C) Çengnâme
                                                                         alegorik bir mesnevidir.
             D) Hâbnâme
                                                                      D) Divan edebiyatının son büyük şairi kabul edilir.
             E) Münşeat
                                                                      E) Mahallîleşme akımının Türk edebiyatındaki en
                                                                         önemli temsilcilerindendir.

          2.  I.  Alegorik bir mesnevi olan Beng ü Bâde’yi Safevi
                 hükümdarı Şah İsmail’e sunmuştur.
             II.  Türkçe, Farsça ve Arapça divan oluşturabilecek   5.  Lâle Devri’nin en ünlü şairi olan Nedîm, söyleyiş
                 kadar bu üç dile hâkimdir.                           mükemmelliği ve yenilik arzusuyla kendine has bir
                                                                      tarz geliştirmiştir. Halk edebiyatına yakınlaşması,
             III. İran asıllı bir halk hikâyesi olan Leylâ vü         şiirlerinde İstanbul yaşayışından sahnelere yer
                 Mecnûn’u Türk edebiyatında en başarılı şekilde       vermesi, günlük dili ve deyimleri başarıyla
                 yazan şair olduğu görüşü yaygındır.            DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR   kullanması mahallîleşme akımının Nedîm’deki izleri
                                                                      olarak görülür. Şiirlerinde görülen başlıca konular;
             IV. Rind ü Zâhid Farsça yazılmış mensur bir
                                                                      aşk, Sâdâbâd gezintileri, Çırağan sefaları, eğlence
                 eser olduğu hâlde içerisinde yer yer manzum
                                                                      ve mesire yerleri iken şair tasavvufi ve dinî derinliğe
                 parçalar da bulunmaktadır.
                                                                      yer vermemiştir.
             V. Yaşam sevincini bir fıskiye misali etrafına
                 yayarken çağdaşı Nedîm aşk, acı, keder gibi          Bu bilgilerden hareketle aşağıdaki beyitlerden
                 duyguları bir girdap misali yaşar.                   hangisi sözü edilen şaire ait olamaz?
             Fuzûlî ile ilgili numaralanmış yargılardan hangileri     A) Çünki bülbülsün gönül bir gülsitan lâzım sana
             söylenemez?
                                                                         Çünki dil koymuşlar adın dil-sitan lâzım sana
             A) Yalnız II    B) Yalnız V     C) I ve IV               B) Murâdın anlarız ol gamzenin iz’ânımız vardır
                                                                         Belî söz bilmeziz ammâ biraz ‘irfânımız vardır
                     D) III ve IV    E) III ve V
                                                                      C) Ben senin rûyuna cânâ âşık-ı hayrânınam
                                                                         Arzû-yı makdeminle bûse-i dâmânınam
          3.  Divan şiirini ses ve teknik olarak en üst seviyeye
                                                                      D) Gayrı yârânı bu günlük edüp ey şûh fedâ
             çıkaran bir ses şairi olarak kabul edilir. Âşık
                                                                         Gidelim serv-i revanım yürü Sa’d-âbâda
             Çelebi’ye göre XVI. yüzyılın benzeri olmayan
             en büyük şairi kabul edilen bu şair, XV. yüzyıl          E) Dergâh-ı Mevlevîde niyâz ile hâk olan
             şairlerinden Necâtî Bey ve Ahmed Paşa ile XVII.
                                                                         Eflâke nâz ederse yeridir yeri yeri
             yüzyıl şairlerinden Nef’î ve Şeyhülislâm Yahyâ
             arasında bir köprü durumundadır.

             Parçada sözü edilen divan şairi aşağıdakilerden
             hangisi olabilir?

             A) Gülşehrî     B) Mevlânâ      C) Ali Şir Nevâî
                     D) Bâkî         E) Neşâtî

   190
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197