Page 219 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 219
V.
Ağrı’nın eteklerinde sürüsünü otlatan bir çoban nasılsa fazlası ile yükseklere çıkar. Aşağıya
inmek güçtür, imkânsızdır. Kurtuluş ümidi yok gibidir. Allah’a yalvarır, dua eder, kurban
kesmeye karar verir:
“Yâ Rabbim, beni bu felaketten kurtarırsan sana yedi tane kurban keseceğim.”
Çobanın duası Allah indinde kabul olur. Çoban sürüsü ile birlikte salimen aşağıya iner.
Felaketten kurtulan çoban kurbanları unutmaz. Allah’a yedi tane bit kurban eder.
Kurtulduktan sonra verdiği sözü değişik bir şekilde yorumlayan bu çoban, sözde, vaadini
yerine getirmiş olur. Fakat çok geçmeden hem kendisi hem de sürüsü Allah tarafından taş
haline getirilir. Böylece layık olduğu cezaya çarptırılmış olur.
Bugün Ağrı Dağının eteklerinde çobanın mezarı, daha doğrusu ona ait olduğu söylenen bir taş
yığını hâlâ durmaktadır. Ama bu taşlar, kim bilir ne gibi bir maksatla bir araya getirilmiştir,
kimseler bilmez.
I. II. III. IV. V.
a) Olağanüstülüklere yer verilmiştir.
b) Mitolojik unsurlardan yararlanılmıştır.
c) İnandırıcılık özelliği ön plandadır.
ç) Yerel niteliktedir.
d) Toplumun bütününü etkileyen, millî bir olayla ilgilidir.
e) Tarih kitaplarında bulunabilecek bir konusu vardır.
f) Şekil değiştirme motifi kullanılmıştır.
g) Bir yerle ya da eşya ile ilgilidir.
ğ) Kahramanlık teması belirgindir.
h) Konuşma diline bağlı söyleyiş özellikleri içermektedir.
ı) Bir toplumun tarihinde etkili olan kahramanın doğuşu, savaş, göç
vb. olaylara yer verilmiştir.
i) Olağanüstü olay ve varlıkları konu alan, hayale dayalı bir anlatımı
vardır.
j) Destan türünün özelliklerini taşımaktadır.
k) Efsane türünün özelliklerini taşımaktadır.
217