Page 242 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 242

TANZİMAT ROMANI


                              Roman, Türk edebiyatına Tanzimat Dönemi’nde çeviri yoluyla Batı’dan girmiş,
                             bunu kısa bir süre sonra yerli romanlar izlemiştir.
     Bilgi Havuzu            Bu dönem romanlarında “yanlış Batılılaşma, görücü usulü evlilik, esaret, kölelik,

    Roman, Türk              cariyelik, hayal kırıklıkları” gibi temalar üzerinde sıklıkla durulmuştur.
    edebiyatına ilk
    olarak Yusuf             Romantizmin etkisiyle kahramanlar tek yönlü, ilk görüşte âşık olan ve genellikle
    Kâmil Paşa’nın           günlük yaşamdan alınmış kişilerdir.
    Telemak
    çevirisiyle girer.       Romanlarda romantizm akımının etkisiyle “toplum için sanat” görüşü
                             benimsenmiş; tesadüflere, olağanüstülüklere sıkça yer verilmiştir.

                             Olaylar genellikle İstanbul’da, Çamlıca ve Beyoğlu gibi dönemin sosyal yaşamını
                             yansıtan mekânlarda geçer.
     Bilgi Havuzu            Yazarlar, tasvir ve tahlillerde uzun cümle ve sanatlı söyleyişi benimserler.

    İlk yerli roman
    Şemseddin                Türk edebiyatında roman türünün ilk örnekleri verildiği için bu dönem
    Sâmi’nin                 romanları teknik bakımdan kusurludur.
    Taaşşuk-ı Tal’at
    ve Fitnat’ıdır.          Romanlarda çevre ve kişi tasvirleri çoğu zaman eseri süslemek için yapılmıştır.


                             Bu dönemde roman yoluyla bireyi ve toplumu eğitme amaçlanmıştır.





                                                       Tanzimat Dönemi Romancıları



                                                  Ahmet Mithat Efendi (1844-1912)


                                Döneminde Yazı Makinesi, Kırkanbar ve Hâce-i Evvel gibi adlarla anılmıştır.
                                Eserlerinde “yanlış Batılılaşma, görücü usulü evlilik, esaret, eğitim” gibi
                                toplumsal konuları işlemiştir.
                                Romanlarında olayların akışına müdahale, ansiklopedik bilgiler aktarma,
                                kendi görüş ve düşüncelerini belirtme, meddah hikâyesi tarzında yazma gibi
                                özellikler öne çıkar.
                                Eserlerinde realizm ve natüralizm izleri görülse de romantizm öne çıkar.
                                Birçok gazetede müdürlük yapmış, özellikle 1878’de kurduğu
                                Tercümân-ı Hakîkat gazetesi tanınmasında çok etkili olmuştur.
                                Türk edebiyatında hikâyeci, romancı ve gazeteci kimlikleriyle tanınmıştır.



                              Hikâye: Kıssadan Hisse, Letâif-i Rivâyât, Bir Gerçek Hikâye.
                              Roman: Hasan Mellâh, Hüseyin Fellâh, Felâtun Bey ile Râkım Efendi,
                                       Paris’te Bir Türk, Dürdâne Hanım, Dünyaya İkinci Geliş, Yeniçeriler,
                                       Henüz On Yedi Yaşında, Jön Türk...
                              Oyun: Eyvah, Açık Baş, Çengi, Çerkez Özdenler.





   240
   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247